Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Jag tror ju mindre/kortare ben desto bättre oftast funkar. :D Sedan kommer jag inte ihåg om det var du eller någon annan som tyckte att "hoppspindlar" var värre än ändra eller inte, de är ju annars den art som vinner allas hjärtan just för att de är fluffiga och faktiskt ser bra genom alla ögon, så att de "lägger huvudet på sned" och generellt agerar mer interaktivt än andra spindlar som oftast ser väldigt dåligt. :)
Jo det är jag som är så orimlig :D Det är ögonen! Det som är det fina med de här större modellerna är att ögonen ofta är så små så man knappt ser på bilder, jag tycker det är obehagligt att det är så många, två räcker :D
Jag kom tänka på de där små husspindlarna med bara typ en knappnål till kropp och resten mycket längre trådben.. :bag:
De har jag inte lika stora problem med roligt nog, de är liksom inte spindellika nog tror jag? Sen vill jag ju ändå inte ha dem på mig men bryr mig inte på samma sätt om det t.ex sitter en i hörnet i farstun.
Pepsi, Typhochlaena seladonia
Visa bifogad fil 71547
Då jag måste fota alla för ett tillstånd att ha tarantulas kommer här några bilder. Men måste få "beklaga" mig. Listan på vilka som anses "farliga" är total ologisk. Denna lilla dvärgspindel som inte är farlig alls står på listan medan flera rätt potent giftiga old world arter inte är med.
I stället är nästan alla new world med.

New World försvarar sig med att sprätta brännhår som iof kan klia rätt ordentligt men inte mer och därför rekommenderas de i första hand till nya i hobbyn. Old World försvarar sig med att bitas och en del har gift nog att du kan bli ordentligt dålig i flera dagar och till och med kan behöva sjukhusvård.
Nu vill jag absolut inte snacka skit om Pepsi men den här bilden hajade jag till lite på. När benen liksom är lite krullade sådär så stör det mig, fick en liten rysning. Men jättefin rumpa! Hoppas på en lite mer högupplöst bild i framtiden kanske där man kan se skiftningarna lite bättre? :)
 
Jo det är jag som är så orimlig :D Det är ögonen! Det som är det fina med de här större modellerna är att ögonen ofta är så små så man knappt ser på bilder, jag tycker det är obehagligt att det är så många, två räcker :D

De har jag inte lika stora problem med roligt nog, de är liksom inte spindellika nog tror jag? Sen vill jag ju ändå inte ha dem på mig men bryr mig inte på samma sätt om det t.ex sitter en i hörnet i farstun.

Nu vill jag absolut inte snacka skit om Pepsi men den här bilden hajade jag till lite på. När benen liksom är lite krullade sådär så stör det mig, fick en liten rysning. Men jättefin rumpa! Hoppas på en lite mer högupplöst bild i framtiden kanske där man kan se skiftningarna lite bättre? :)
Haha det är verkligen olika vad man reagerar på! Pepsi var söt och fin i sina färger medan jag reagerade på Biggs 🙈 den såg nästan naken (dvs ser inte så pälsig ut) ut vid första anblicken, reagerar visst på det :laugh:
 
Pepsi, Typhochlaena seladonia
Visa bifogad fil 71547
Då jag måste fota alla för ett tillstånd att ha tarantulas kommer här några bilder. Men måste få "beklaga" mig. Listan på vilka som anses "farliga" är total ologisk. Denna lilla dvärgspindel som inte är farlig alls står på listan medan flera rätt potent giftiga old world arter inte är med.
I stället är nästan alla new world med.

New World försvarar sig med att sprätta brännhår som iof kan klia rätt ordentligt men inte mer och därför rekommenderas de i första hand till nya i hobbyn. Old World försvarar sig med att bitas och en del har gift nog att du kan bli ordentligt dålig i flera dagar och till och med kan behöva sjukhusvård.
Vilken söt liten spindel, så snygg färg på rumpan :up:

Måste fråga dock bara för att klargöra ... är new world syd- och nordamerika? :o
 
Jo det är jag som är så orimlig :D Det är ögonen! Det som är det fina med de här större modellerna är att ögonen ofta är så små så man knappt ser på bilder, jag tycker det är obehagligt att det är så många, två räcker :D

De har jag inte lika stora problem med roligt nog, de är liksom inte spindellika nog tror jag? Sen vill jag ju ändå inte ha dem på mig men bryr mig inte på samma sätt om det t.ex sitter en i hörnet i farstun.

Nu vill jag absolut inte snacka skit om Pepsi men den här bilden hajade jag till lite på. När benen liksom är lite krullade sådär så stör det mig, fick en liten rysning. Men jättefin rumpa! Hoppas på en lite mer högupplöst bild i framtiden kanske där man kan se skiftningarna lite bättre? :)
När den blir större är det enklare med en bättre bild. Än är den bara 5 mm stor inkl ben 😁. Benen kommer få en massa rosa och ljusblåa hår sen.

Bild från Google:

TYPSELMF.jpg
 
Kan nog vara för att imponera på partners kanske? Eller som varningssignal ”ät inte mig, jag är giftig/smakar illa”.
Ja det är ju de vanligaste orsakerna men sist jag läste om det så verkar det inte riktigt stämma överens med hur andra arter har utvecklat de "förmågorna" och forskare är lite förbryllade över det. Tycker det är väldigt spännande :)
 
Inte en video, men ett foto på min största och också en stor (höhö) favorit. Abbil! :heart Min jättehungriga jätte som är störst i samlingen just nu. :love: Knappt halvvuxen och bara ett år gammal känns han ändå som ett litet monster.
1629065528458.png
 
Är bakbenen mycket kortare eller är det bara som det ser ut? :)
De två främsta benparen är lite längre än resten, men det är mest vinkeln på fotot som gör att de bakre ser korta ut. I inlägget ovanför (inte videon) ser du honom från sidan och där är det lättare att avgöra, det är samma spindel. :)
 
De två främsta benparen är lite längre än resten, men det är mest vinkeln på fotot som gör att de bakre ser korta ut. I inlägget ovanför (inte videon) ser du honom från sidan och där är det lättare att avgöra, det är samma spindel. :)
Framhjulsdrift alltså :D

Är han lika mjuk som han ser ut eller är det mer som typ schäferpäls?
 
Framhjulsdrift alltså :D

Är han lika mjuk som han ser ut eller är det mer som typ schäferpäls?
Jamen ungefär! :D Fast det skiljer sig också åt mellan arter och kön.

De är jättemjuka. :heart Fast dessvärre är de ju inte så klappvänliga, så om man vill känna på pälsen är det bäst att klappa de tomma skinnen. 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp