Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Mycket mer rättvis bild av emilian. :love: Jag kunde inte låta bli och hen var så chill. Numera döpt till Nemi trots att jag vet att vi redan har en här på forumet. :D Hen är ju halloweenfärgad.

88983917_2630006203885325_8420734269474734080_o.jpg

89100792_2630012430551369_1562018960616980480_o.jpg
 
Mycket mer rättvis bild av emilian. :love: Jag kunde inte låta bli och hen var så chill. Numera döpt till Nemi trots att jag vet att vi redan har en här på forumet. :D Hen är ju halloweenfärgad.

88983917_2630006203885325_8420734269474734080_o.jpg

89100792_2630012430551369_1562018960616980480_o.jpg
Aww så liten! Okej, den var ju rätt söt :D
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Men @Sel jag har för mig att hanar lever mycket kortare än honor när det gäller spindlar(?), och du skrev hen om denne.. Svårt att könbestämma förstår jag men det är något som man får alltså räkna med när man köper spindlar, antingen lever de kort eller längre beroende på vilket kön man råkar få?
 
Men @Sel jag har för mig att hanar lever mycket kortare än honor när det gäller spindlar(?), och du skrev hen om denne.. Svårt att könbestämma förstår jag men det är något som man får alltså räkna med när man köper spindlar, antingen lever de kort eller längre beroende på vilket kön man råkar få?
Ja, de går inte att könsbestämma förrän de är könsmogna och det varierar duktigt hur lång tid det tar. Med slings kan man aldrig veta så det är en chansning, men man kan ju välja att köpa en vuxen individ om man vill. :) Och räkna med att honan är dyrare.
 
Ja, de går inte att könsbestämma förrän de är könsmogna och det varierar duktigt hur lång tid det tar. Med slings kan man aldrig veta så det är en chansning, men man kan ju välja att köpa en vuxen individ om man vill. :) Och räkna med att honan är dyrare.
Hur gammal kan en hane bli? Antar att man kan ha en tills han blir könsmogen och då dör efter det typ..?
Du skrev att det varierar bra men ungefär?
 
@Asko Det varierar verkligen jättemycket mellan olika genus/arter. Allt från runt tre år upp till typ 10-15 medan honorna rör sig mer från 10 upp till 40 år ibland.
Vill en prova på kan det ju vara rätt smart att köpa en ung hane egentligen. :) De kan fortfarande knalla på två eller fyra år.
 
@Asko Det varierar verkligen jättemycket mellan olika genus/arter. Allt från runt tre år upp till typ 10-15 medan honorna rör sig mer från 10 upp till 40 år ibland.
Vill en prova på kan det ju vara rätt smart att köpa en ung hane egentligen. :) De kan fortfarande knalla på två eller fyra år.
Är det när de blir könsmogna som hanarna dör eller missuppfattade jag något?
Lärde mig på QI om detta :D
 
Är det när de blir könsmogna som hanarna dör eller missuppfattade jag något?
Lärde mig på QI om detta :D
Ja. Inte pang bom på en gång förstås, men efter något eller några år.
Det är därför folk generellt inte blir jätteupprörda vid en misslyckad parning när honan äter hanen, även om man kan göra det man kan för att hålla honom säker förstås. Ödet skulle ändå vara att tyna bort och dö så småningom.
Vad är QI? 😅 QuizzInvestigation? QuizzIntel?
 
Ja. Inte pang bom på en gång förstås, men efter något eller några år.
Det är därför folk generellt inte blir jätteupprörda vid en misslyckad parning när honan äter hanen, även om man kan göra det man kan för att hålla honom säker förstås. Ödet skulle ändå vara att tyna bort och dö så småningom.
Vad är QI? 😅 QuizzInvestigation? QuizzIntel?
:eek::eek::eek:
You dare...?!
Quite Interesting!
4d5f394ee7e40bfccc76c267a9d085c0.gif
 
🤯
MENAR du att du bor i Storbritannien och inte vet vad QI är??
😱


Stephen hade hand om programmet en lång tid men nu är det den här supermänniskan nedan :love:
tumblr_olr758PeyM1qktlt9o1_400.gifv

Haha, Ja! Jag har ju ingen TV och allt de pratar om på jobbet är Strictly come dancing och rugby. :D
 
Jag har hyperventilerat mig igenom hela den här tråden. Blir fruktansvärt provocerad av tanken på att man kan tycka spindlar är söta. Jag har varit extremt rädd för alla sorters spindlar så länge jag kan minnas, den enda fobin jag på riktigt inte kan utmana på något plan. Som "tur" är möter jag sällan spindlar irl men när jag gör det sitter traumat kvar i flera år. Minns varje tillfälle i detalj jag sett en spindel de senaste åren. Helt sjukt.

Men jag tänker att jag kanske följer tråden som någon sorts terapi? Ska man sätta det på en skala så är dessa lite mer hanterbara än typ bilden (eller var det videon? jag scrollade bort så snabbt att jag inte hann uppfatta) där det såg ut att vara typ en huntsman? De ser ju lite mer ut som husspindlar, som är VIDRIGA. Ju "konstigare" de är med mycket färger, mycket ludd osv desto mindre känns de som "äkta" spindlar? jag vet inte jag kan inte riktigt förklara.

Jag gillar @Sel hur passionerad du ändå är över dessa hemska djur. Du ska veta att jag också är duktigt avundsjuk. Jag önskar verkligen att jag kunde vara mer chill runt spindlar. Jag hoppas på mycket intressant fakta och få bilder (skojar bara :D ger jag mig in i leken får jag leken tåla) i tråden.

Din förhoppning om att en av dina små skulle bli så fin som "praktexemplaret" (den luddiga) fick mig att fundera på om det finns typ.. spindelutställningar? samma som för hundar eller katter. BiS tarantel 2020 typ.

Är maskar det största du kommer mata dina med när de blir vuxna? jag har ju hört att det finns spindlar som tar möss och fåglar? blir seriöst svettig av att skriva detta och det kryper överallt i skinnet. Jag såg en bild på nätet någon gång med en spindel som typ höll på att äta en fågel, mår illa när jag tänker på det.

Jätteintressant att höra att det finns spindelfantaster som är rädd för vissa spindlar för övrigt, det känns inte så logiskt på något sätt? :)
 
Jag har hyperventilerat mig igenom hela den här tråden. Blir fruktansvärt provocerad av tanken på att man kan tycka spindlar är söta. Jag har varit extremt rädd för alla sorters spindlar så länge jag kan minnas, den enda fobin jag på riktigt inte kan utmana på något plan. Som "tur" är möter jag sällan spindlar irl men när jag gör det sitter traumat kvar i flera år. Minns varje tillfälle i detalj jag sett en spindel de senaste åren. Helt sjukt.

Men jag tänker att jag kanske följer tråden som någon sorts terapi? Ska man sätta det på en skala så är dessa lite mer hanterbara än typ bilden (eller var det videon? jag scrollade bort så snabbt att jag inte hann uppfatta) där det såg ut att vara typ en huntsman? De ser ju lite mer ut som husspindlar, som är VIDRIGA. Ju "konstigare" de är med mycket färger, mycket ludd osv desto mindre känns de som "äkta" spindlar? jag vet inte jag kan inte riktigt förklara.

Jag gillar @Sel hur passionerad du ändå är över dessa hemska djur. Du ska veta att jag också är duktigt avundsjuk. Jag önskar verkligen att jag kunde vara mer chill runt spindlar. Jag hoppas på mycket intressant fakta och få bilder (skojar bara :D ger jag mig in i leken får jag leken tåla) i tråden.

Din förhoppning om att en av dina små skulle bli så fin som "praktexemplaret" (den luddiga) fick mig att fundera på om det finns typ.. spindelutställningar? samma som för hundar eller katter. BiS tarantel 2020 typ.

Är maskar det största du kommer mata dina med när de blir vuxna? jag har ju hört att det finns spindlar som tar möss och fåglar? blir seriöst svettig av att skriva detta och det kryper överallt i skinnet. Jag såg en bild på nätet någon gång med en spindel som typ höll på att äta en fågel, mår illa när jag tänker på det.

Jätteintressant att höra att det finns spindelfantaster som är rädd för vissa spindlar för övrigt, det känns inte så logiskt på något sätt? :)
Jag tycker också att större spindlar är lite mera .... eh acceptabelt, iallafall de som kan hållas som husdjur.
Mindre spindlar tål jag inte :crazy: de i mitt hem ska döden dö. Giftspindlar (läs australienska sorter) är skitläskiga :cautious:
Men de som hålls som husdjur finner jag lite fascinerande, antagligen mest för att ägarna troligen är fascinerande människor med passion :D
 
Jag har hyperventilerat mig igenom hela den här tråden. Blir fruktansvärt provocerad av tanken på att man kan tycka spindlar är söta. Jag har varit extremt rädd för alla sorters spindlar så länge jag kan minnas, den enda fobin jag på riktigt inte kan utmana på något plan. Som "tur" är möter jag sällan spindlar irl men när jag gör det sitter traumat kvar i flera år. Minns varje tillfälle i detalj jag sett en spindel de senaste åren. Helt sjukt.

Men jag tänker att jag kanske följer tråden som någon sorts terapi? Ska man sätta det på en skala så är dessa lite mer hanterbara än typ bilden (eller var det videon? jag scrollade bort så snabbt att jag inte hann uppfatta) där det såg ut att vara typ en huntsman? De ser ju lite mer ut som husspindlar, som är VIDRIGA. Ju "konstigare" de är med mycket färger, mycket ludd osv desto mindre känns de som "äkta" spindlar? jag vet inte jag kan inte riktigt förklara.

Jag gillar @Sel hur passionerad du ändå är över dessa hemska djur. Du ska veta att jag också är duktigt avundsjuk. Jag önskar verkligen att jag kunde vara mer chill runt spindlar. Jag hoppas på mycket intressant fakta och få bilder (skojar bara :D ger jag mig in i leken får jag leken tåla) i tråden.

Din förhoppning om att en av dina små skulle bli så fin som "praktexemplaret" (den luddiga) fick mig att fundera på om det finns typ.. spindelutställningar? samma som för hundar eller katter. BiS tarantel 2020 typ.

Är maskar det största du kommer mata dina med när de blir vuxna? jag har ju hört att det finns spindlar som tar möss och fåglar? blir seriöst svettig av att skriva detta och det kryper överallt i skinnet. Jag såg en bild på nätet någon gång med en spindel som typ höll på att äta en fågel, mår illa när jag tänker på det.

Jätteintressant att höra att det finns spindelfantaster som är rädd för vissa spindlar för övrigt, det känns inte så logiskt på något sätt? :)

Välkommen till terapitråden! :D Du är inte ensam om att tycka att ju större och lurvigare desto bättre, två personer (min mor bland annat) har uttryckt att det vore bätre om de var större när de fått se bilder på mina. Jag vet inte varför. Kanske ser de lite långsammare och mindre "alien" ut när de är fluffiga och inte har så långa ben?
Långsamma är de inte dock. 😅 De bara tar det rätt piano ibland, åtminstone två av arterna jag har. Den blå är det mer sprutt i!

Det finns tävlingar på olika expos ibland tror jag, men det är bara på skoj förstås. Snopet att få fram en champion hane och så blir han uppäten på första parningsförsöket. Hoppsan!

Vi avancerar nog till större larver och kackerlackor så småningom, men större än så blir det inte. Det skulle duga med syrsor också men jag gillar inte sådana, de luktar så illa!
Spindlar är opportunister och det finns de som blir så stora att de kan ta möss och småfåglar, och man kan ge en liten pinkiemus (musunge) till en hona som lagt ägg för att hon ska åtehämta sig till exempel, men insekter är absolut standard. Det ska inte vara nyttigt att mata för mycket med andra djur har jag förstått.

Inte det minsta logiskt! :laugh:
 
@Sel Kan du inte skaffa en liten hoppspindel också? 🤩Jag funderar på att smyga hem en liten i ett obevakat ögonblick, den lille kanske kan bo obemärkt på mitt nattisbord 😍
Visa bifogad fil 46740

Men nu får du lugna dig, jag har ju redan gått från noll till tre på mindre än en vecka! :laugh:

Gööör det! :heart
Åh Lucas! De är ju så vansinnigt söta! Fast det innebär att man måste ha hemma lagom stora födodjur hela tiden ju. Jag ska fortfarande försöka åka på stora expon i Glasgow i Augusti dock, och då vet man aldrig vad som får följa med hem förstås. ;)
Det är en tjej i Edinburgh som har ladybird spiders, de är också rätt bedårande.
 

Bifogade filer

  • 1583869906755.png
    1583869906755.png
    613,8 KB · Visningar: 48
Men nu får du lugna dig, jag har ju redan gått från noll till tre på mindre än en vecka! :laugh:

Gööör det! :heart
Åh Lucas! De är ju så vansinnigt söta! Fast det innebär att man måste ha hemma lagom stora födodjur hela tiden ju. Jag ska fortfarande försöka åka på stora expon i Glasgow i Augusti dock, och då vet man aldrig vad som får följa med hem förstås. ;)
Det är en tjej i Edinburgh som har ladybird spiders, de är också rätt bedårande.
Ja, så söta att man smälter. Jag var och kikade på bland annat en sån, den var rackarns snabb och kvick och samtidigt liten, risken att jag tappar bort den känns ganska stor. Undrar om en borttappad hoppis överlever som borttappad i huset 🤔.
Tyvärr är vårt nya hus väldigt fattigt på spindlar. Den största jag sett kom och satte sig i mitt ansikte när jag låg och sov, tyvärr fattade jag inte vad det var och råkade reflexmässigt klippa till den 😪.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp