Spinn off: vad kostar barn?

pollex

Trådstartare
Läste en tråd på allmänt som kom in på ämnet: hur mycket kostar ett barn i drift? Kostar två barn dubbelt så mycket som ett, osv?

Fritt fram för olika resonemang om hur det är vettigt att räkna, och både egna exempel och vedertagna schabloner!
 
Det beror väl helt på hur gammalt barnet är, om man köper märkeskläder eller begagnat, om barnet blir blöjfritt tidigt, vad barnet har för intressen osv. Men att räkna på mitt barn, vad han kostar i drift, känns lite märkligt. Min bil kan jag räkna på vad den kostar i drift, om det är värt att köpa annan bil för att spara pengar osv men jag känner inte riktigt det behovet av att räkna driftkostnad på mitt barn!
 
Jag kan inte svara pa det, haller med Fille att det är näst intill omöjligt att beräkna.

Jag har fyra barn, 9ar, snart 8 ar, 4 ar och 10 manader. 9 och snart 8aringen har nästan samma storlek i kläder sa dom kan inte ärva av varandra. Men annars skulle jag säga att 4aringen och bebisen inte kostar sa mkt, äter inte sa mkt, har allt och lite till i kläd och leksaksväg efter storasystrarna. Fast hade vi bara haft de tva äldsta hade vi klarat oss med mindre bil sa om man räknar in det sa blev det dyrare.

Det känns konstigt att tänka sa. Mina barn är inget som maste drivas pa det sättet och sen ger dom sa otroligt mkt tillbaka som inte kan räknas i pengar.
 
VAB kan bli en stor och tråkig kostnad utöver allt det ”vanliga”.
Hälsningar: bitter-och-hemma-med-magsjuk-familj :meh:
 
Det kan kosta allt ifrån "lite" till väldigt mycket. När vi fick första barnet pluggade båda vi föräldrar och hade således ont om pengar. Vi fick väldigt mycket begagnat (t ex en vagn som var minst 10 år gammal och omodern, men fullt fungerande, kläder, babyskydd mm. Eftersom jag ammade och vi sedan åt billig mat var den kostnaden väldigt liten. Det vi behövde köpa var väl egentligen blöjor och lite nappar och nappflaskor, och då tog vi inte det dyraste på marknaden. Barnbidraget täckte definitivt allt de första åren.
 
Men att räkna på mitt barn, vad han kostar i drift, känns lite märkligt. Min bil kan jag räkna på vad den kostar i drift, om det är värt att köpa annan bil för att spara pengar osv men jag känner inte riktigt det behovet av att räkna driftkostnad på mitt barn!
Det känns konstigt att tänka sa. Mina barn är inget som maste drivas pa det sättet och sen ger dom sa otroligt mkt tillbaka som inte kan räknas i pengar.


Jag tycker det är intressant att läsa om kostnaderna, inte för att jag tror eller tycker att man ska justera ”driftskostnaderna” utan från mitt perspektiv är det en givande insikt i hur det är att leva med barn. Inte för att det är något avgörande såklart, bara intressant :)
 
Jag tycker det är intressant att läsa om kostnaderna, inte för att jag tror eller tycker att man ska justera ”driftskostnaderna” utan från mitt perspektiv är det en givande insikt i hur det är att leva med barn. Inte för att det är något avgörande såklart, bara intressant :)

Jag tycker det är lite halvsvårt att räkna ut månadskostnaden. Visst jag vet på ett ungefär hur många blöjor vi använder och vad hans försäkring kostar, men vi får ju saker, både begagnade och nya från släkt och vänner, jag köper en del begagnat och köper det lite här och var och skriver aldrig ner de kostnaderna. Vet inte exakt vad han äter för osv :) men förskoleplatsen kostar ungefär lika mycket som vi får i barnbidrag så barnbidraget försvinner ju direkt!
 
Jag tycker det är lite halvsvårt att räkna ut månadskostnaden. Visst jag vet på ett ungefär hur många blöjor vi använder och vad hans försäkring kostar, men vi får ju saker, både begagnade och nya från släkt och vänner, jag köper en del begagnat och köper det lite här och var och skriver aldrig ner de kostnaderna. Vet inte exakt vad han äter för osv :) men förskoleplatsen kostar ungefär lika mycket som vi får i barnbidrag så barnbidraget försvinner ju direkt!
Oj, kostar förskoleplats så mycket?
Visste jag inte!
 
Jag tycker det känns väldigt svårt att räkna på vad ett barn kostar. Spontant när jag tänker på det så tänker jag att mitt barn är billig i drift. Hon har 4 kusiner så vi har ärvt så sjukt mycket kläder, skor, jackor, overaller och möbler. Är det något som behövts inhandlad så här jag köpt begagnat eller på rea, väldigt få grejer är köpta till fullt pris. Vi har även släktingar som gillar att skämma bort henne med saker. Kort sagt i utrustningsväg är hon billig.
Sen inser jag att hon enbart äter spaghetti och köttfärssås på burk hemma och dricker kopiösa mängder välling. Med andra ord jämnar det nog ut sig.
 

Jag tyckte om uppställningen där, även om man såklart får anpassa summorna efter hur det ser ut för en själv.

Liksom flera andra i tråden så tycker jag att ”pengar ut” på barnen inte känns som att det är så mycket - barnomsorg är ju en kostnad som man har förstås och vi har tyckt att det är viktigt att försäkra barnen, men typ kläder och leksaker är inga jätteposter (det blir väl värre när de blir äldre ;)) och är sådant som lätt kan anpassas utifrån ens egen ekonomi.

Det dyra skulle jag snarare säga är:
- större boende
- större bil
- inkomstbortfall vid föräldraledighet och VAB
- minskad flexibilitet i livet (svårare att jobba mycket, mindre tolerans för restid, mindre benägenhet att flytta osv).
 
Det beror väl helt på hur gammalt barnet är, om man köper märkeskläder eller begagnat, om barnet blir blöjfritt tidigt, vad barnet har för intressen osv. Men att räkna på mitt barn, vad han kostar i drift, känns lite märkligt. Min bil kan jag räkna på vad den kostar i drift, om det är värt att köpa annan bil för att spara pengar osv men jag känner inte riktigt det behovet av att räkna driftkostnad på mitt barn!

Jag tycker liksom @MiniLi att det är intressant att höra hur barnfamiljsekonomier ser ut, och känner inte att det är mer dramatiskt att prata om vad barnen kostar än vad jag själv kostar.

Sedan var det en kommentar om kostnader kring barn - fritt ur minnet att ”tjat biter inte på mig” - som fick mig att tänka närmare på frågan och att det sällan är saker som ”tjatas” om som är den stora kostnadsdrivaren.
 
Jag kan inte svara pa det, haller med Fille att det är näst intill omöjligt att beräkna.

Jag har fyra barn, 9ar, snart 8 ar, 4 ar och 10 manader. 9 och snart 8aringen har nästan samma storlek i kläder sa dom kan inte ärva av varandra. Men annars skulle jag säga att 4aringen och bebisen inte kostar sa mkt, äter inte sa mkt, har allt och lite till i kläd och leksaksväg efter storasystrarna. Fast hade vi bara haft de tva äldsta hade vi klarat oss med mindre bil sa om man räknar in det sa blev det dyrare.

Det känns konstigt att tänka sa. Mina barn är inget som maste drivas pa det sättet och sen ger dom sa otroligt mkt tillbaka som inte kan räknas i pengar.

Självklart gör de det! :) Men jag tycker ändå att frågan är intressant att tänka på. Mitt barn som är bebis nu har inte kostat många kronor - vi har kvar från storasyskonen och har ärvt och fått grejer. Men vi köpte en ny bil inför att han föddes och vi kommer att behöva titta på nytt boende inom några år - det är femsiffriga respektive sexsiffriga kostnader som vi inte skulle haft annars. Äldsta barnet var dyrare i ”grejer” men billigare ur det hänseendet.
 
En annan sak jag har tänkt på är att många kostnader låter sig ”delas” på barnen, som kläder och prylar (och i viss mån ledig tid :p), men ska man t ex resa så jösses amalia vad det märks när man är 4/5 personer istället för 2! Tur att vi inte är av den resglada sorten :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 071
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 834
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 960
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp