Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Hos mig är det så. Mamman var 1,75 och den här kommer troligtvis bli lika stor.

Den till vänster av dessa:

ostergarden
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Nu är det ju så att vi även haft halvblodsungar utan att för den delen sett att dom varit överbyggda.

Då är det ungar som landat på över 170 i vuxen ålder.


Om nu alla tar och tänker efter ordentligt..
Är det inte så att det är just dom med "stora gener" som oftast är överbyggda som ungar???

AM

Nej hos oss har det varit i princip varende en av föl/åringar som varit överbyggda någon gång under uppväxten. Ser absolut inget samband med underutfodring eller extremt stora individer
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Skulle vara intressant att höra hur många unghästar du räknar in där...
Som du själv fött upp från dag 1 till låt säga hösten som ettåringar.

Alltså detta är ingen kritikfråga utan mest nyfikenhet.

Har ju sett på en del ridstuterier " de-lyx" just detta fenomen.

Dom som är lagom stora ser ok ut. Dom mindre ser strålande ut men något runda, Dom med grövre stomme och mer massa kan vara hur överbyggda som helst.

Ser man då en bunt på 20 ungar samtidigt så ser man en röd tråd där..

Travarna är ju sällan bautastora även om dom franskstammade ser grova och stora ut.
KAn då, inte exteriört men i själva massan påminna om grövre halvblod.

Frågan är väl om en unge är 30 procent större än sin kompis....får den då 30 procent mer foder??


AM
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

De unghästar jag fött upp (5 st, 2 olika mammor men de är mor o dotter) har alla varit överbyggda. Rumpan växer först, sen växer framdelen i kapp och så har de hållit på. Alla har varit runda, blanka och pigga och fått väl uträknad foderstat. Jag tror helt enkel att vissa växer så och att det inte går att påverka. Mitt nuvarande avelssto växte också så och hon är inte så stor (162 cm) men de övriga har hamnat runt 168-173cm.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Just gällande storleken så räknar jag kallt med att våra två gossar kommer bli iaf 1.70. Baserar det på benlängd och grovlek, storlek i sig samt vad stoet lämnat tidigare.. Jag räknar på en vuxenvikt på 700 kg iaf sen låter jag ögat och händerna styra dvs hur överlinjen känns och ser ut..
Jag kanske skriver urbota dumma frågor men jag är väldigt grön när det kommer till just föl-åringar.:o
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

*lånar*

Jag tycker nog inte att det de med stora "gener" som varit värst utan här är det just som jag skrev tidigare alla avkommorna till ett av avelsstona.
Nú har jag ingen som helst gigantisk erfarenhet - här är 19 föl födda och uppvuxna och jämfört med några av er andra är det ingenting..:)

Den av våra som varit i särklass störst är en valack e. Figaro R-Master född slutet av maj -08. Han är idag 171 cm och det har på sin höjd skilt någon centimeter mellan bak och fram under tiden sedan föl. Han var 120 cm som nyfödd och alldeles extremt stor redan då. Modern är 165 cm och lätt i modellen... Alla hennes avkommor oavsett storlek har växt jämnt och fint.

Det sto som lämnar de "ojämntväxande" avkommorna är inte ett sto som typar sina avkommor alls - det enda de får från mamma är färgen (alla utom en är svarta) i övrigt ser de precis ut som sina fäder. Hon har avkommor som slutat på allt från 163 till 174 cm och alla har sett lika hemska ut mellan ett och två år gamla. Som ettåringar ser de OK ut det är efter det som de ränner iväg. Detta alltså alldeles oavsett om det rör sig om en hennes avkomma f.08 e. Aerline H som är stor och rejä (mäter 168 cm nu)l eller - 07 e. Highlander som är riktigt ädel och av det mindre slaget..(drygt 160 cm nu).

Men...jag skall absolut fundera på att mata på detta stos avkommor mer än de behöver enligt beräkningarna ( jag brukar dock ligga långt över i protein) och se om det hjälper.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag tror faktiskt det ligger något i det du försöker säga med fodret ?

Jag har haft hästar i alla de storlekar som jag fött upp 156 till 180 cm stora från föl men har aldrig haft en riktig dragster fölunge .

Inte ens de största fölisarna var superöverbyggda ,den enda som var dragster var min hingståring förra året som var tunn och svårfödd . Honom upplevde jag mer dragster men frågan är om en tunn häst ser mer dragster aktig ut .?

Jag har ju mätt både grabben och Magica och båda har varit lika överbyggda eller lika lite ;) Ändå upplevde jag grabben mer överbyggd ???

Det har ju varit endel foderdiskussioner på Forumet om just unghästar och jag fortsätter nog på min linje eftersom de ser friska och välmående ut och inte spara på fodret utan ha en välsammansatt foderstat och aldrig försöka stoppa en häst som växer utan istället ge den mat så den har något att bygga av .

snhundhst029.jpg


Magica först 7,5 mån dock överbyggd med ca 3-4 cm vilket inte direkt syns utan en välmående pålle :)
Metallica hennes syster 2,5 år bakom .

P1000516.jpg

Metallica som 1,5 åring

Mia
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Men alldeles självklart måste man kunna komplettera för att få upp proteinvärdena...
Men det Du ger i form av luzern (som jag inte räknar som kraftfoder) och annat är långt ifrån några 4-5 kg kraftfoder per dag.

Våra årshingstar får också extrafoder i form av Breed, havre och soja när det är riktigt kallt ute eller de är i en extra snabb tillväxtfas.


Vi hade ju ett riktigt skitår med grovfodret (låga värden) då min unghäst var föl. Jag fick (efter mkt räknande) upp värdet genom att ge kraft protein, lusern och lite havre, sammanlagt 3 kg.
Jag valde p.g.a. detta att ha en senare avvänjning så han gick med sin mamma i 7,5 månader.

Som tur är har vi kanonhö i år och det enda som behövs är mineraler.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Det man kan fundera på är det mjölken som inte ger fölis det den ska eller är det tillväxtgener ;)

Intressant vi får använda denna som projekt ;) Nästa års föilis får creepfodras :idea:men det kanske du redan gör ?

Mia
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

jag tror du tänker rätt där naffa. En 30% större häst behöver ju mer mat än sina jämnåringa mindre kompisar. Och jag tror också att en hel del av alla överbyggda hästar inte hade behövt vara det om de fått rätt foder.... självklart gäller det inte alla , som i Pisans exempel.

Jag har inte fött upp så många hästar, men kan bara ta som ex den jag har nu (f 05) hon är nu 173 och var 160 redan som åring. Hon har fått väl uträknad foderstat och hon har aldrig varit överbyggd! inte heller bukig eller med uppdrivna kotor. Men hon fick ganska mycket mat , men balanserat och uträknat. Hon är dräktig nu och jag tror att hennes föl kommer växa ganska likt henne, men det får vi se.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Ska eg svara Pisan men hittar bara citat o inte org:)

Jag klurade mest på om folk räknar in lusern i de 4-5 kg kraftfoder som skrevs om tidigare? För som rent kraftfoder låter mängden mkt.

Jag ser lusern som grovfoder så min lille kis får inte så mkt kraftfoder. Hans storebror åt bara lusern + hö + ngr nävar havre då energimängden var mkt större i höet förra året och jag ville åt proteinet.

Det jag vill betona är att de dock inte varit extremt överbyggda men periodvis har de varit fula.
Tyvärr har dock min tvååring som kom förra året dragit iväg sen hon kom, såg ut som en liten vinthund, och där öser jag i mat men jag tror det beror på att hon låg efter sitt första år.. Eller så ska hon bli enormt stor och låg efter massor när hon kom hit.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Jag har svårt att tro att man får i en fölis så himla mkt mer än några kilo.
Jag hade väldigt besvärligt med att få i min 3 kg, jag fick ge små givor och väldigt ofta vilket innebar många resor varje dag (jag har min häst inhyrd).
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Om nu alla tar och tänker efter ordentligt..
Är det inte så att det är just dom med "stora gener" som oftast är överbyggda som ungar???

Ja alltså, den som jag tänker köpa (bild i inlägg #77) är ju då 5 cm överbyggd just nu som 2-åring. Och han är som sagt rund och fin i övrigt, får just nu enbart mineraler och grovfoder.
Han förväntas landa på just under 160 cm, så han är ju ingen stor häst varken inom sin ras eller som häst i övrigt.:confused:
Han har inga stora gener heller ,mamman är 157 och pappan 156 om jag inte minns fel.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Nu är det ju så att vi även haft halvblodsungar utan att för den delen sett att dom varit överbyggda.

Då är det ungar som landat på över 170 i vuxen ålder.


Om nu alla tar och tänker efter ordentligt..
Är det inte så att det är just dom med "stora gener" som oftast är överbyggda som ungar???

AM
av de halvblodsföl jag har fött upp har alla 5 haft "stora gener" (mamma till tre av dem 177 cm, hon var dessutom mormor resp farmor till de två övriga), de har stannat på mellan 165-175 cm, den största av dem togs dock bort som åring. INGEN av dem har varit nämnvärt överbyggd under uppväxten.
Den enda överbyggda jag har haft är den som är åring just nu - och hon har varit aningen överbyggd hela tiden, möjligen pga att hennes far var överbyggd även i vuxen ålder.... Det är ett rent fullblod.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Och jag som bara är inne på min 3:e uppfödning nu kan hålla med. Den första (hon som går som avelssto nu) slutade på 176 cm och har alltid varit rund och aldrig överbygd.
Hennes första dotter (nu 6 år och 170 cm) har sett ut som en broiler hela tiden (i min avatar är hon 1 år) heller aldrig överbygd.
Båda dessa är genomröntgade i hasled, knäled och kotleder och inte tillstymelse till lösa benbitar.
Årets fölis är även hon väldigt jämn även om man märker av det låga proteininnehållet igrovfodret och verkligen får fodra på med just proteintillskott. Men hon är ju helt platt över ryggen även om jag tycker att hon just nu vid 7 månaders ålder är något tunnare över rumpan än hon varit tidigare.
Travarfölisen som är 5 veckor äldre var även han något tunn vid 7 mån. men är nu som ett hjärta över rumpan. Vet inte om de gör något tillväxtryck i den åldern eller om det bara är en tillfällighet med just de här 2.
 
Sv: Spinkig 1-åring med stor mage - hur inverkar det på hållbarhet och hälsa?

Skulle vara intressant att höra hur många unghästar du räknar in där...
Som du själv fött upp från dag 1 till låt säga hösten som ettåringar.

Alltså detta är ingen kritikfråga utan mest nyfikenhet.


Jag, min syster och hennes dåvarande sambo har fött upp ett stort antal hästar och ponny.

Jag har själv ridit upp 8 st unghästar (dvs haft dem från de var 1-2år) till svår klass i fälttävlan.

Har i år 3st åringar som alla är uppfödda här hemma, mer har jag inte tid till eftersom jag har det som hobby nu så visst har jag sett unghästar i alla dess olika modeller de senaste 30 åren
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 883
Senast: Marita73
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: __sofia__
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 013
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp