Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Underutfodring är väl lika illa??? Då kompenserar dom det med stor tillväxt på sommarbetet som 1-åringar i stället och då kan det ske oönskade saker i skelettets utveckling...


Där slog du huvudet på spiken.
För det är det som jag menade tidigare.
I tillväxt-underdskott av foder-frigolitbitar.

Någon frågade om vi hellre över än underfodrar..
Ja, faktist så skulle vi välja det.

Vi ligger på överkant i foderstaten.

Men vi har våra på lösdrift så dom RÖR SIG mycket.
Dom är välmusklade och i fin hull. Dom har tät päls och mycket bra kondition och motståndskraft.
Dom här står inte och huttrar för att det vräkregnar, är snöstorm eller 30 minusgrader. Och dom är helt täckesbefriade. ;)

Dom ungarna pallar med en riktig rejäl skitsommar med massor med flygfän.

(vi har då inte märkt att våra är överrepresentativa i detta med benbitar. Alla ungar röntgas)

Dom klassiska symtomen för överfodring är ju nog först och främst upprätade kotor skulle jag tro.

Det finns flera tecken till men dom kan förväxlas av "amatörer" ursäkta uttrycket..:crazy:

Galliga ben (skulle kunna vara parasiter men även felaktig mineralbalans)
Tjock mage (parasiter)
Stel rörelseapparat. (allt från diverse sjukdomar till kraftig tillväxt)

Överutfodring sägs ge lösa benbitar av vissa.

Sanningen är nog inte så enkel då en överutfodrad unghäst som rör sig på ett naturligt sätt i ordentliga hagar löper mindre risk än en unghäst som står minst 15 timmar på box.
( dom ungarna jag sett, som står på tå är alla boxhästar)

Sanningen är heller inte så enkel då det finns överutfodring i stora mått då det gäller grovfoder och så finns det dito i kraftfoder.
Stor skillnad!!

Sedan har ju ridhästaveln selekterat bort alla avelshingstar som hade lösa benbitar??
Varför gör man detta om lösa benbitar handlar om en foderfråga???



En underutfodrad häst är värre enligt min åsikt.

Ungen har en programmering att växa i en viss takt på ett visst vis. Detta kan ingen styra.

Kommer då åter till frigolitbitarna på så sätt att OM ungen får i sig för lite, precis under en viss tillväxt-tid, ja, den skadan kan man väl inte reparera.

Dom här bristerna kanske aldrig kommer att märkas...
Om man bara går ut i en visningsring och får 48 påäng ;) eller deltar i lite enklare tävlingar så håller säkert hästen ihop.
Kommer troligen inte visa något.
(Hur många här har friröntgat sin häst/hästar/fölmärrar??)

Men ska hästen ut på V75 eller höga klasser i hoppning/fälttävlan/distans..ja då syns det bättre hur uppfödd den är.

Och nu lägger jag händerna på spisplattan :D
För jag själv anser att en överbyggt unge á 7 cm är det allra mest typiska på underutfodring i nån period.
Ungen hänger inte med i byggstenar (läs frigolit) men fortsätter att växa, givetvis, den har ju sin genetiska programmering.

Själv tror jag att en sådan unge kan ligga i större riskzon ang lösa benbitar än den som får för mycket men rör på sig....

Sedan vill jag bara inflika en sista sak innan jag går ner och överutfodrar mina fölmärrar..

Just den dräktiga märren..glöm inte henne.
Om hon får dåligt med äta så har fostret säkert inget 5-stjärnigt där inne.

När den väl sen tittar ut och har en tillväxt på 100 procent och mer så lär märra ge di så det räcker.

Har man problem redan här, och INTE rättar till det, då får man elände senare.

Personligen tycker jag att grovfodret till fölmärren är precis lika viktig som det man ger unghästen.

AM
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

:bow:

Kunde inte hålla med mer!

Vet flera exempel på hästar som i ung ålder inte fått korrekt foderstat som har skelettförändringar där det helt enkelt inte finns tillräckligt med skelett p.g.a. näringsbrist någon period i livet (eller helt enkelt fel foder - fel kvot).

Mina har aldrig varit magra och bukiga och inte speciellt överbyggda heller, det har rört sig om max 1-2 cm skillnad hela tiden. De får inget dunderhö då vi inte lyckats få tag på det utan ett 'normalhö' med en hyfsad kvot (40/7) som går bra att komplettera med lucern, betfor och mineraler. De får faktiskt inget kraftfoder just, utan så gott som bara lucern. Ena fölungen (numera 2 år) är röntgad i ett ben p.g.a. misstänkt skada som liten men det var bara en hovböld och hans tillväxtzoner såg jättefina ut då.
Är det så att någon av dem inte skulle hålla längre fram vet man iaf att man gjort sitt bästa med fodret under uppväxten och att det inte borde bero på det!
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Håller absolut med!!!

Men....beträffande det där med överbyggdheten har jag funderat mycket.
De allra flesta av våra uppfödningar växer väldigt jämnt och fint och detta alldeles oavsett deras individuella tillväxttakt. Inte ens den idag 21 månader gamla valacken som mäter 171 cm är det minsta överbyggd utan jämn och fin och bra i hull och muskler.

MEN...så har vi ett av avelsstona vars avkommor alla (totalt 5 st födda här) under perioder blir extremt - och då menar jag extremt - överbyggda. Detta oavsett storlek på dem och oavsett fadershingst. De behåller hull och muskulatur och är blanka och fina men ser helt enkelt inte kloka ut emellanåt.

Kring 2,5 års ålder rättar allting till sig och de har alla varit jämna, fina och välutvecklade lagom till treårstest - som de alla genomfört med bra resultat.
Modern och två av avkommorna är röntgade ua vad gäller lösa benbitar.

Hur vi än försökt har vi inte med någon av hennes avkommor lyckats undvika detta fenomen som ju inte drabbar någon av våra andra unghästar...
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Om vi nu diskuterar över och under-utfodring, bör vi inte skilja på energi och protein? Jag har tolkat det så att höstens alla föl med uppdrivna kotor berodde på högt energivärde och lågt protein i både bete och grovfoder. När jag direkt bytte grovfoder (dvs ökade mängden protein) så va det problemet löst!

Om jag fattat det rätt så kan man inte överfodra med protein så länge det kommer från grovfoder (vilket också innebär luzer) utan det är bättre att alltid ligga i överkant, så det har jag kört på den här vintern.

Jag sitter och åker 15 mil med en transport en gång/månad för att köpa hö för 3 kr kg till fölen. :crazy: Tur jag inte har några dräktiga...
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Och pisan, mina svar verkar bli riktade till dig men det är de inte utan mer generellt. Försökte ändra igår men var för sent ute. Appropå det där med kraftfodermängd/lusern.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Och jag tror som Naffa säger att fölen/unghästarna har programmerat i generna vilken takt de ska växa i, och de gör det nästan oavsett om vi stoppar i dem rätt el fel byggstenar. Jag har också en som varit (är) överbyggd perioder hela vintern, men hon är riktigt rund om rumpa och rygg, har superfin överlinje och jätteblank päls. Hon har legat på överkant på proteinet hela vintern med tanke på hur mkt hon vuxit. Tror inte jag kunnat göra ngt annorlunda för att hon inte skulle vara överbyggd... (Och hon går ute i stora hagar i flock och rör sig mycket!)
 
Senast ändrad:
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Underutfodring är väl lika illa??? Då kompenserar dom det med stor tillväxt på sommarbetet som 1-åringar i stället och då kan det ske oönskade saker i skelettets utveckling...

Energin i fodret styr ju tillväxten och hullet, proteinet tillför viktiga aminosyror för muskeluppbyggnad, man behöver absolut inte vara rädd för ett överskott av protein bara det kommer i huvudsak från grovfodret. Underskott av protein på en växande häst är INTE BRA...

Överskott av protein är inte farligt för en växande dock för mycket energi vilket man sett i studier.

Lagom är nog bäst.

Mina egna erfarenheter är att de som hivar i sina fölungar/åringar har fått problem med en hel del lösa benbitar och då inet samma sto linjer utan på olika ston.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag tog inte åt mig utan tycker att diskussionen är spännande..:)

Jag är också benägen att hålla med om att det kanske är så att vissa kan man helt enkelt inte påverka det där med överbyggdheten hos....för gudarna skall veta att vi försökt.

Vi resonerar precis som Du beträffande överutfodringen av protein respektive energi och är supernoga med proteinhalterna i grovfodret till föl/unghästar energin och hullet kan vi ju hela tiden bedöma genom att se och känna på dem.

Alla våra går på lösdrift - tas dock in vid behov - och ser ut som lurviga (men blanka) isbjörnar och verkar helt oberörda av snö och kyla. I år verkar dessutom det härliga underlaget göra att de rör sig ännu mer än vanligt.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Sedan har ju ridhästaveln selekterat bort alla avelshingstar som hade lösa benbitar??
Varför gör man detta om lösa benbitar handlar om en foderfråga???

I Sverige gör man det jag men inte utomlands! Det är delvis foderbetingat. Dessutom så riskerar en hel del halvblodshästar bli väldigt stora och dessa skulle jag absolut inte våga överutfodra just med risken att de växer för fort :crazy:
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Om vi nu diskuterar över och under-utfodring, bör vi inte skilja på energi och protein? Jag har tolkat det så att höstens alla föl med uppdrivna kotor berodde på högt energivärde och lågt protein i både bete och grovfoder. När jag direkt bytte grovfoder (dvs ökade mängden protein) så va det problemet löst!

Om jag fattat det rätt så kan man inte överfodra med protein så länge det kommer från grovfoder (vilket också innebär luzer) utan det är bättre att alltid ligga i överkant, så det har jag kört på den här vintern.

Jag sitter och åker 15 mil med en transport en gång/månad för att köpa hö för 3 kr kg till fölen. :crazy: Tur jag inte har några dräktiga...

Du har helt rätt!

Protein helt ok men energi är inte bra.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Och jag tror som Naffa säger att fölen/unghästarna har programmerat i generna vilken takt de ska växa i, och de gör det nästan oavsett om vi stoppar i dem rätt el fel byggstenar. Jag har också en som varit (är) överbyggd perioder hela vintern, men hon är riktigt rund om rumpa och rygg, har superfin överlinje och jätteblank päls. Hon har legat på överkant på proteinet hela vintern med tanke på hur mkt hon vuxit. Tror inte jag kunnat göra ngt annorlunda för att hon inte skulle vara överbyggd... (Och hon går ute i stora hagar i flock och rör sig mycket!)

Fast jag har knappt sett en enda åring som inte är överbyggd och då menar jag halvblod.

Det kanske är skillnad på travare??

Mina fullblod har också varit överbyggda, liksom de fullblodsåringar jag sett hos stora uppfödare/tränare.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Och nu lägger jag händerna på spisplattan :D
För jag själv anser att en överbyggt unge á 7 cm är det allra mest typiska på underutfodring i nån period.
Ungen hänger inte med i byggstenar (läs frigolit) men fortsätter att växa, givetvis, den har ju sin genetiska programmering.

Själv tror jag att en sådan unge kan ligga i större riskzon ang lösa benbitar än den som får för mycket men rör på sig....


AM

Nej jag håller inte med dig och här tror jag att det finns skillnader i de olika raserna.

Min ena åring var som föl redan oerhört överbyggd vid vissa tidpunkter och jo hon fick i sig det hon skulle. Den var checkad ut i fingerspetsarna och stoet och hingsten är båda fri röntgade. Den växte väldigt mycket och är idag som tvååring ca 167cm. Den är def inte underutfodrad vid något tillfälle det har jag varit mycket noga med eftersom mamman till den är min bästa fälttävlanshäst med meriter i svår fälttävlan så är denna åring ett framtidslöfte som det inte tagits några som helst chanser med.

Den hästen på mina bilder som är överbyggd är en ettårig fullblodshäst som idag som tvååring är betydligt jämnare och mycket mycket fin. Samtliga fullblodsåringar jag haft och även de andra jag sett och de gått på bete med har alla varit överbyggda under en period.

Var har du fått det ifrån att de inte skulle kunna vara överbyggda utan att varit underutfodrade??
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Hur vi än försökt har vi inte med någon av hennes avkommor lyckats undvika detta fenomen som ju inte drabbar någon av våra andra unghästar...

Har ni provat att hela tiden ge dessa avkommor 20-30% mer foder än de andra, trots att hullet ser okey ut?
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Lite KL men ändå inte!
Jag har lånat ett fullblodssto här som är uppfödd enligt alla konstens regler och lite till för hon var tänkt att starta på galoppen. Men hon växte trots det mycket ojämnt i omgångar. Så pass att hon under vissa tider knappt kunde rör sig. Hennes bror också rent fullblod växte också på samma sätt så ingen av dem kunde komma till start. Broder har sedan istället gjort bra ifrån sig som ridhäst när han vuxit färdigt. Jag har även lånat en halvsyster med samma mamma men efter en halvblodshingst. Bägge dessa damer fick föl 2008 efter halvblodshingstar.
Fullblodsstoet föl var jämt och fint vid födseln och fram till hösten när hon började få växtvärk och fram på våren gjorde likadana idiot tillväxter som hennes mor hade gjort. Detta gick över strax innan sommaren och efter det har vuxit jämt och varit fin i hullet. Den andra fölungen var ojämn vid födseln och de första månaderna. Men efter avvänjningen så har han vuxit jämt och fint och även hållit fin hull hela tiden. Så lite av sättet att växa på kan man nog ändå hänvisa till arvet även foder eller kanske brist på foder är den största orsaken.

Kan tillägga att jag i år har tre åringar här. Två hingstar som gått på lösdrift hela tiden och ett sto som stått på box ett tag. Alla tre är runda och ser ut som ardennrar över rumpan. Hingstarna har betydligt mer päls än stoet men ingen är direkt lurvig ändå.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

kl
Vår fölunge ifjol har också varit överbyggd periodvis men sett ut som en broiler!
jättefyllig hjärtformad rumpa och ränna på ryggen så ngn proteinbrist har det då inte varit snack om.
När vi körde dem till semin så vart veterinären helt paff.. "Det DÄR är inget föl!:eek:"
Han såg ut som en ardenner brevid alla andra småföl.
Han har heller aldrig varit uppdriven utan väldigt fin i sina ben hela tiden...
Intressant är att hans helbror såg precis likadan ut periodvis, biffig,grov o överbyggd men som åring och nu tvååring supersnygg!
Båda gossarna har diat till 7-8 månader (givetvis också med foder brevid)
Beräknad foderstat där vi hållt stenhårt på att kvoten stämmer både prot/energi samt kalcium fosfor. Bas, grovfoder iform av hö+lusern men också havre för lysinets skull + krafft protein..
enda dippen som varit är lillen i år som tappat lite de senaste veckorna efter höbyte...Så vi fick återgå till det andra igen som inte har guldvärden men är mkt smakligt.. gör att de får mer lusern för att få upp kvoten och mängden protein.

men om jag följer det som står i denna tråden så skulle alltså båda killarna varit underutfodrade som föl trots all muskelmassa.. hur sjutton gör man då? För vi har aldrig snålat med maten vare sig till sto eller föl..
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Gällande detta med kraftfoder och hö..

hur mkt orkar en åring plocka i sig i höväg egentligen (vbl/hbl)?

för jag har fri tillgång men max 4 kg plockar han i sig nattetid, ligger alltid lite kvar i boxen. Sen fri tillgång ute men där äter ju alla så jag vet inte exakt hur mkt han får i sig..

Jag räknar på 8 kg per dygn på hö när jag beräknar foderstat just för att vara på den säkra sidan att jag inte skriver för mkt hö, inget av det hö vi haft täcker alla behov enbart med hö.. Vi väljer dock att ge största delen lusern och sen havre, soja el krafft protein.
Sen följer man givetvis ögat också...

Men när jag kikar på bilderna så undrar jag hur en klen åring egentligen ser ut för de flesta ser ut som mina gjort? Tycker mina ser normala ut?

2008 som åring

Fogerty.jpg


2009 ( den lille röde, ska se om jag hittar en bättre bild sen)
vinter200912.jpg
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

För jag själv anser att en överbyggt unge á 7 cm är det allra mest typiska på underutfodring i nån period.
Ungen hänger inte med i byggstenar (läs frigolit) men fortsätter att växa, givetvis, den har ju sin genetiska programmering.

Men den 2-åringen som jag nu har bestämt mig för är i dagsläget (mätte när jag var och tittade i helgen) 150 cm i manken och 155 cm i korset, alltså överbyggd. Men han är rund och fin, och har så varit under hela uppväxten, har sett bilder. Hjärtformad rumpa.
Och den vinterälsen han har nu är nog den kortaste och tätaste jag nånsin sett på en häst. Så jag undrar om det stämmer på alla raser.

Det är ett kallblod jag är spekulant på BTW.

Slänger in en bild och en video, kan väl göra det nu när han i princip är köpt bara han går genom besiktnngen.:laugh:

P2130346.jpg


 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag har med egna ögon sett två unghästar som fick avlivas pga kraftigt upprätade kotor, det var ingen rolig syn. Veterinärerna misstänkte överutfodring.

Det är svårt att utfodra växande individer så det blir rätt. Ettåringar är inte vackra någonstans tycker jag, de är ofta "skrangliga" och ojämna i växten.

Det är också intressant att se hur olika det kan vara mellan individer. Förra året hade vi två ettåringar här som fick exakt samma foderstat. Den ene var jämn i hullet, fin i pälsen, växte relativt jämnt osv medan den andre var skranglig, ojämn och svår att hålla i hull. Och det var den åringen som hade gått längst tid med sin mamma, tills han var nio månader gick han med henne dagtid. (Givetvis ökade vi på hans foderstat när vi märkte hur det låg till.)

Intressant diskussion, håller med åt flera håll här, farligt att både över- och underutfodra tror jag!
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag har med egna ögon sett två unghästar som fick avlivas pga kraftigt upprätade kotor, det var ingen rolig syn. Veterinärerna misstänkte överutfodring.

Fast frågan är om överutfodring ger upprätade kotor eller om det är brist på något i foderstaten samt en felräknad Calicium/Fosforkvot och eller fel energi/Proteinkvot ?

Jag tror snarare på att det är något annat i sammansättningen av foderstaten än att pålle får mycket mat och blir överutfodrad .

Mia
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Fast jag har knappt sett en enda åring som inte är överbyggd och då menar jag halvblod.

Det kanske är skillnad på travare??

Mina fullblod har också varit överbyggda, liksom de fullblodsåringar jag sett hos stora uppfödare/tränare.

Nu är det ju så att vi även haft halvblodsungar utan att för den delen sett att dom varit överbyggda.

Då är det ungar som landat på över 170 i vuxen ålder.


Om nu alla tar och tänker efter ordentligt..
Är det inte så att det är just dom med "stora gener" som oftast är överbyggda som ungar???

AM
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 812
Senast: Marita73
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 001
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min ekonomi
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp