Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

20210526_231850.jpg

Hon och jag har samma hårfärg 😄.
Megaphobema robustum 0.1
 
Den är så defensiv att minsta ljud får den att fly ner i sin håla, har bara sett den två gånger på 8 månader och detta var första gången helt utanför. Jag höll nästan andan när jag tog kortet 😁
Det är inte direkt sällskapsdjur som man har nära sig 24/7, de där åttabenta typerna :p.
 
Oj vilken häftig :) Jag gillar touchen med de lite cementfärgade tassarna, är de sådär skimrande under?

Är detta en art som går att hålla i? Jag tänkte om den liksom var "mjuk" eller om håren är lite mer som borst?
De skimrar lite i rätt ljus 🥰.

Alla har lika hår, jag håller inte i någon av mina, mest för att de är så jäkla snabba (innan man upplevt det har man svårt att förstå hur snabba de är!) och de skulle kunna skada sig svårt om man tappade dem. Sen är en del för aggressiva också och med ordentligt gift. Just denna har inget gift utan sparkar brännhår som försvar, det kliar "bara" frenetiskt...
 
Oj vilken häftig :) Jag gillar touchen med de lite cementfärgade tassarna, är de sådär skimrande under?

Är detta en art som går att hålla i? Jag tänkte om den liksom var "mjuk" eller om håren är lite mer som borst?
Spindelhår är mjuka och lena. :heart Man kan klappa på de ömsade skalen och känna.
 
Spindelhår är mjuka och lena. :heart Man kan klappa på de ömsade skalen och känna.
Ja jag skulle vilja känna lite nån dag om jag vågar.

Ändå tycker jag nästan bilderna du postar på "skalen" är obehagligare än de levande djuren? Märkligt egentligen då det ju inte är en spindel riktigt. Tycker också att det är läskigare med döda spindlar (sådär när benen krullar sig uppåt :eek:) än levande så länge de är på avstånd och inte på mig då.

Jättemärkligt egentligen men har också förstått att jag tydligen inte är ensam om att känna så. Det borde ju vara tryggare med något som jag vet 100% inte kan börja röra sig mot mig eller liknande. Om jag t.ex måste ner i källaren så är det ungefär samma obehag om det sitter en levande spindel på väggen som om det ligger en död på golvet. Sen brukar de ju iofs inte röra sig så mycket om de inte blir störda på nåt sätt.
 
Ja jag skulle vilja känna lite nån dag om jag vågar.

Ändå tycker jag nästan bilderna du postar på "skalen" är obehagligare än de levande djuren? Märkligt egentligen då det ju inte är en spindel riktigt. Tycker också att det är läskigare med döda spindlar (sådär när benen krullar sig uppåt :eek:) än levande så länge de är på avstånd och inte på mig då.

Jättemärkligt egentligen men har också förstått att jag tydligen inte är ensam om att känna så. Det borde ju vara tryggare med något som jag vet 100% inte kan börja röra sig mot mig eller liknande. Om jag t.ex måste ner i källaren så är det ungefär samma obehag om det sitter en levande spindel på väggen som om det ligger en död på golvet. Sen brukar de ju iofs inte röra sig så mycket om de inte blir störda på nåt sätt.
Det tycker jag också! 😅 Jag tycker att skalen mest är fascinerande men jag vågar inte ta i vanliga, döda spindlar med handen, utan använder dammsugaren. Mycket märkligt.
 
Det tycker jag också! 😅 Jag tycker att skalen mest är fascinerande men jag vågar inte ta i vanliga, döda spindlar med handen, utan använder dammsugaren. Mycket märkligt.
Ja liksom vad är det värsta som kan hända? Extra fascinerande att du tycker det är så obehagligt också som ju absolut inte har något problem med levande spindlar. Tycker du döda insekter är obehagligt också typ flugor? För det har jag inget problem faktiskt.
 
20210529_145205.jpg

Precis rehousat två Hysterocrates gigas, de beskrivs som väldigt aggressiva, väldigt snabba och inget för nybörjare. Båda satt dessutom i ganska stora terrarium. Men gick fint! Både vandrade lugnt över efter lite grävande med en lång "pinne".
 
Ja liksom vad är det värsta som kan hända? Extra fascinerande att du tycker det är så obehagligt också som ju absolut inte har något problem med levande spindlar. Tycker du döda insekter är obehagligt också typ flugor? För det har jag inget problem faktiskt.
Absolut inget naturligtvis! Det är så märkligt, men jag vet att det är vanligt.
Flugor har jag vackert fått vänja mig vid men slipper jag ta i dem så låter jag bli, större insekter som getingar eller harkrankar rör jag inte i alls - det är särskilt otäckt om de varit döda ett tag och blivit sådär frasiga/prassliga. :arghh: 😅
 
Ja jag skulle vilja känna lite nån dag om jag vågar.

Ändå tycker jag nästan bilderna du postar på "skalen" är obehagligare än de levande djuren? Märkligt egentligen då det ju inte är en spindel riktigt. Tycker också att det är läskigare med döda spindlar (sådär när benen krullar sig uppåt :eek:) än levande så länge de är på avstånd och inte på mig då.

Jättemärkligt egentligen men har också förstått att jag tydligen inte är ensam om att känna så. Det borde ju vara tryggare med något som jag vet 100% inte kan börja röra sig mot mig eller liknande. Om jag t.ex måste ner i källaren så är det ungefär samma obehag om det sitter en levande spindel på väggen som om det ligger en död på golvet. Sen brukar de ju iofs inte röra sig så mycket om de inte blir störda på nåt sätt.
Jag har inte alls problem med hål men just de där hålen efter benen på @Sel s bilder ... :bag: något obehagligt över det.
Fast det kanske skulle vara annorlunda irl, det syns kanske bättre vad det är då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp