Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Nu har jag läst ALLA inlägg i den här fascinerande tråden och klickat runt på länkar och nördat ner mig! Jag har tillbringat nyårsdagen på akuten och var tvungen att sysselsätta mig med något så nu har jag blivit lite besatt av spindlar! 😁

Hur funkar det om man vill börja med denna hobby och inte känner någon som redan har spindlar? Går man med i någon förening? Var köper man spindlar om man inte har kontakter, inte på djuraffärer väl? Och vad kan sådana här skönheter kosta? 🙈
Klart du också ska ha en horror hamster! :D :love:
Jag vet faktiskt inte riktigt var man köper spindlar i Sverige men det lär finnas facebookgrupper eller liknande där du kan få kontakt. Invertmässor finn säkert också, och så kan man förstås köpa i djuraffär, men då får man räkna med ett rejält överpris på både slings och större exemplar.

Jag började med tre slings och har nu sjutton stycken och är ganska nöjd med det, men i hobbyn är jag väldigt småskalig. Titta bara på @WhoIsItAgain! 😅 Älskar att ha dem som små tottingar och se dem växa upp bara.

Har du hört dig för någonstans än så länge? :)
 
Här är han första dagen jag hämtade hem honom, kanske två och en halv centimeter med lite god vilja. Två år sedan i Mars. 🥰 Han är en av mina tre första.

P1130588.JPG
 
De har hittat chilenska spindlar av arten Loxosceles laeta på någon skola i Sandviken.
@Sel Har du någon sån?
Nä, jag har bara taranteller, inga true spiders. :)
Men hoppsan! Det var ju inte så lämpligt på en skola kanske. 😅 Jag tänker att det säkert liftat med någon frukttransport eller liknande, det är så det brukar gå till såvitt jag vet.
 
Har följt tråden till och från sen den skapades och nu hoppar jag in och skriver också.
Här har ni en botad spindelfobiker! Jag brukade få sån panik av minsta spindel att jag sprang i blind panik. Sen fick jag ett barn som sedan tvåårsåldern ÄLSKAR spindlar! Sånger, filmer, bilder, böcker. Han slukar allt som rör dessa djur och funderar på hur han ska kunna bli spindelmannen när han blir stor. Vi går på spindelspaning regelbundet och han räddar varenda spindel han ser som befinner sig på olämplig plats. Varje natt sover han med sin svarta tarantellamjukis vid namn Spindeln. Han har dock en samling på 20 - 30 stycken inkl radiostyrda och sådana hans mormor virkat åt honom.

Jag har börjat fundera på att låta honom ha en levande i terrarie på sitt rum...🙄😬 Hur svårt är det att sköta en spindel? Vad behöver de? Vilken art är bra att börja med? Jag är inte riktigt där att det blir nån stor hårig filur size kaffekopp. Hoppspindel? De känns rätt okej när vi träffat på dem ute faktiskt. Och blir inte så stora? Och är ju riktigt söta! (Hade aldrig trott att nåt sånt här skulle hända!) De är ju riktigt snå till att börja med, hur fort växer de? Eller kan man köpa äldre individer? Sonen är en empatisk och vårdande person men han är sex år och jag tror det blir för ogreppbart att han inte kommer kunna se sin spindel utan förstoringsglas på ett par år...😉
 
Har följt tråden till och från sen den skapades och nu hoppar jag in och skriver också.
Här har ni en botad spindelfobiker! Jag brukade få sån panik av minsta spindel att jag sprang i blind panik. Sen fick jag ett barn som sedan tvåårsåldern ÄLSKAR spindlar! Sånger, filmer, bilder, böcker. Han slukar allt som rör dessa djur och funderar på hur han ska kunna bli spindelmannen när han blir stor. Vi går på spindelspaning regelbundet och han räddar varenda spindel han ser som befinner sig på olämplig plats. Varje natt sover han med sin svarta tarantellamjukis vid namn Spindeln. Han har dock en samling på 20 - 30 stycken inkl radiostyrda och sådana hans mormor virkat åt honom.

Jag har börjat fundera på att låta honom ha en levande i terrarie på sitt rum...🙄😬 Hur svårt är det att sköta en spindel? Vad behöver de? Vilken art är bra att börja med? Jag är inte riktigt där att det blir nån stor hårig filur size kaffekopp. Hoppspindel? De känns rätt okej när vi träffat på dem ute faktiskt. Och blir inte så stora? Och är ju riktigt söta! (Hade aldrig trott att nåt sånt här skulle hända!) De är ju riktigt snå till att börja med, hur fort växer de? Eller kan man köpa äldre individer? Sonen är en empatisk och vårdande person men han är sex år och jag tror det blir för ogreppbart att han inte kommer kunna se sin spindel utan förstoringsglas på ett par år...😉
Jag tycker hoppspindel låter toppen! Det går ju köpa en juvie eller ett vuxet exemplar så länge en är införstådd med att de inte lever jättelänge - men det kanske å andra sidan är ganska lämpligt för ett litet barn? :) De är säkra att hantera också utan risk för endera så länge en är försiktig med spindeln. :heart
De är generellt inte krävande så länge terrariet är säkert, det behövs ingen extra värmekälla eller speciellt ljus - det man måste hålla är ju foderdjur vilket kan vara lite suck, men de finns numera att köpa på djuraffären så man slipper hålla på och föda upp själv.
Det finns ju dvärgarter av taranteller också, men risken finns att de sällan syns.
 
Jag tycker hoppspindel låter toppen! Det går ju köpa en juvie eller ett vuxet exemplar så länge en är införstådd med att de inte lever jättelänge - men det kanske å andra sidan är ganska lämpligt för ett litet barn? :) De är säkra att hantera också utan risk för endera så länge en är försiktig med spindeln. :heart
De är generellt inte krävande så länge terrariet är säkert, det behövs ingen extra värmekälla eller speciellt ljus - det man måste hålla är ju foderdjur vilket kan vara lite suck, men de finns numera att köpa på djuraffären så man slipper hålla på och föda upp själv.
Det finns ju dvärgarter av taranteller också, men risken finns att de sällan syns.
Hur länge lever de? Vad vill de ha i terrariet? Sand? Sten? Växter?
Vad äter de?
Och vart köper man dem? Ber man djuraffären beställa hem?

Känner att jag typ är lika taggad som sonen skulle vara om han visste vad jag funderar på😄
 
  • Hjärta
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp