Bukefalos 28 år!

"spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

T

TotallyLost

Hur ofta varierar ni dressyrare bett egentligen? Och vilka skiftar ni emellan. :cool:
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Jag rider jämt på samma bett. Tredelat tränsbett. Fast ibland i silver o ibland i mässing förstås... Beroende å¨vilket träns... :banana:
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Med ena pållan rider jag alltid med ett bridong, och på den andra så varierar jag mellan kandar och tredelat
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Har i princip alltid två-tre träns tillhästarna i träning. Ett för uteritter,ett för tränig, ett för tävling...
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Samma bett i stort sett jämt.

Tredelat...

(tävlar jag på kandar så har man ju de ibland (händer inte ofta alls) för "träning" men kan lika gärna ha de på banan som ute i skogen)
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Varierar mellan tre: hackamor, tjockare tredelat med fasta ringa, rakt bett med fasta ringar

det tredelade använder jag vid körning också
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Rider alltid med samma jag med. Varför variera om det ligger bra ;)?
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

TotallyLost skrev:
Hur ofta varierar ni dressyrare bett egentligen? Och vilka skiftar ni emellan. :cool:

Okey jag är ingen dressyrare egentligen men jag varierar mellan 2- delat, rakt och 3 delat samt Kandar.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Hallonsoda skrev:
Rider alltid med samma jag med. Varför variera om det ligger bra ;)?

Därför att hästen kan få skador om man alltid har samma bett som alltid ligger på samma ställe i munnen. Iallafall enligt "tandläkaren" Torbjörn.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Har ett tredelat bett eller tvådelat eggbett när jag rider dressyr, oftast blir det på det tredelade. Vid uteritter och hoppning har jag vanligt tränsbett(Sprenger).
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Jag rider med ett vanligt 2-delat tränsbett.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

jp det vet jag. men har en känsla av att det har mycket med handen att göra. Om man rider med ryckig, hård hand, klart att hästen får sår i mun. Om man rider med mjuk hand (som jag då :angel:) så blir det ju inte alls ´samma tryck.

Hästen går alltid med stängd mun även utan nosgrimma, tror inte han skulle göra det om han skulle ha ont.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

tredelat mässing m. droppe/kula o tredelat rostfritt m. droppe/kula.
inte mkt variation här inte ;) men han gillar inga andra bett heller, två-delat spyr han på.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Ska vi ut och skritta så rider vi alltid på hackamore.
Annars är det rakt, tredelat eller kandar som gäller för dressyrpållarna.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Ja tandläkarna rekomenderar ju att man ska variera bett och nosgrimmor.
Brukar variera mellan tredelat och vanligt tränsbett. sen rider jag utan nosgrimma ibland om jag typ är ute å skrittar bara. annars har jag engelsk med snok i dressyren ska prova hur han går på remont oxå. Ibland pullar i hoppning och uteritt.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Jag har vanliga tränsbett från vanlig rostfri till koppar och äppelbett, Har även ett pessoabett som är bra att ha vid uterätter hoppträningar då hon kan bli väldigt pigg och ligga på!
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Din häst behöver absolut inte få sårig mun för att du rider på samma bett med en mjuk hand.

men det ÄR nyttigt och bra för hästen att variera, för oavsett om du har mjuk hand, så tar du ju i bettet, och att variera där trycket sker är bra för hästen.

jag växlar mellan tredelat, odelat mullenmouth, och hackamore, som jag enbart har vid "lull turer", dvs lugna avslappnande ridturer ute. skönt för hästen säger han :D
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Jag varierar mellan vanligt tvådelat tränsbett och sidepull, alltså bettlöst träns. Hon går bäst bettlöst.
 
Sv: "spinn off" på min bett vid uteritt tråd.

Jo det såklart.
Men jag tror att min ev problem är långt mindre än hos ryttare med hård och ostadig hand.
Det hjälper inte att byta bett om man rider fel...
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 373
Senast: Sassy
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 332
Senast: Waco
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 051
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Fick nyss hem första ponnyn, och skulle behöva lite betthjälp. Han rids just nu på 3-delat med fasta ringar men skulle vilja ha...
Svar
0
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp