Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Ni räknar kanske käkarna? :D De tjocka, korta mellan sista paret framben?
20200606_122542.png

Jag tror jag vet vilka grejer @Caoimhe pratar om, försökte färglägga dem på bilden. Käkarna är väl de ännu kortare tjocka? Eller är det tänderna och dessa räknas som käkar?

För övrigt undrar jag lite hur de tar sig ut ur skalet, spränger de typ skalet på kroppen eller skapas det en liten öppning där de kravlar sig ut igenom (som med benen där skinnet verkar helt)? Och så är det en "svans" på bakdelen av de ömsade skinnen, är det från kroppen?
 
Visa bifogad fil 52096
Jag tror jag vet vilka grejer @Caoimhe pratar om, försökte färglägga dem på bilden. Käkarna är väl de ännu kortare tjocka? Eller är det tänderna och dessa räknas som käkar?

För övrigt undrar jag lite hur de tar sig ut ur skalet, spränger de typ skalet på kroppen eller skapas det en liten öppning där de kravlar sig ut igenom (so med benen där skinnet verkar helt)? Och så är det en "svans" på bakdelen av de ömsade skinnen, är det från kroppen?

Ahh, det där är deras pedipalps. :heart De använder dem som små händer ungefär, för att känna på saker och manipulera maten.

Ja, ungefär så. De ligger på rygg och pressar väl på något vis med ben och kropp så att det går upp en söm över bakkdelen. Det hårda skalet över huvudet delas i två så att överdelen kommer av sin em 'hjälm'. Så jo, 'svansen' är det som är kvar av bakkroppen. Den skrumpnar rätt snabbt. :)
 
Ahh, det där är deras pedipalps. :heart De använder dem som små händer ungefär, för att känna på saker och manipulera maten.

Ja, ungefär så. De ligger på rygg och pressar väl på något vis med ben och kropp så att det går upp en söm över bakkdelen. Det hårda skalet över huvudet delas i två så att överdelen kommer av sin em 'hjälm'. Så jo, 'svansen' är det som är kvar av bakkroppen. Den skrumpnar rätt snabbt. :)
Ah, räknas de inte som ben då?

Bakkroppen tänkte jag inte ens på! Oj vad den skrumpnar ihop! :eek:
 
Ah, räknas de inte som ben då?

Bakkroppen tänkte jag inte ens på! Oj vad den skrumpnar ihop! :eek:

Nej. :) Jag antar att man kan jämföra dem med klorna hos en skorpion till exempel? De är hjälpmedel. Hanarna använder dem specfikt för att hålla honan vid parning också, de får små krokar på sina när de mognar.

Haha, eller hur! Men de är ju så tjocka och svullna just innan de ömsar så det är inte så konstigt kanske. Som en tom ballong!
 
Alltså den här tråden... Jag var nyss inne i källaren och där hänger en del spindelväv. Jag förundrades över hur många spindellik det satt fast i dem, sedan kom jag att tänka på den här tråden och att de ömsar, och när jag började titta mer noggrant så nog sjutton sitter där +10 spindlar, betydligt större än deras skelett. Överallt. Jag lämnade rummet rätt snabbt :angel:
 
Alltså den här tråden... Jag var nyss inne i källaren och där hänger en del spindelväv. Jag förundrades över hur många spindellik det satt fast i dem, sedan kom jag att tänka på den här tråden och att de ömsar, och när jag började titta mer noggrant så nog sjutton sitter där +10 spindlar, betydligt större än deras skelett. Överallt. Jag lämnade rummet rätt snabbt :angel:
Haha, själv har jag blivit sugen på att skaffa spindel 🙈
 
  • Hjärta
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp