Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I vissa bostadsområden (främst i Sthlm) vimlar det av familjer som har barnflickor. Oftast får barnflickan vara stand-in för föräldrarna vid lämning/hämtning på förskola och på kvällen innan föräldrarna kommer hem från sina arbeten.

Vad tycker ni? Själv tycker jag nog att det är lite fel att ha någon annan till att "hämta tidigt" på förskolan och sedan inte komma hem från jobbet förrän efter kl 18...

Någonstans tycker jag att man får prioritera vad som är viktigt i livet, är det ens egen karriär eller ens egna barn....
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag la in en liten sån vinkel på tråden om "barn på dagis", vad tar man för ställning där, många av dessa föräldrar är hemmafruar och har anställda barnflickor, men har då sina barn på förskolan.

Jag tror nog att det är något man kan ångra när man blir lite äldre, att man inte hade den tiden man önskat med sina barn när dom var små, men det handlar också om en klassfråga, kanske flera av dessa föräldrar är uppvuxna på detta sätt och ser det som en självklarhet att ha en barnflicka anställd.

Men ska man gå in i denna debatt så blir det mycket, om vad man själv tycker, egna värderingar, som inte alls kanske stämmer med hur det är i egentliga livet.

Men för mig är det helt främmande, jag har skaffat barn, och då vill jag självklart vara med mitt barn, och har sett till att jobb och allt stämmer så att inte hon får så långa dagar.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag känner några sådana familjer.

I en av dem har de fått tre små barn mycket tätt och mamman hade det extremt jobbigt med något liknande "förlossningsdepressioner".

Att sedan jobba heltid (något annat FINNS inte i det yrket, och heltid är ingen vanlig arbetsvecka utan ett slags livegenskap. Även om man officiellt går ner till 75% blir arbetsbelastningen mer än 50h/v) i Sthlm med långa restider innebär inget bra liv för barnen. Den lilla tid föräldrarna har med dem består till stor del av stressade hämtningar och lämningar på dagis :eek:

Att skaffa en barnflicka har för dem varit "ljuset i mörkret". Istället för att slita upp barnen i ottan och ta ett par timmars procedur med påklädning och dagislämnande kan de bara morgongosa och åka till jobbet. Likaså när de kommer hem - ingen tid "förlorad" på att hämta (alltså, vet ni hur trafiken i Sthlm ser ut vissa tider???) utan barnen (som är deltid på dagis) kommer hem i lugn och ro innan rusningstrafiken och har landat hemma tills föräldrarna kommer hem.

På helgerna är barnflickan ledig och föräldrarna är mer utvilade och har bättre möjlighet att umgås med barnen.

Det enda alternativ jag kan se för familjen är att ge upp karriären helt, flytta till någon liten ort och försöka hitta deltidsjobb.

Jag tycker ändå de hittat en hyfsad lösning och "dömer" dem inte för att de både har barnflicka och dagis.

Tim (som bor billigt på liten ort och satsar på mer tid istället)
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jo, eftersom jag bor i Sthlm själv så är jag medveten om hur det är att försöka köra bil i rusningstrafiken...Men varför skaffar man tre barn tätt när man inte egentligen har den tiden och dessutom inte har mått bra efter förlossningarna? Jag dömer ingen, men funderar inte folk över sin livssituation emellanåt? Kanske man inte ska ha några barn när man faktiskt vill satsa helhjärtat på sin yrkeskarriär eller så kanske man får ta några "hundår" när barnen får ta mer tid än arbetet?

Vi känner själva en familj där det ska bli intressant att se hur de löser barnomsorgsfrågan. Mannen i familjen tycker att barnflicka är helt okej lösning eftersom han själv hade det som liten. Än så länge är mamman i familjen hemma med barnen, men snart är det dags för dagis.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag hade inte barnflicka till mina flickor, men jag hade hjälp med hämtning för att inte dagarna skulle bli alltför långa. Och jag tänkte inte på min karriär utan på att få ekonomin att gå ihop. Barnen tog all tillgänglig tid, resten var jag tvungen att jobba för att överleva.

Jag tycker att barnflicka behöver vara så himla fel. DÄremot låter det märklgit med hemmafruar som har barnflickor.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag tror att barnflickor är ett typiskt storstadsfenomen. Jag har aldrig hört att nån här har det? Möjligen nån amerikansk eller engelsk familj...
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag är absolut för barnflicka. Skulle jag ha ekoni att anställa en sån själv skulle jag göra det - förutsatt att personkemin och värderingar överensstämmer.
Jag skulle vara jätteglad om mitt/mina barn skulle kunna vara i hemmamiljö om jag var tvungen att jobba till 18.00 istället för att ha dem på dagis. En barnflicka ska ju nästan vara som en familjemedlem.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Lite underligt resonemang, det är alltså moraliskt bättre att jobba heltid och ha barnen på dagis än jobba heltid och ha en barnflicka?

Egna företagare, olika yrken osv kan kräva ganska stora arbetsinsatser, om man då väljer att lägga sina pengar på en barnflicka/pojke (i rättvisansnamn) så att barnen slipper vara på dagis långa dagar, får vara hemma med någon de känner väl och föräldrarna kommer hem och kan umgås helt och hållet med sina barn. Det är väl bara bra för alla parter?

Visst kan jag hålla med om att det bästa för barnen är att föräldrarna kan gå ner i tid och jobba mindre men i vissa fall finns inte det alternativet.
Ni som tycker ialla om barnflickor, är det bättre när mormor/farmor/moster/faster hämtar? Eller är barnvakt ett par timmar på efm?

Barnflickor är inte särskilt ovanligt i sverige, på de större skidorterna är det många som jobbar extrem långa dagar vintertid och tar då hjälp av barnflickor för att sen kunna vara lediga med sina barn nästan hela sommaren...
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

break_a_leg skrev:
Men varför skaffar man tre barn tätt när man inte egentligen har den tiden och dessutom inte har mått bra efter förlossningarna?

I det här fallet kom det tvillingar andra gången och det var då mamman knappt orkade. Klart förståeligt.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Det tycks ju även vara rätt vanligt på hästgårdar att man har en kombinerad häst och barnflicka?
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

break_a_leg skrev:
Kanske man inte ska ha några barn när man faktiskt vill satsa helhjärtat på sin yrkeskarriär eller så kanske man får ta några "hundår" när barnen får ta mer tid än arbetet?

.

Som arbetsmarknaden är för underläkare i Sthlm just nu kan man välja på att jobba järnet under osäkra förhållanden, eller slänga hela sin jättelånga dyra utbildning i sjön. Jag är osäker på om det vore bra för barnen på lång sikt med en sådan uppoffring, risken för bitterhet hos föräldrarna blir alltför stor.

Tyvärr finns det oftast inte möjlighet att ställa några som helst krav på arbetstider o.dyl. innan man har en fast tjänst som överläkare. Och alla törs inte vänta med barn tills de är över fyrtio :o

Man kan också tycka att då kan man ge f-n i att bli läkare då, om man vill ha en familj.

Det är ett h-es pussel att få ihop ett sådant jobb med barn. Systemet är uppbyggt på att läkare är män med hemmafruar :mad:

Men förhoppningsvis kan det på sikt bli bättre i och med att de yngre generationerna (och deras fackförbund) inte tar samma skit som de äldre.

I övriga landet (läs utanför storstäderna) har vi helt andra förutsättningar. Här vill vi ha kvar våra läkare och ser det som en fördel om de får barn för då blir de ofta mer bofasta. Då finns viljan att ordna med deltidsscheman o. dyl.

Men i Sthlm är underläkare tyvärr en överskottsvara man kan förbruka och spara in pengar på att inte ge bra arbetsvillkor.

Usch vad arg jag blir :mad: Ursäkta utvikningen från ämnet.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Snurrfian skrev:
Lite underligt resonemang, det är alltså moraliskt bättre att jobba heltid och ha barnen på dagis än jobba heltid och ha en barnflicka?
Jag vågar nog påstå att de som har barnflickor arbetar mer än heltid. Ofta är det ju så att två karriärsmänniskor lever ihop, ingen vill ge avkall på sitt yrkesliv och då får barnflickan ta en del av föräldrarollen.

Helt ärligt så tycker jag att många barn i dagens samhälle tillbringar alldeles för mycket tid på dagis/fritids. Oavsett vad folk jobbar med så verkar dom tycka att barnen är en belastning i tillvaron...
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Du menar på fullaste allvar att om du hade råd att anställa en barnflicka så skulle du göra det :confused: I stället för att korta ner din egen arbetstid och tillbringa mer tid med dina barn. Konstigt resonemang.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Ja, det är min uppfattning också att många som har barnflicka jobbar mer än deltid och kan inte göra avkall. Men det kanske är bättre att de har en barnflicka då så att barnen inte behöver vara så länge på dagis /fritids utan får mer lugnare tid i hemmiljö.

Hade själv en tjej under ett år från Finland som ville lära sig svenska. Hon skötte hemmet och hjälpte till med skjutsningarna till barnens aktiviteter, gick ut med hunden, fodrade morgonfodringen till hästarna. Detta gjorde att jag kunde ägna mig mer åt barnen.
Åh det var superlyxigt! Har aldrig haft och kommer nog aldrig få , ha det så rent och städat hemma. :love:

Tror inte heller att långa dagis /fritidsdagar är bra för barnen. Onaturligtillvaro i stor grupp där man inte kan få lugn när man själv vill ha det.

Men det är ett val varje familj gör och det är väl bra att varje familj själv får prioritera hur de vill lösa sitt liv.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Har man flera barn kan det nog i vissa fall bli *billigare* med barnflicka än med dagis...

Min syrra jobbade som barnflicka i göteborg runt år 2000 och jag har för mig att hon fick ca 3000 kr svart + mat och bostad (ett litet hus på tomten) och viss tillgång till bil, för detta tog hon hand om 3 barn varav ett var hemma på heltid. Och hon tyckte det var en ganska bra deal när hon var 20. I reda pengar var det alltså 1000 kr per barn så det behöver inte vara jättedyrt att ha barnflicka. Däremot krävs det nog att man har ett bra läge samt en lämplig bostad åt personen.
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Mina beräkningar om vad det skulle kosta med en VIT barnflicka på minimiavtal för au pair slutade på 15-18000 per månad. För 25 h/v. Skatter och arbetsgivaravgifter ska betalas på både lön och värdet av alla fria förmåner. Det är rätt höga schablonbelopp för fritt boende, telefon, tillgång till dator, och fri mat samt billtillgång. Sedan ska de fria förmånerna betalas också.

Med detta system blir det dock mindre kvar cash för barnflickan än vid svartjobbens vanliga löner så det är inte så lätt att få någon som vill jobba då :crazy:
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

jag måste bara få veta, jag har själv jobbat som barnflicka/barnvakt/hämt/lämnhjälp till säkert 10 olika familjer... o det är två saker som slår mig

1, mammorna säg allttid att man MÅSTE vara utomhus, ibland får man knappt nyckel för att man inte ska kunna komma in, komemr man in så stirrar de surt på en, plus att vagnen knappt är flyttad sen man sist tog ut den. (altså de är inte ute själva)

2, barnen får INTE titta på tv, fast när man komemr på morgon/helg så sitter alla ungar klistrade framför tv/video/data.

Varför kräva av andra/barnvakter sånt som man inte ens upprätthåller själv?
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag var au pair i USA, och visst blev jag lite av en extramamma. Men samtidigt behövde inte föräldrarna stressa så himla mycket och de kunde ge sitt barn deras fulla uppmärksamhet när de kom hem. Dessutom var de trygga med mig, och tyckte det var bra att barnet var hemma under dagarna. Nu går flickan på dagis och har en au pair som hämtar henne och tar hand om henne ett par timmar, tills föräldrarna kommer hem. Jag tycker detta är helt perfekt. Det enda som inte är (var, för nu är det ändrat) bra är att varje au pair bara stannade ett år. Det kan ju bli lite mycket för barnen...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Jag har varit au pair (barnflicka) och nar jag far egna barn kommer jag att ha en barnflicka till dem.
Vi haller just nu pa att bygga hus, och jag har till och med planerat huset sa att au pairen kommer att fa eget rum med eget badrum i en egen del av huset. :idea: ;)
Jag har aven jobbar pa dagis, och tycker helt klart att barnflicka ar det basta alternativet. ;)

Jag och gubben ar bade egna foretagare och har lyxen att arbeta sa mycket vi vill. Jag ar for det mesta hemma pa garden, da jag anda ar i stallet, men som det ar nu behover vi hjalp med att stada huset samt hjalpa till i stallet, sa hur kommer det att bli nar vi far barn? Jag kommer inte att "offra" hela mitt liv och inkomst for att vara hemma med barnen. Dessutom behovs min inkomst for att barnen ska fa ata och ha nagonstans att bo....samt sina egna hopp-ponnier forstas!! :angel: ;)
Jag kommer att vara "hemma" men inte alltid med barnen, min sambo kommer att vara hemma mycket och spendera mycket tid med barnen, sa vara barn kommer att se en hel del utav oss och de slipper att ga langa dagar pa dagis nar vi har en barnflicka.
Dessutom kan jag som mamma spendera mer kvalitetstid med barnen nar jag inte behover beskymra mej for att stryka, tvatta, stada, diska, laga mat, packa luncher, osv.

Precis som ett spo ar en forlangning pa skankeln ar en barnflicka en forlangning av mamman. De barn med barnflicka jag har traffat och lart kanna har spenderat mycket mer kvalitetstid med foraldrarna an barn som gar pa dagis och vars foraldrar ordnar allting i hemmet.

Jag forstar inte hur vissa manniskor kan saga att jag skulle ge upp allting jag an sa lange har arbetat for, bara for att jag vill ha barn ocksa. Jag vet att mina barn kommer att vaxa upp i en bra miljo med manniskor som alskar dem, samt att jag kommer ha den tiden for dem som behovs...men utan nagon som hjalper till hemma hade jag inte varit sa pass pigg att jag orkat med att ge dem 100% nar jag spenderade den tiden med dem.
Kanske ar jag lite bortskamd som tycker som jag tycker, men jag vet med mej sjalv att jag aldrig hade klarat av ett heltidsjobb som dessutom inte har speciellt fasta tider, ett hem och dessutom barn. Det ar battre att barnen har glada och nojda foraldrar som orkar med att lyssna och leka med barnen, an foraldrar som onskar att de orkade mer och hade mer timmar pa dygnet!!
 
Sv: Spin off på barn på dagistråden - vad tycker ni om barnflickor?

Mycket bra skrivet !
Jag skulle hellre ha barnflicka om möjlighet fanns ekonomiskt än dagis.
Hellre det än denna stress för att hinna allt, handla, laga mat , göra läxor i ett högt tempo för att hinna innan läggdags.
Jobba mindre kan vi inte göra då jag inte tycker barn skall behöva växa upp i stan utan behöver närheten till natur och djur . Alltså behöver vi två bilar vilket kostar.


/Cetzy
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 592
Senast: Gunnar
·
Småbarn Behöver skriva av mig lite och kanske få lite inputs. Bakgrund: relativt odramatisk separation för ett halvår sen efter ömsesidigt...
Svar
19
· Visningar
2 513
Senast: lil-sis
·
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 426
Senast: Sol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 082
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp