Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

:D

1600026061740.png
 
Idag var Adana inte hungrig utan passade på att promenera ut på spindelbordet istället, så det var bara att plocka upp och plutta tillbaka henne i burken. 🥰

119857851_2790619437824000_3234797609571020489_o.jpg


Och min lilla OBT är på väg att ömsa tror jag bestämt, för hen har vävt en 'nätkokong' utan öppning och vägrar äta sedan någon vecka tillbaka. Så spännande! :heart
119989713_2790628047823139_3938803687717732353_o.jpg
 
Jag har också fått prata med mor till pojken som fick några tarantellskal och ett fint, intakt ormskinn för ett par veckor sedan - jag är tydligen den här åttaåriga grabbens kompis sedan han tog med dem till skolan och förklarade att han fått dem av: "My friend Sel...." :laugh: 😊 🥰 (vi har aldrig träffats, jag är bara städerskan som kommer medan de är i skolan.) Gåvorna bor i burkar bredvid hans säng, är märkta med hans namn och ett skal har tappat ett ben på grund av all hantering. Precis som det ska vara! Jag är ingen barnmänniska, men det är rätt uppfriskande med deras brist på fördomar ibland. Det är fint att kunna uppmuntra intresset för missförstådda kreatur. :heart
 
Ja, det ser ut att vara en grenlockespindel (Dicranopalpus ramosus) de håller benen sådär konstigt, platt rätt ut. Den är ursprungligen inte från Sverige faktiskt, kom hit 2012. Eller, ja, upptäcktes iaf då! Tycker de ser så himla skumma ut!O_o:D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mer trivia - lockespindlarna är arachnider men faktiskt inte spindlar alls. De kan varken producera silke eller gift heller.. Vi pratade om skillnaden bara häromdagen på jobbet. :D Många spindlar och insekter syns ju lite extra mycket nu när de börjar försöka komma in och mysa i värmen.
 
Mer trivia - lockespindlarna är arachnider men faktiskt inte spindlar alls. De kan varken producera silke eller gift heller.. Vi pratade om skillnaden bara häromdagen på jobbet. :D Många spindlar och insekter syns ju lite extra mycket nu när de börjar försöka komma in och mysa i värmen.
Har de inte gift??? :confused:
jag känner mig lurad! På Mythbusters påstod de att de är giftiga men klarar inte av att bita igenom vår hud. Hur jagar de då, så långsamma som de är? :cautious:
 
Har de inte gift??? :confused:
jag känner mig lurad! På Mythbusters påstod de att de är giftiga men klarar inte av att bita igenom vår hud. Hur jagar de då, så långsamma som de är? :cautious:

Nej, inget gift! :D De är opportunister och äter både as och växtlighet, annars jagar de ifatt sina byten. De Kan kila rätt snabbt!

(jag vet mest det här för att jag var tvungen att kolla upp det när vi började prata om dem. 😅 Folk hävdade att lockespindlarna och källarspindlarna var samma sak.)
 
Jag bor inte i Sverige 🙂
Aha, okej! Ja då spelar det ju ingen för dig när de upptäcktes i Sverige! :)

Mer trivia - lockespindlarna är arachnider men faktiskt inte spindlar alls. De kan varken producera silke eller gift heller.. Vi pratade om skillnaden bara häromdagen på jobbet. :D Många spindlar och insekter syns ju lite extra mycket nu när de börjar försöka komma in och mysa i värmen.

What!!! Jag har ett litet ont öga till pappa-långbenen :o för de är de enda spindlarna som någonsin har bitit mig och så är de inte ens spindlar! Förklarar ju saken! xD

Appropå Pappa Långben, kom att tänka på den här (gammal favorit):
ja, VARFÖR kallas de Pappa Långben egentligen?!
 
Aha, okej! Ja då spelar det ju ingen för dig när de upptäcktes i Sverige! :)



What!!! Jag har ett litet ont öga till pappa-långbenen :o för de är de enda spindlarna som någonsin har bitit mig och så är de inte ens spindlar! Förklarar ju saken! xD

Appropå Pappa Långben, kom att tänka på den här (gammal favorit):
ja, VARFÖR kallas de Pappa Långben egentligen?!
Visst pratar vi om spindlarna nu? För jag blev nyligen varse att man tydligen i större delarna av landet när man säger pappa långben pratar om harkrankar?!

Jag har inget större problem med pappa långben faktiskt. Vill inte ha dem på mig men är inte rädd för dem, tror det är för att de har så små kroppar att man liksom inte kan se de läskiga spindeldetaljerna som ögonen osv :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp