Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Ja, så söta att man smälter. Jag var och kikade på bland annat en sån, den var rackarns snabb och kvick och samtidigt liten, risken att jag tappar bort den känns ganska stor. Undrar om en borttappad hoppis överlever som borttappad i huset 🤔.
Tyvärr är vårt nya hus väldigt fattigt på spindlar. Den största jag sett kom och satte sig i mitt ansikte när jag låg och sov, tyvärr fattade jag inte vad det var och råkade reflexmässigt klippa till den 😪.

Jösses ja jag skulle också vara orolig för att tappa bort den och de arter man håller som husdjur skulle nog inte må toppen lösa i huset tror jag. De är ju lite större än våra men små ändå.
Awh, RIP ansiktsspindel. :heart
Jag får inte heller jättemycket spindlar här i huset, mest i köksfönstret bara, men där har jag rotat runt så mycket bland plantorna nu att den som hade sitt nät där har försvunnit.
På hotellet får vi helt Enorma husspindlar däremot!
 
Ladybirdpojke, så blir det mer uppenbart varför de heter som de gör. :)
453.-Eresus-sp.jpg
OMG, vad söt 😍. Min spindelönskelista blir längre och längre!!!
 
OMG, vad söt 😍. Min spindelönskelista blir längre och längre!!!

De är jättefina! :heart Honorna också. Supertjockisar, och de blir ganska ordentligt mycket större.
Haha, och jag vet! Jag är så himla sugen på den där expon nu och att få se en massa intressanta varianter live.
 
Jösses ja jag skulle också vara orolig för att tappa bort den och de arter man håller som husdjur skulle nog inte må toppen lösa i huset tror jag. De är ju lite större än våra men små ändå.
Awh, RIP ansiktsspindel. :heart
Jag får inte heller jättemycket spindlar här i huset, mest i köksfönstret bara, men där har jag rotat runt så mycket bland plantorna nu att den som hade sitt nät där har försvunnit.
På hotellet får vi helt Enorma husspindlar däremot!
WOW, gissar dock att hotellgäster inte är lika förtjusta 🙈.
Jag har aldrig varit på expo, skulle vara superkul. Jag har två lediga terrarium sedan vi platsbyggde i huset så känns lockande att skaffa någon mer reptil i väntan på spindel, men jag väntar barn just nu så jag är lite osäker på hur mycket plats jag kan få att ställa fram dem. Går ju inte att ha en liten som drar ut elektroniken och bankar på glaset :nailbiting:. Jag är helt allergisk mot folk som ska knacka på glasen och pilla med fingrarna utanför. Varsogod att stoppa in näven om man är så himla tuff, liksom! 😂
 
WOW, gissar dock att hotellgäster inte är lika förtjusta 🙈.
Jag har aldrig varit på expo, skulle vara superkul. Jag har två lediga terrarium sedan vi platsbyggde i huset så känns lockande att skaffa någon mer reptil i väntan på spindel, men jag väntar barn just nu så jag är lite osäker på hur mycket plats jag kan få att ställa fram dem. Går ju inte att ha en liten som drar ut elektroniken och bankar på glaset :nailbiting:. Jag är helt allergisk mot folk som ska knacka på glasen och pilla med fingrarna utanför. Varsogod att stoppa in näven om man är så himla tuff, liksom! 😂

Haha, nej inte alltid. Ibland får vi komma till undsättning. Jag har bett teamet säga till mig eller en specifik supervisor annars blir de oftast ihjälslagna eller dammsugade., jag tar dem på fjädervippan och släpper ut dem istället. :D Folk himlar med ögonen.
Jag har inte heller varit! Har gått på ett par akvarieauktioner bara, så det här blir jättespännande! Skulle gärna på på retilexpo också även om jag inte har plats för fler reptiler just nu. Jag vet redan att det är gröna anoler jag vill ha när det blir dags. :love:
Har du funderat på något särskilt? #Reptiltrådcrossover
Nej det är klart att det är svårt med de små, men ongarna växer ju också upp rätt snabbt ändå.
Ohja, retas med retiler får man göra mano a mano om det ska vara så. ;)
 
Varning till terapiläsarna. Moving pictures! :)

Här är Knickers. :heart

Förmodligen dags för hen att ömsa för övrigt, så nu ska här inte petas mera. Jag insåg inte hur jättestor rumpan var förrän jag såg videon själv.
 
Förmodligen dags för hen att ömsa för övrigt, så nu ska här inte petas mera. Jag insåg inte hur jättestor rumpan var förrän jag såg videon själv.
Så man ser på spindlar när det är dags att ömsa på deras rumpa?

(Önskar att jag kunde också ömsa isåfall om de minskar i storlek av det :cautious:)
 
Så man ser på spindlar när det är dags att ömsa på deras rumpa?

(Önskar att jag kunde också ömsa isåfall om de minskar i storlek av det :cautious:)

Bland annat. :D Hen kan eventuellt bara vara tjock, men jag har ömsningsdatum från förra ägaren att gå efter också.
 
Varning till terapiläsarna. Moving pictures! :)

Här är Knickers. :heart
Jag kollade faktiskt videon. Det känns mer okej att den liksom är lite "suddig"? jag vet inte hur jag ska förklara men man ser den liksom inte så definierat utan ögonen syns inte och den ser liksom mjuk ut? samt att den rör sig sakta. De där bilderna på "söta" spindlar, som den @Monkie länkade tycker jag är helvidriga, tror det är ögonen som gör det. Jag tycker ju döda spindlar är äckligt också, gillar liksom inte hur benen krullar ihop sig.

Lite kul också hur din film är mindre "triggande" för min fobi än Monkies nämnande av ansiktsspindeln. Jag mår illa och blir svettig när jag tänker på det, och det säger jag inte bildligt utan menar bokstavligt.

Tyvärr är det dammsugarödet som möter de som bosätter sig hos mig, jag fixar inte att hantera det på något annat sätt tyvärr. Fick jag ha en meningslös superkraft i mitt liv så vore det att typ mentalt kunna kommunicera med spindlar. Att de typ visste att de skulle hålla sig väck från mig och låta mig leva mitt liv ifred så skulle alla vara nöjda och glada :D

Lite synd är det ju när man dammsugit upp någon helt enorm sak för jag tänker att den borde ju varit rätt gammal och det var ju synd att det skulle sluta så. Har fått för mig att i princip alla stora man ser är honor då hanarna inte blir så gamla? Jag läste någon gång att den vanliga husspindeln är den spindelart som kan bli allra störst om man tänker på utgångsstorlek. Alltså att andra arter växer sig till en viss storlek och sedan stannar av, medan det enda som egentligen stoppar husspindeln till slut är döden. De har ju inga lungor och skelett på samma sätt som vi så blir de för stora så dör de till slut för att de inte kan andas på något sätt.

Har aldrig dubbelkollat infon så jättenoga då jag inte vill googla och få upp bilder på obehagliga husspindlar :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag kollade faktiskt videon. Det känns mer okej att den liksom är lite "suddig"? jag vet inte hur jag ska förklara men man ser den liksom inte så definierat utan ögonen syns inte och den ser liksom mjuk ut? samt att den rör sig sakta. De där bilderna på "söta" spindlar, som den @Monkie länkade tycker jag är helvidriga, tror det är ögonen som gör det. Jag tycker ju döda spindlar är äckligt också, gillar liksom inte hur benen krullar ihop sig.

Lite kul också hur din film är mindre "triggande" för min fobi än Monkies nämnande av ansiktsspindeln. Jag mår illa och blir svettig när jag tänker på det, och det säger jag inte bildligt utan menar bokstavligt.

Tyvärr är det dammsugarödet som möter de som bosätter sig hos mig, jag fixar inte att hantera det på något annat sätt tyvärr. Fick jag ha en meningslös superkraft i mitt liv så vore det att typ mentalt kunna kommunicera med spindlar. Att de typ visste att de skulle hålla sig väck från mig och låta mig leva mitt liv ifred så skulle alla vara nöjda och glada :D

Lite synd är det ju när man dammsugit upp någon helt enorm sak för jag tänker att den borde ju varit rätt gammal och det var ju synd att det skulle sluta så. Har fått för mig att i princip alla stora man ser är honor då hanarna inte blir så gamla? Jag läste någon gång att den vanliga husspindeln är den spindelart som kan bli allra störst om man tänker på utgångsstorlek. Alltså att andra arter växer sig till en viss storlek och sedan stannar av, medan det enda som egentligen stoppar husspindeln till slut är döden. De har ju inga lungor och skelett på samma sätt som vi så blir de för stora så dör de till slut för att de inte kan andas på något sätt.

Har aldrig dubbelkollat infon så jättenoga då jag inte vill googla och få upp bilder på obehagliga husspindlar :D
Jag har verkligen all respekt för fobier, men snälla, försök undvika ord som helvidriga.
 
Är det en riktig spindel?
Personligen föredrar jag lyckospindlar, eller alla som är i samma storlek. Ju mindre ju bättre. :laugh:
Smyger in och svarar. Lucas är självklart en riktig spindel! :heart ;) :D

Och lyckospindlar är egentligen inte spindlar utan stora kvalster. Sidenkvalster om jag inte minns fel.
 
Smyger in och svarar. Lucas är självklart en riktig spindel! :heart ;) :D

Och lyckospindlar är egentligen inte spindlar utan stora kvalster. Sidenkvalster om jag inte minns fel.
Ok, han såg för gullig ut för att vara på riktigt. :D
Själv stannade jag bilen igår och släppte ut en spindelbebis som jag såg vid solskyddet, som tur var kunde jag lätt stanna och fånga in den men hade den varit stor hade det varit stor krigsdans innan jag fått ut den. :nailbiting:
 
Ok, han såg för gullig ut för att vara på riktigt. :D
Själv stannade jag bilen igår och släppte ut en spindelbebis som jag såg vid solskyddet, som tur var kunde jag lätt stanna och fånga in den men hade den varit stor hade det varit stor krigsdans innan jag fått ut den. :nailbiting:

Det är han, fast hoppspindlar ser verkligen ut sådär! Och de rör sig snarlikt också. :D

Vad fint! :heart
Vi pratade faktiskt om just det där, jag och min vän när vi var på väg för stt hämta mina. Om spindlar och getingar och eventuella singelolyckor i trafiken.
Hon är också galet rädd för spindlar (det var väldigt snällt av henne att ställa upp) så det blev lite naturligt att ämnet kom upp.
 
Det är han, fast hoppspindlar ser verkligen ut sådär! Och de rör sig snarlikt också. :D

Vad fint! :heart
Vi pratade faktiskt om just det där, jag och min vän när vi var på väg för stt hämta mina. Om spindlar och getingar och eventuella singelolyckor i trafiken.
Hon är också galet rädd för spindlar (det var väldigt snällt av henne att ställa upp) så det blev lite naturligt att ämnet kom upp.
Jag har lättare för hoppspindlar då de inte blir så stora, iaf inte de jag sett, men första gången jag såg en och skulle lyfta ut den på tidningen den satt på höll jag på få en hjärtinfarkt då den hoppade upp på handen! Både jag och syrran skrek i högan sky och som storasyster var det ju jag som var tvungen att lyfta ut den. Det tog tid, varje gång jag försökte hoppade den mot mig och vi skrek, men ut kom den och levde gjorde den. :laugh:
 
  • Haha
Reactions: Sel
Googlade på hoppspindlar och råkade på denna (som de har berättat om på QI! ;))
maratus.jpg

Den var ju faktiskt fin :D
https://www.listor.se/djur-natur/10-sjukt-sota-spindlar/

På QI så berättade de samtidigt om en man som hade upptäckt många av de små spindlarna (hoppspindlar kanske?) och att han beskrev dem som valpar och kattungar med sina blyga personligheter :laugh: så gulligt med någon som känner så passionerat för dem :D
 
Googlade på hoppspindlar och råkade på denna (som de har berättat om på QI! ;))
maratus.jpg

Den var ju faktiskt fin :D
https://www.listor.se/djur-natur/10-sjukt-sota-spindlar/

På QI så berättade de samtidigt om en man som hade upptäckt många av de små spindlarna (hoppspindlar kanske?) och att han beskrev dem som valpar och kattungar med sina blyga personligheter :laugh: så gulligt med någon som känner så passionerat för dem :D
Nu råkade jag få se en bild på en hoppspindel på ett finger i naturlig storlek och ... :arghh: Nej, jag är ledsen, jag tror att de påminner mig alltför mycket om fästingar när de är så små, och jag får panik om någon fästing sitter på mig :cautious:
Ge mig bara närbilder med lugna suddiga bakgrunder tack :angel:
 
  • Haha
Reactions: Sel
Jag kollade faktiskt videon. Det känns mer okej att den liksom är lite "suddig"? jag vet inte hur jag ska förklara men man ser den liksom inte så definierat utan ögonen syns inte och den ser liksom mjuk ut? samt att den rör sig sakta. De där bilderna på "söta" spindlar, som den @Monkie länkade tycker jag är helvidriga, tror det är ögonen som gör det. Jag tycker ju döda spindlar är äckligt också, gillar liksom inte hur benen krullar ihop sig.

Lite kul också hur din film är mindre "triggande" för min fobi än Monkies nämnande av ansiktsspindeln. Jag mår illa och blir svettig när jag tänker på det, och det säger jag inte bildligt utan menar bokstavligt.

Tyvärr är det dammsugarödet som möter de som bosätter sig hos mig, jag fixar inte att hantera det på något annat sätt tyvärr. Fick jag ha en meningslös superkraft i mitt liv så vore det att typ mentalt kunna kommunicera med spindlar. Att de typ visste att de skulle hålla sig väck från mig och låta mig leva mitt liv ifred så skulle alla vara nöjda och glada :D

Lite synd är det ju när man dammsugit upp någon helt enorm sak för jag tänker att den borde ju varit rätt gammal och det var ju synd att det skulle sluta så. Har fått för mig att i princip alla stora man ser är honor då hanarna inte blir så gamla? Jag läste någon gång att den vanliga husspindeln är den spindelart som kan bli allra störst om man tänker på utgångsstorlek. Alltså att andra arter växer sig till en viss storlek och sedan stannar av, medan det enda som egentligen stoppar husspindeln till slut är döden. De har ju inga lungor och skelett på samma sätt som vi så blir de för stora så dör de till slut för att de inte kan andas på något sätt.

Har aldrig dubbelkollat infon så jättenoga då jag inte vill googla och få upp bilder på obehagliga husspindlar :D

Jag tror du är den första som beskrivit ögonen som läskiga, utöver det faktum att de är fler än två då. Döda spindlar gillar inte jag heller, eller döda insekter överhuvudtaget. För mig är det prasslandet. Huuh!

Om du vill kan du lämna påsen utomhus när du lyckats dammsuga upp en spindel, ibland kan de hitta ut igen. Säger det absolut inte för att skrämma dig men så gjorde jag alltid när vi rensat spindelnät i stallet. Rädda de som räddas kan!

Haha, jag vet inte heller om det stämmer om husspindlarna, men åtminstone här i UK kan de bli fånigt stora. Har aldrig sett den storleken hemma i Svea dock så jag undrar om det inte har med klimat och tillgång på mat och liknande att göra och att de förmodligen dör för att de är gamla helt enkelt. Inte för att de blivit för stora. Det finns ju trots allt några riktiga bamsingar till arachnider därute som lever ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp