Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Luna10

Trådstartare
Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen.

En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis rätt storlek och modell för mig o.s.v.) visade sig ha INGA muskler, stor mage, ruggig päls , ja ganska klart fall av proteinbrist helt enkelt.:crazy: Jag har sett foton av honom som 4-månaders och då var han väldigt rund och fin.

Han avvandes dock som 4,5-månaders, kan det ha inverkat? Enligt säljaren är han avmaskad enligt träckprov och står på fritt grovfoder + 1 kg havre + 1 kg proteinfoder. Han går ihop med en annan -09 och dennes mamma, den ser jättefin ut. Liksom alla andra hästar i stallet. Så vad kan det bero på och hur mycket inverkar det i framtiden? Kan han fortfarande ha mask och kan det i så fall ge skador på tarmarna med kolikproblem i framtiden som följd. Sämre hållbarhet?

Han är väldigt lite hanterad, har haft grimma och stod uppbunden i släpet när han kom från uppfödaren (inte säljaren) men är aldrig verkad (hovar och vinklar så bra ut ändå iofs) och har hela vintern i princip bara stått i hagen (lösdrift), inte varit uppbunden eller ens ledd speciellt mycket. Men kommer fram i hagen och är nyfiken, man får röra honom o.s.v.
I övrigt gillade jag hästens lynne och ögon mycket, känns som min typ av häst.

Nr 2 på "pappret" visade sig vara en jättefin, välhanterad 2-årig hingst. Jättefina rörelser, lynne och uppförande. "Min" typ av häst han också. Vand vid träns, regelbundet verkad, utfodras uppbunden och bor i övrigt i lösdrift med jämnåriga. Det enda som talar till hans nackdel är att han troligtvis blir ca 5 cm högre (155-160 cm) än 1-åringen (150-155 cm) och lite grövre än vad jag vill ha.
Själv är jag 152 cm och vill förstås inte ha någon stor häst men frågan är om de 5 cm har någon praktisk betydelse på en i övrigt bra häst.

Båda hästarna ligger i samma prisklass.

Hur ska jag välja?:confused:
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

4,5 månad är väldigt ungt att ta bort stoet från fölet. Om fölet sedan inte fått rätt foder (foder som är baserat på mjölk) så är det inte underligt om han har tappat. Ett föls matsmältning är den anpassad till stomjölk och gräs/hö. Det sker en gradvis utveckling av matsmältningen från mjölk över till gräs som är fullt utvecklad vid ca nio månader. Så han behöver ha rätt sorts mat omgående för att komma tillbaka och utvecklas på rätt sätt.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Så han behöver ha rätt sorts mat omgående för att komma tillbaka och utvecklas på rätt sätt.

Men om han får det, finns det då möjlighet att han utvecklas normalt till en frisk och sund häst?
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Ja det gör det.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Min åring ser precis ut så som du beskriver och så har alla våra åringar sett ut vid denna tidpunkt på året :crazy:

Inte så roligt precis och inte något att visa direkt. Och de har fått precis den maten de behöver och har utvecklats till fina individer (dvs de som i år är 2)
 
Senast ändrad:
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Ser de ut som TS beskriver har de inte alls fått den mat de behöver!

Och jag är inte lika säker som Masse på att de verkligen inte får men/sämre hållbarhet av att underutfodrats en period.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Ser de ut som TS beskriver har de inte alls fått den mat de behöver!

Och jag är inte lika säker som Masse på att de verkligen inte får men/sämre hållbarhet av att underutfodrats en period.


Mina har :grin:
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Ser de ut som TS beskriver har de inte alls fått den mat de behöver!

Och jag är inte lika säker som Masse på att de verkligen inte får men/sämre hållbarhet av att underutfodrats en period.

Håller med CK om att friska rätt utfodrade föl inte ska se ut så. Då har de inte fått rätt foder. Att de sedan kan och ofta växer till sig och ser trevliga ut när de kommer ut på bete beror ju på att de då får rätt foder.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Har de fått den mat de behöver har de bra hull. Så är det.
Är det inte så så är de sjuka.

Sen kanske du räknat foderstat, men det innebär inte att man kan skylla på det om hästarna blir magra.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Min åring ser precis ut så som du beskriver och så har alla våra åringar sett ut vid denna tidpunkt på året

Inte så roligt precis och inte något att visa direkt. Och de har fått precis den maten de behöver och har utvecklats till fina individer (dvs de som i år är 2)

Men jag såg säkert 10 st åringar under helgen, iom att alla 3 st jag tittade på stod i unghästlösdrifter. Och av de 10 var det endast 1 till som såg ut som jag beskrev. Övriga var hur fina som helst, då såg jag både halvblod och kallblod. Så jag ser det inte som något normalt att de ska se ut så.:confused:

Min kompis som var med kommenterade att "sådär brukar kalvar som har haft diarré och/eller inte ätit ordentligt se ut i kroppen". Och av de kalvarna blir det aldrig riktigt bra mjölkkor.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?


Våra ser inte ut som det TS beskriver...:confused:

design.jpg


primajan1.jpg


blixtenvinter1.jpg


Tunn överlinje och stor mage brukar i stort sett alltid vara en kombination av proteinbrist (totalfel foderstat) och/ eller parasitangrepp..


AM
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

OT

Fräcka tecken på lilla fuxen :love:
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag är då tveksam om ens parasiter kan göra att ett föl tappar hull så till den milda grad?

Ofta är det väl så att den som inte bryr sig om att maska sina föl inte heller bryr sig om att ge dom ordentlig mat...
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag är då tveksam om ens parasiter kan göra att ett föl tappar hull så till den milda grad?

Ofta är det väl så att den som inte bryr sig om att maska sina föl inte heller bryr sig om att ge dom ordentlig mat...

Han är ju avmaskad enligt ägaren. Och den andra åringen i hagen såg fin ut, den såg ut som Nafayettes åringar på bilderna. Men den är ju fortfarande inte avvand heller, även om den knappast diar så mycket mera. Så jag är rädd för att hingstfölet jag tittade på har fått någon störning/skada på matsmältningssystemet p.g.a. den tidiga avvänjningen.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Om jag fattade rätt så avvandes hästen relativt tidigt, kanske utan att ha vant in sig på vanligt foder.
Och dessutom, och det värsta, så fick den ett miljö-ombyte också?

Avvänjning och miljöombyte samtidigt är verkligen ingen bra kombination.
Vare sig för kroppen eller knoppen.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag skulle snarare gissa på att den fått för lite protein i förhållande till hur mycket den växt i samband med avvänjning och nytt ställe. Mina 1-åringar är som Naffas, runda om rygg och rumpa trots att de båda (ffa den ena) är riktigt stora.

ostergarden


Det går att fodra en häst så dåligt under uppväxten att den i princip inte kan hålla som ridhäst/travhäst. På SLU-kursen förra vintern visade de en studie där vissa hästar helt enkelt fått för lite protein under de första åren, och sedan sattes i träning. Jag tror de fått avliva mer än hälften pga skador inom ett halvår.

Å andra sidan så är hästen kanske inte så gammal att det är kört. Om den var fin vid 4,5 mån ålder och nu är 8-9 månader (?) och från och med nu får ordentligt med foder så är det inte säkert det är kört. Jag hade nog chansat om jag gillat den riktigt mycket!
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Och haka inte upp dig för mycket på storleken, det är svårt att säga när de är 1- och 2-åringar och det är inte alls säkert det blir som "man trott".
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Avvänjningen hade gått till så att sto+föl hade hållits åtskilda dagtid några veckor hos uppfödaren. Sen kördes sto+föl till köparen (alltså nuvarande säljaren), fölet lastades ur och stoet blev kvar i transporten och kördes tillbaka. Fölet har alltså sedan dess gått med den andra åringen och dens mamma.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Stackars sate.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Skulle skriva något .....men orkar inte mer än stackars sto och föl :(
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 686
Senast: Marita73
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 947
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp