Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Det är ju obehagligt när de rör sig men kollade ändå på hela videon faktiskt. Trodde inte att de använde de där pyttebenen (tänker på det som armarna :D ) tll att gå med. Ibland går ju "båda samtidigt" så kanske är en känselgrej mer än ett sätt att ta sig fram?

Jag har iaf börjat vänja mig lite vid mina balkongspindlar, de är ju ganska små, typ 0.5 cm som störst. Så jag kan sitta där på kvällen medans de sitter i sitt nät nån meter ifrån och vi stör inte varandra. Kommer de in i lägenheten blir det dammsugaren men det har bara hänt en gång.

Var dock och vattnade hos mina föräldrar i helgen när de var bortresta och brevid en kruka med smultron var en sån stor grå äcklig med en stor vit boll under sig (äggsäck antar jag?). Blåste mot den (vet inte varför jag gör detta??) och den sprang iväg. Kunde typ höra den trippa på träpallen (säkerligen inbillning). Blir alltid så att jag helt fryser och står där och ältar i nån minut. Typ föreställer mig hur den istället hoppar på mig, eller att den kom fram tidigare när min hand var där och klev på osv. Måste verkligen sluta med det.

Men ja, trodde att jag så att säga hade avancerat lite i min fobi men blev varse då att det nog är lika illa som förr :(

Haha, hurra för hela videon! Den visar ju om inte annat att de är rätt fridsamma små krabater även om de är stora.
Definitivt mer en känselgrej. :)

Det låter ju jättefint att du och balkonspindlarna kan tolerera varandra! Hoppas du så småningom kan avancera från dammsugaren till kanske en mopp elelr pinne elelr något så att du kan förflytta dem ut istället. :heart

...och att blåsa på spindlar kan få dem att komma emot dig snarare än springa ifrån dig, åtminstone med taranteller. 😅 Det provocerar i alla fall fram en reaktion, så om du inte vill att spindeln plötsligt ska röra på sig är det bäst att låta bli att blåsa. Bättre att låta dem sitta kanske så att du ser var de är någonstans? :heart
 
Haha, hurra för hela videon! Den visar ju om inte annat att de är rätt fridsamma små krabater även om de är stora.
Definitivt mer en känselgrej. :)

Det låter ju jättefint att du och balkonspindlarna kan tolerera varandra! Hoppas du så småningom kan avancera från dammsugaren till kanske en mopp elelr pinne elelr något så att du kan förflytta dem ut istället. :heart

...och att blåsa på spindlar kan få dem att komma emot dig snarare än springa ifrån dig, åtminstone med taranteller. 😅 Det provocerar i alla fall fram en reaktion, så om du inte vill att spindeln plötsligt ska röra på sig är det bäst att låta bli att blåsa. Bättre att låta dem sitta kanske så att du ser var de är någonstans? :heart
Jo jag vet att de springer så jag fattar inte varför jag gör så? Tror jag liksom vill se om den lever fast jag uppenbart kan se att den ju gör det. Eller så är det någon udda form av självplågeri :D
 
Titta vem som kom ut för att säga hej idag för första gången på Månader!
Jag presenterar Lilla Blå i sin uppgraderade form! :bow:
107366710_2725960767623201_4559511086630341962_o.jpg

107486772_2725979634287981_7321254468849471831_o.jpg


Och Nemi har ömsat! Här är skillnaden mellan hennes två skal. :D
106985647_2725960327623245_4745389055529147663_o.jpg
 
Hämtade en spånbal idag och på den satt det fast ett spindelskal men var bara benen kvar (resten har väl blåst bort eller nått)
84978B8B-5A5B-47C2-9247-BF4022980603.jpeg

jag vill inte träffa på den levande....
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack och lov för mattes lille riddare i svart päls! ❤

Nu är det ett par veckor sedan, när värmen var som värst och det var omöjligt att sova och jag ligger med bara ett påslakan lite halvt om halvt på delar av kroppen. Fläkten går för fullt och jag ligger på sidan och surfar när jag känner något över kroppen, jag viftar till och plötsligt har jag en spindel i storlek av en goliat bredvid kudden! :arghh:

Jag försöker sopa bort den men den envisas med att lika snabbt klättra upp igen och jag ser den på min bildskärm med sprattlande ben och jag försöker sopa bort den igen utan att dö av hjärtslag. :crazy:Pip upptäcker mitt predikament och kommer hjältemodigt till räddning för att försvara mig mot den åttbenta draken. Sen vet jag inte riktigt vad som händer, Pip övertygar på något sätt monstret om det dåliga med att skrämma matte, jag tror han pratade tyst med den för det såg ut som han rörde på munnen och borta var den, men jag studsar fortfarande en halv meter om jag tror jag har en spindel i sängen. 😨🕷

Charlotte har iaf flyttat sedan många månader, hon insåg nog det kloka att ta sin äggsäck(?) och dra innan hon blev vräkt. 📦
 
Tack och lov för mattes lille riddare i svart päls! ❤

Nu är det ett par veckor sedan, när värmen var som värst och det var omöjligt att sova och jag ligger med bara ett påslakan lite halvt om halvt på delar av kroppen. Fläkten går för fullt och jag ligger på sidan och surfar när jag känner något över kroppen, jag viftar till och plötsligt har jag en spindel i storlek av en goliat bredvid kudden! :arghh:

Jag försöker sopa bort den men den envisas med att lika snabbt klättra upp igen och jag ser den på min bildskärm med sprattlande ben och jag försöker sopa bort den igen utan att dö av hjärtslag. :crazy:Pip upptäcker mitt predikament och kommer hjältemodigt till räddning för att försvara mig mot den åttbenta draken. Sen vet jag inte riktigt vad som händer, Pip övertygar på något sätt monstret om det dåliga med att skrämma matte, jag tror han pratade tyst med den för det såg ut som han rörde på munnen och borta var den, men jag studsar fortfarande en halv meter om jag tror jag har en spindel i sängen. 😨🕷

Charlotte har iaf flyttat sedan många månader, hon insåg nog det kloka att ta sin äggsäck(?) och dra innan hon blev vräkt. 📦


Hoooh! spindlar i sängen elelr duschen är faktiskt inte alltid roligast oavsett om man har fobi elelr inte! Tur att du hade en pip där - förhoppningsvis blev spindelen talad till rätta och inte uppäten. 😅

Awh, charlotte! De kläcktes nog och flög iväg kan jag (vill jag) tro! :heart
 
Jag har hämtat en till curly juvenile idag. De var rädda för den och ville inte ha kvar den. :heart Lilla tjockisen har sparkat så mycket hår att hon står med rumpan bar - och jag är nästan helt hundra på att hon ska ömsa vilken dag som helst, vilket ju är positivt! :)

1594407610487.png
 
Jag har hämtat en till curly juvenile idag. De var rädda för den och ville inte ha kvar den. :heart Lilla tjockisen har sparkat så mycket hår att hon står med rumpan bar - och jag är nästan helt hundra på att hon ska ömsa vilken dag som helst, vilket ju är positivt! :)

Visa bifogad fil 54000
Tror du att den är lite extra aggressiv eller blivit lite felhanterad?
 
Tror du att den är lite extra aggressiv eller blivit lite felhanterad?

Det är ju en väldigt lugn art egentligen, men man vet aldrig. Kan vara ett surt ägg. :D Eller bara lite lättstressad, de hade en hop med ungar i huset.
Just nu är hen ju väldigt slö men det kan ändras efter ömsningen, i så fall får jag vara extra försiktig för det ser ju så trist ut när de blir nakna sådär.
 
Det är ju en väldigt lugn art egentligen, men man vet aldrig. Kan vara ett surt ägg. :D Eller bara lite lättstressad, de hade en hop med ungar i huset.
Just nu är hen ju väldigt slö men det kan ändras efter ömsningen, i så fall får jag vara extra försiktig för det ser ju så trist ut när de blir nakna sådär.
En hel hop, sprang de fritt eller hur kommer det sig att de skaffar en massa spindlar om de är rädda för dem?

Mina mastodonter springer visserligen fritt men de fanns redan när jag flyttade in, jag har inte bjudit in dem. Blähä vilka stora det finns i bl a badrummet, liknande den som trodde den skulle få kolla på nätet med mig i sängen. :yuck:

Nu kan jag iaf slänga ut dem med gott samvete. :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
En hel hop, sprang de fritt eller hur kommer det sig att de skaffar en massa spindlar om de är rädda för dem?

Mina mastodonter springer visserligen fritt men de fanns redan när jag flyttade in, jag har inte bjudit in dem. Blähä vilka stora det finns i bl a badrummet, liknande den som trodde den skulle få kolla på nätet med mig i sängen. :yuck:

Nu kan jag iaf slänga ut dem med gott samvete. :cautious:
Jag tror hopen med ungar var = människobarn, inte spindelbarn 😉
 
En hel hop, sprang de fritt eller hur kommer det sig att de skaffar en massa spindlar om de är rädda för dem?

Mina mastodonter springer visserligen fritt men de fanns redan när jag flyttade in, jag har inte bjudit in dem. Blähä vilka stora det finns i bl a badrummet, liknande den som trodde den skulle få kolla på nätet med mig i sängen. :yuck:

Nu kan jag iaf slänga ut dem med gott samvete. :cautious:

@WhoIsItAgain har rätt. En hop med ungar som sprang lösa, inte spindlar. :laugh: :laugh: Äldsta hade visst tjatat sig till en men när det väl kom till kritan var det lite läskigt. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp