Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Har tyvärr bara av en och den dog/avlivades i tre- fyraårsåldern p g a blodproppar(eller något liknade kommer inte ihåg riktigt för det vär länge sedan) i hovarna som enligt ägaren skulle ha uppstått efter kraftiga parasitangrepp på den som föl.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

blixtenvinter1.jpg





AM

Försökte hitta denna på din sida, men lyckades inte.

Red Sycanita någon gång på slutet av -80 början på -90.
Jag VET att hon var efter Keystone Sycamore och TROR att hon var
undan Mia Purple...

Finns det någon gemensam nämnare med denna åring i stammen?

/Sara
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

har själv 2 st åringar, varav en av dom miste sin mor vid 4 månader. detta fölet är "lite" som ts beskriver. , en stor mage, och inte mycket till muskler. och ganska ruggig i pälsen.medans den andra åringen gick med sin mor tills den var 7 månader, och den e väldigt fin i kroppen. så kanske det kan ha ett samband? båda får fritt på analyserat foder + kraftfoder.

Man ska nog inte skylla helt på att ungarna blev av med mammorna för tidigt tror jag.
Utan man skall skylla på att ungen inte åt det den skulle då den blev av med mamman.
Att ungen utsattes för onaturlig stress.

Om ungen är två och en halv månad eller 7 månader spelar ju en viss roll men att ungen nu i februari skulle skilja sig från dom övriga betyder att det har blivit fel.

En unge som blir utan mamma i för tidigt läge ska ju fodras extra med vad det nu är man väljer.
På så sätt håller den jämna steg med sina jämnlika.


Denna blev av med sin mamma (bakom) ett par dagar efter att kortet togs.
Var strax över 2 månader

matti.jpg


Ungen hade sedan sån tur att den fick, ganska sporadiskt, dia på ett annat sto som hade en lika gammal unge.
Kanske mer för trygghets skull. Definitivt inte för att kunna överleva.
Mittenhästen.
ulladubblafol.jpg


Så, trots att vi nu är mitt i betessäsongen så tog vi hem trion varje dag så att den ensamma fick extra mat i hink och sedan vila.
Vi höll mycket noga koll på just överlinje och muskulatur.
Den sista i raden.

ullaut2.jpg



Givetvis så hanterade vi inte denna unge mer än någon annan. En sådan här kan tyckas bli en kelgris som liten för att senare bli en äkta gris som ettåring.

Idag är han ledarhingst för sin flock. Stor och välväxt och en kopia av sin mamma...Helt rätt i huvudet och inte ett dugg annorlunda i sin fysik om man jämför med dom andra.

kajse.jpg


kajse1.jpg



Efter Dream Vacation.

Dom förra korten var ungar efter Dreamaster, Jobie Tempest och Love You.


AM
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

:D:D:D

Den roligt teckade grabben heter I Saw You..så nu kan du forska vidare ;)
Född 2005. Så han finns under Årsföl, vidare betet för fölmärrar 2005.
Sen unghästar 2005
Och bete unghingstar 2006

Massor med kort

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Nåja, det fanns ju en del, fast mest kanske att hon föddes upp 6 mil
från er... ;)

Tyckte dock att det var lite roligt att enbart lite av bläsens form var det
som skillde dom åt i utseendet, ja och drygt 20 år då.... :D
(fast hon hade bukfläcken på vänster sida)

Hon var en mycket glad och vänlig häst, men med 10 tomtar på loftet.
9 slogs och en sov....

Tack så mycket!
 
Senast ändrad:
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Brukar alltid se ungar som ett stort byggprojekt.
Tegelstenar staplade på varann.

Får dom näringsbrist så bytts en tegelsten mot en frigolitbit.
Då intaget blir ok igen så fortsätter man med tegel uppepå frigolitbiten.

Den sistnämnda blir den svaga länken i kedjan som kallas hållbarhet.

Och inte alls säkert att det går att rätta till.

Vad bra förklarat!:bow::bow:

Lite det jag ville få fram.

Jag menar, om det nu vore så att åringar "ska" se hemska ut och det är "bara" att fodra upp dem med bra sommarbete så blir det fina hållbara hästar av dem så behövde ju ingen hålla på och trycka i dem 4-5 kg kraftfoder?
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Vad bra förklarat!:bow::bow:

Lite det jag ville få fram.

Jag menar, om det nu vore så att åringar "ska" se hemska ut och det är "bara" att fodra upp dem med bra sommarbete så blir det fina hållbara hästar av dem så behövde ju ingen hålla på och trycka i dem 4-5 kg kraftfoder?

Men..nu är jag inte med längre...Inte finns det väl någon som ger sin åring 4-5 kg kraftfoder dagligen??

Jag kan inte förstå varför det behöver vara svårare än att se till att man har ett riktigt bra grovfoder att ge fri tillgång av och sedan komplettera med ett med hänsyn till grovfodret väl sammansatt mineralfoder.
Utöver det ger vi bara extratillskott när det är riktigt riktigt kallt - och då talar jag om åringar på lösdrift.


Att ge 4-5 kg kraftfoder kan väl ändå inte anses vara en lösning???
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Men..nu är jag inte med längre...Inte finns det väl någon som ger sin åring 4-5 kg kraftfoder dagligen??

Jag kan inte förstå varför det behöver vara svårare än att se till att man har ett riktigt bra grovfoder att ge fri tillgång av och sedan komplettera med ett med hänsyn till grovfodret väl sammansatt mineralfoder.
Utöver det ger vi bara extratillskott när det är riktigt riktigt kallt - och då talar jag om åringar på lösdrift.


Att ge 4-5 kg kraftfoder kan väl ändå inte anses vara en lösning???

Hoppas inte det...
Mina föl/ettåringar får minimalt med kraftfoder. De får kanske 1 liter spannmålsblandning krossad och ett par dl av ett färdigfoder samt en näve mineraler. Väger nog inte ett kilo ihop och de får det för sällskaps skull och för att det ska ligga lite i krubban som håller dem kvar i boxen tills alla är inne och jag hinner stänga. Om matte är snäll och har handlat morötter så får de även det och det tycker de mkt om. Däremot äter de fritt av bra ensilage samt rör sig mkt (läs jagar varandra och står på bakbenen) och är mkt välnärda och fina i hullet (har överhull båda två).
Mina står visserligen inne på natten, men i ett oisolerat stall som är nästan lika kallt som ute och inte har det gjort ngn skillnad på deras hull. De mår finfint! Ingen av mina hästar lider av kylan, det är bara jag själv som fryser och vill ha vår och värme nu.

Fölet som det skrivs om i tråden tycker jag mycket synd om. Vilken mardrömsstart i livet att vänjas av så tidigt och sedan byta miljö på det och nu ska den lilla stackaren byta hem igen. Det låter helt klart som den inte kunnat tillgodogöra sig eget foder när den vandes av och det tror jag är svårt att ta ikapp.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag kan inte förstå varför det behöver vara svårare än att se till att man har ett riktigt bra grovfoder att ge fri tillgång av och sedan komplettera med ett med hänsyn till grovfodret väl sammansatt mineralfoder.
Utöver det ger vi bara extratillskott när det är riktigt riktigt kallt - och då talar jag om åringar på lösdrift.


Att ge 4-5 kg kraftfoder kan väl ändå inte anses vara en lösning???

Här har det i år varit skitsvårt att få tag på grovfoder av vettiga värden. Jag har i princip bett om analys på allt foder som funnits på annons under hela året, och det finns bara ett som varit i närheten av vad jag krävt till mina små. Ingen av våra stora foderleverantörer har haft ensilage eller hö med mer än 30 i smältbart protein! På alla skördar på alla fält, och då producerar de många många många ton foder...

Det som mina får när de får "kraftfoder" är en näve betfor, 1 kg lusern och 1 kg hippo alfa groov. Annars kommer jag aldrig upp i den mängd protein jag behöver få i dem. (När det var som kallast ökade jag mängden betfor och delade upp det andra på fler fodertillfällen för att få i dem mer vatten.)

Tittar man på hur värdena blev på årets foder så tror jag det är ganska många föl och unghästar som fått i sig alldeles för lite protein. (Något som faktiskt syntes då forumet här kryllade av föl med uppdrivna kotor i slutet av betessäsongen. Inklusive en av mina tills jag började stödfodra.)



Det här är läsvärt när det handlar om föl och foder:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001836/01/810611_2006_23.pdf
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Att ge 4-5 kg kraftfoder kan väl ändå inte anses vara en lösning???

Tja, får man inte tag i gróvfoder med bra världen så är det väl bättre att se till att de får i sig näring, även om det råkar komma från kraftfoder?

Alternativet, att svälta dom, är enligt min åsikt betydligt sämre än att ge dom kraftfoder.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Lite OT men ändå inte. CK/Nafayette o alla andra som är proffs på att föda upp unghästar:

Vad är värst, diet eller överutfodring? Eller är det lika illa båda, hållbarhetsmässigt menar jag, och hur långt får man gå åt respektive håll innan det går illa? Och vad är "typiska" tecken på det ena och det andra (längre fram i hästens liv dvs)?
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Självklart är det så...men inte kan det väl vara en förstalösning??

Vi är precis i samma situation med grovfoder som de flesta andra och har lagt massor med timmar för att inte säga dagar på att leta riktigt bra foder. Det har inte funnits något sådant här i närheten utan det har istället varit så att vi varit tvungna att betala för transporten för att få hit det. Men...vad gäller fölen/åringarna känns det som om vi inte har något val.

Avelsstona som lätt trycker i sig kring 25 kg hösilage dagligen behöver alls inte samma värden i sitt grovfoder så de har klarat sig jättebra med det som fanns på närmare håll.

Efter mycket letande har vi i alla fall hittat hösilage med höga proteinvärden och en kvot kring 10 för i min värld är det ytterligt svårt att få ihop en vettig foderstat till riktigt unga hästar som baserar sig på ett undermåligt grovfoder.

Visst kan man lägga till massor med luzern och på så sätt få upp proteinvärdet på ett skonsamt sätt...men det är väl inte att anse som kraftfoder så vad är det för kraftfoder man behöver ge 4-5 kg av och samtidigt få en vettig foderstat??

Jag är säkert omodern och gammal....men stora mängder av dessa fabrikstillverkade fullfoder känns inte riktigt bra....
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Men alldeles självklart måste man kunna komplettera för att få upp proteinvärdena...
Men det Du ger i form av luzern (som jag inte räknar som kraftfoder) och annat är långt ifrån några 4-5 kg kraftfoder per dag.

Våra årshingstar får också extrafoder i form av Breed, havre och soja när det är riktigt kallt ute eller de är i en extra snabb tillväxtfas.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag föredrar nog faktiskt överutfodring.
Om detta inte innebär att hästen blir FÖR fet och fläskig.
Då är jag mest rädd för att fettet sätter sig runt inävlor och hjärta.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Givetvis är det ingen förstalösning att ge mängder med kraftfoder.
Men jag ser det inte alls som skadligt att komplettera ett sämre grovfoder med kraftfoder.
Jag skulle inte lägga tid och pengar på att leta grovfoder över halva sverige om foderstaten ändå blir bra med ett tillägg av ett par tre kilo kraftfoder.
Sen vet jag inte om jag tycker 4-5 kg är riktigt normalt.
Så mycket har jag aldrig fodrat på ett föl/åring, så där har jag ingen erfarenhet.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

självklart att det fölet har gått på mjölkbaserat foder, glömde nämna det. men hon fick iallafall 48 p på fölbeömmningen, min lilla rugguggla :D
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag föredrar nog faktiskt överutfodring.
Om detta inte innebär att hästen blir FÖR fet och fläskig.
Då är jag mest rädd för att fettet sätter sig runt inävlor och hjärta.

fast överutfodring av unghästar ger ju def tillväxtdef i framtiden.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Lite OT men ändå inte. CK/Nafayette o alla andra som är proffs på att föda upp unghästar:

Vad är värst, diet eller överutfodring? Eller är det lika illa båda, hållbarhetsmässigt menar jag, och hur långt får man gå åt respektive håll innan det går illa? Och vad är "typiska" tecken på det ena och det andra (längre fram i hästens liv dvs)?


Överutfodring brukar hänga samman med lösa benbitar.

Så båda är lika illa.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Underutfodring är väl lika illa??? Då kompenserar dom det med stor tillväxt på sommarbetet som 1-åringar i stället och då kan det ske oönskade saker i skelettets utveckling...

Energin i fodret styr ju tillväxten och hullet, proteinet tillför viktiga aminosyror för muskeluppbyggnad, man behöver absolut inte vara rädd för ett överskott av protein bara det kommer i huvudsak från grovfodret. Underskott av protein på en växande häst är INTE BRA...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 886
Senast: Marita73
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 015
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp