Bukefalos 28 år!

Spinkig kanin!

N

Nelly_Muffin

Är det normalt att dom blir så spinkiga för att det är vinter? Han blir alltid det och jag blir alltid så orolig och tror att det ska bli hans sista :cry: Alltså nästan hälften så liten som på sommaren när han är på grönbete.

Vad kan man göra? Han har obegränsat med hö att äta och värma sig med, han dricker normalmycket och jag byter vattnet ofta när det fryser.

Han får halva skålen med pellets och halva med min "tjockisblandning" Typ havre, rågflingor, solrosfrön.

Sen får han morot eller vitkål ibland, knäckebröd ibland.

Höet är fräscht, han äter mycket och har inga problem med tänderna. Han är även pigg och skuttar alltid runt när jag kommer, hälsar och klänger på mig.

Han får även grenar att gnaga på ibland.

Vad gör jag för fel?

Han är en okastrerad dvärgvädur på 8 år... Eftersom han är så gammal blir jag ju orolig när han är så smal :crazy:
 
Sv: Spinkig kanin!

hmm.. jag tror att det kan vara så att han inte tar upp näringen i maten... blir ju ofta så med alla slags djur när dom blir gamla. min förra kanin blev också smal.. min kompis kanin som börjar närma sig sju fyllda, är ju inte heller direkt tjock. men jag tror inte det är något man kan göra åt det. om han äter ordentligt med hö och så... kanske prova att ge extra vitaminer, i sånna små sprutflaskor.. kanske gör så att magen jobbar lite mer.
:D

ha det bra!

/mimmi
 
Sv: Spinkig kanin!

Vilka vitaminer är bra då? Vilka brukar man ge till kaniner? Tycker ju att om han äter bra käk borde det inte behövas extra...man vill ju inte ge honom en överdos av vitaminer heller...
 
Sv: Spinkig kanin!

Testa att ge honom lite potatis, pasta eller ris (allt kokt såklart).
Det brukar kunna få upp en kanin ganska lätt i vikt, speciellt potatis.
Ger det själv till min belgiska jätte ibland, men väldigt sällan till dvärgvädurarna då de går upp i vikt så lätt av det.
 
Sv: Spinkig kanin!

Åh tack så mycket det ska jag testa :)
 
Sv: Spinkig kanin!

Testa också att ge mer feta fröer :) Solrosfrön är jättebra med nyttiga och goda dessutom! Har du provat ett ge kräckerstänger? Det här är en ren gissning men vitkål kan ju ge problem med magen, kanske dra ner på det och ge mer av annat? Potatis är som sagt också bra för viktuppgång.
 

Liknande trådar

Däggdjur Min kanin satt just och åt sitt "kvälls pellets", plötsligt började det låta konstigt från hans mage och mitt i allt började han spy...
Svar
9
· Visningar
8 192
Senast: DarkInNight
·
Däggdjur Har nyligen tagit över en kanin som inte haft det särskilt bra. Han har bara fått sitta i sin smutsiga bur och det kan inte vara varje...
Svar
4
· Visningar
3 046
Senast: joanna55
·
M
Övr. Djur Hej alla Är ny här och jag hoppas jag kommer trivas =) I vilket fall som helst, kanske det finns någon här som kan svara på...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: roping-malin
·
M
Övr. Djur :eek: Jag lät min bror ta hand om kaninerna då jag åkte till Italien i två veckor, och hade gett honom tydliga instruktioner om maten...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp