Spindelbett?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag kom hem från en semester i USA i fredags och upptäckte ganska snart två röda prickar på mitt vänstra ben. De såg ut precis som myggbett men kliade inte, de gjorde inte ont och jag kunde inte se några konstigheter så jag lät det vara. Framåt söndagen började det klia lite grann, och det sved till om jag kom åt dem när jag t.ex. tog av mig byxorna. Sedan kände jag ingenting alls på ett par dagar och märkena försvann nästan helt, men igår upptäckte jag att det bildats en svag röd ring runt vad som vad kvar av de ursprungliga prickarna. Försökte ta bild alldeles nyss...

2015-07-02_175247_55956fb42a6b2298cc5225e0.jpg


Jag har pratat med en sjuksköterska (dock ej på vårdcentral, men pojkvännens mamma är utbildad sjuksköterska) som tittat på det men sagt att jag ska låta det vara i ett par dagar till såvida det inte blir svullet eller börjar göra ont. Jag kan dock inte riktigt släppa det här, så jag tänkte kolla om det är någon här som upplevt något liknande eller har någon idé på vad det kan vara?

Spindelbett eller fästingbett är vad jag kommer att tänka på, men då det aldrig synts till ens ett spår av en fästing (vi var och campade, så jag har tittat väldigt noga efter just det hela resan) så tvivlar jag på att det är det senare. Kan det vara ett spindelbett, och är det i så fall farligt tro? Jag känner inga symptom överhuvudtaget och det gör varken ont eller kliar när jag rör vid märkena, men lite orolig blir jag allt...
 
Jo det är ju värsta farhågan såklart, men borde jag inte ha sett spår av någon fästing då? Eller kan de trilla av bara sådär? Och är det inte lite märkligt att det är två olika bett ungefär i höjd med varandra? Jag har noll erfarenhet av fästingar så jag vet inte hur det brukar vara...
 
Jag fick borrelia för tre år sedan i september/oktober.
Eftersom jag är jäkligt överkänslig mot myggbett trodde jag att det var två sådana jag fått på armen. Efter runt en och en halv vecka insåg jag att de inte slutat klia så jag gick till vårdcentralen där läkaren direkt konstaterade borrelia. Som tur var, hade jag fått den koncentrerad till armen och efter antibiotika blev jag bra.
Jag hade inte märkt nån fästing alls.
 
Jag fick borrelia för tre år sedan i september/oktober.
Eftersom jag är jäkligt överkänslig mot myggbett trodde jag att det var två sådana jag fått på armen. Efter runt en och en halv vecka insåg jag att de inte slutat klia så jag gick till vårdcentralen där läkaren direkt konstaterade borrelia. Som tur var, hade jag fått den koncentrerad till armen och efter antibiotika blev jag bra.
Jag hade inte märkt nån fästing alls.
Jäklar! Det låter inte bra. Mina kliar dock inte alls, men det känns ju dumt att riskera något. Får försöka få en tid på vårdcentralen så att jag kan andas ut ordentligt, det är ju i alla fall gratis på den här sidan Nordsjön... Tack för att du delade med dig!
 
Jag hade borrelia för ett par somrar sen, det såg ut ungefär sådär (rött i mitten, blekare runt om och så en röd ring längst ut, läkaren på vårdcentralen sa att den var "klockren"). Jag märkte aldrig fästingen, och jag kollar mig ändå NOGA eftersom jag är mycket ute i skogen med hundarna, men den här som satt i knävecket måste jag ha råkat riva bort när jag kliade mig eller något sånt, för jag såg den aldrig. Det kliade någon dag, ungefär som vid ett myggbett, och sen kunde det svida om t ex shortsen kom emot. Sen kom den där ringen efter kanske en vecka-tio dagar. Hade inga direkta andra symtom mer än att jag var trött och lite yr (vilket jag trodde berodde på att det var så varmt...). Jag gick till vårdcentralen, fick penicillin och så försvann den.

Om jag var du skulle jag ta en tur till vårdcentralen och låta dom ta en titt.
 
Jag fick borrelia för två år sen.
Såg aldrig att jag hade någon fästing, däremot hade jag som ett kliande myggbett på smalbenet (trodde jag).

Fick äta dubbla dosen penicillin, fick nämligen förutom feber och extrema trötthetsattacker (kunder sova 24 timmar i sträck) hemska kliande exem som inte gick över förens jag ätit andra dosen penicillin
 
Jag ringde just min vårdcentral och de har tid först den 21 juli, alltså om drygt två veckor. Kan jag vänta så länge med att gå dit tro, eller bör jag försöka hitta ett alternativ?
 
Jag ringde just min vårdcentral och de har tid först den 21 juli, alltså om drygt två veckor. Kan jag vänta så länge med att gå dit tro, eller bör jag försöka hitta ett alternativ?
Är du orolig så skulle jag försöka hitta en tidigare tid, eller ring sjukvårdsupplysningen och fråga vad de anser.

Själv hade jag ju gått med mitt ganska så länge, sedan dröjde det en tid innan jag fick en tid så det tog nog en månad innan jag kollade upp det men jag hade ju tur att det var en lokal borreliainfektion jag fått som var koncentrerad till armen och inte att den spridit sig mer i kroppen.

Anledningen till att jag inte fick penicillin är att jag är allergisk mot det och därför får jag antibiotika istället.
 
Hur har det gått?
Jo då, jag fick träffa inte bara en utan två läkare! Domen är att jag ska ta det lugnt men hålla det under uppsikt för att se att det inte blir värre. I vanliga fall ger de någon form av penicillin bara för säkerhets skull, men det har de slutat med nu av nån anledning. Antibiotika bedömde de inte heller att jag behöver då det inte är infekterat eller så.

För att få borrelia så måste fästingen tydligen ha suttit i minst en vecka, och då skulle jag ha märkt det. Det här med cirkeln skulle också ha syns redan från början och det gjorde den ju inte. Det kan vara en allergisk reaktion till ett helt vanligt myggbett eller annat insektsbett, tydligen finns det en hel del arter av myggor i USA som vi inte har här och det är mycket möjligt att jag reagerat på det. Märkena bleknat märkbart sedan igår, så jag tänker andas ut för stunden och hålla ett öga på dem bara. Berättar om det händer något mer, men förhoppningsvis är det här slutet på denna historien! :)
 
Nä, det kan inte stämma? Risken ökar ju längre den suttit men redan efter ett dygn kan borrelia överföras, kanske ännu tidigare.

Skönt att det inte verkade vara någon fara!
Jag tycker också det låter konstigt med en vecka
1-2 dygn tror jag man brukar säga. En vecka låter ju lite väl länge.

Nu är jag inte så insatt i det här men jag har för mig att borrelia finns hos fästingen i alla dess stadier och jag tror det bara är den vuxna fästingen som sitter fast i 1-2 veckor. Men borrelia kan man få även från tex en nymf eller larv (tror det heter så) och de sitter bara fast i något/några dygn.

(Med stor reservation att jag har helt fel. Fästingar är inte riktigt mitt område)
 
För att få borrelia så måste fästingen tydligen ha suttit i minst en vecka,

Det där tror inte jag heller på, tyvärr... Jag råkade ut för ungefär samma sak som dig, ett litet rött märke som jag inte tyckte var något märkvärdigt. Hade inte märkt av någon fästing alls. Jag trodde märket försvunnit för mig efter några dagar, men styrkan i rödheten kom och gick och märktes inte hela tiden. Efter några veckor upptäckte jag en tydlig ring (syntes mest när jag var varm/hade duschat) och kontaktade vårdcentralen. Fick en tid, men läkaren trodde "det är nog bara hudutslag/eksem" - när jag hos läkaren syntes det nämligen inte så mycket och korten jag visade var tydligen inte tillräckligt typiska.

Ringen försvann, trodde jag. Tills jag ett antal månader senare (halvår?), efter en varm dusch upptäckte någon konstig röd rand som gick över halva mig =/ Åter till vårdcentralen, denna gång antibiotika utskriven illa kvickt.

Vad jag vill säga är egentligen bara - var uppmärksam! Oavsett vad läkaren säger, så är det nog klokt att hålla koll.

Övriga symptom för mig var, precis som någon annan här skrev, yrsel. Jag kände mig yr/illamående i stort sett dagligen, iaf någon gång per dag (roligare kan man ha det...). Det verkar inte vara ett "officiellt" symptom, men alla jag pratat med som haft borrelia (det är väldigt många fler än man tror!), säger att de också kände yrsel/illamående.

Sen håller jag såklart tummarna att det inte är någon infektion alls för din del :-)
 
Dåligt pålästa läkare,jag fick borrelia efter en ytte pytte fästing som satt i kanske 10 min. vårdcentralen trodde mig inte när jag ringde dagen efter och sa att jag var röd,svullen och kokhet på en yta av ca 20x20cm.
Men dom fick ge sig då svullnaden syntes igenom t-shirten tom.
 
Spindel bett som man maste passa sig for (i alla fall fran spindlar har i USA) visar sig, forst av allt, direkt. De har ingen fordrojd effect utan man bor skynda sig till en akut mottagning. De vanligaste spindlar (i USA) som har tillrackligt med gift for att paverka manniskor ar Black Widows (som har en neurotoxin, ett nervgift) eller Brown Recluse (som har ett gift som bryter ner roda blodkroppar och gor att hud och muskler "ats upp", det paminner mycket om spetalska).

Be din lakare om behandling for borelia ...
 
Jag blev biten av en spindel när jag var i Usa för några år sedan. Men mitt svullnade upp ganska ordentligt. Hann aldrig kolla upp det ordentligt direkt utan åkte till Canada morgonen efter och var där i 2v på jobb. där tittade dock massa olika folk på det och jag fick en massa kul tips. Veterinären gav mig något att lägga över som drog ut varet på insidan i vart fall.

379788_2973809263302_1071729175_n.jpg
 
För att få borrelia så måste fästingen tydligen ha suttit i minst en vecka, och då skulle jag ha märkt det. Det här med cirkeln skulle också ha syns redan från början och det gjorde den ju inte. Det kan vara en allergisk reaktion till ett helt vanligt myggbett eller annat insektsbett, tydligen finns det en hel del arter av myggor i USA som vi inte har här och det är mycket möjligt att jag reagerat på det. Märkena bleknat märkbart sedan igår, så jag tänker andas ut för stunden och hålla ett öga på dem bara. Berättar om det händer något mer, men förhoppningsvis är det här slutet på denna historien! :)

Synnerligen dåliga läkare du fick träffa måste jag säga. Ibland sägs det väl att fästingen måste sitta 24 h för att ge smitta, men det ökar väl risken snarare än är ett krav. En vecka låter ju helt befängt, tror inte ens de sitter så länge innan de släpper taget självmant.
Dessutom ska ringen inte synas från början. Tvärtom är det vanligt att man först för en lokal irritation av fästingbett, utan att det tyder på någon sjukdom alls. Borreliaringen brukar komma först senare.
 
Det är ett skolboksexempel på fästingbett! Borrelia kan överföras på under 1 dygn och det är de minsta fästingarna, nymfer, som är mest farliga. De är pyttesmå och biter inte lika hårt/djupt så det är otroligt lätta att missa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 476
Senast: Petrow90
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Mandarinen
·
Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
1 993
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Frågan är väl egentligen när borde man kolla upp utslag? Så här är det För en och en halv månad sen fick jag ett sugmärkeliknande...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp