Bukefalos 28 år!

"Spinner vidare" på Maine Coon...

A

Annas

\"Spinner vidare\" på Maine Coon...

Jag funderar ju på att skaffa mig en Maine Coon-katt så fort jag får egen lägnhet (som jag nämnt i tidigare inlägg). Nu har jag hört från olika håll att Maine Coon inte är bra att ha som enbart innekatter, att de har stort behov av att komma utomhus och röra sig. Stämmer det? Jag hade tänkt ha katten helt och hållet som innekatt. Det går kanske inte med den här rasen?
 
Re: \"Spinner vidare\" på Maine Coon...

Jo, alla raser (och husisar, för att vara tydlig) funkar för det mesta som innekatter. De katter som kan ha svårt för att vara enbart inomhus är oftast de man vant vid att vara ute, även om det brukar funka att "skola om dem" också.

Jag har en ras som är mycket livlig och lekfull, och klätterträd och leksaker står högt i kurs här :p Som med alla raser anser jag att det är bäst att ha två, de får ut mycket av att leka och mysa med varandra, och har massa kärlek över till matte och husse ändå. Katter tänker mer i kubik än i kvadratmeter, stolpar att klättra på, bokhyllor man kan ha som utkikstorn, och soffor att smyga under gör kattlivet intressant.

Bor man så att man kan bygga en liten rastgård, eller ha en innätad balkong, brukar det vara uppskattat. Promenader i koppel är också ganska lätt att lära dem, även om det givetvis är individuellt om de tycker om det eller inte.

De flesta uppfödare vill dessutom helst sälja som innekatt, pga olyckrisken om katter går ute. (Medelåldern på utegående katter är inte mer än ett par år)

Lycka till! MCO är en häftig ras.
 
Re: \"Spinner vidare\" på Maine Coon...

Mamma är uppfödare för Maine coon. Och hon säljer våra egna uppfödningar till inne katter. För om katten skulle bli på körd så har man betalat en bra slant så kanske katten dör. Iof så är den ju försökrad men ändå. Alla andra uppfödare hon känner säljer Maine coon katter som inne katter. Vi brukar vara ute i koppel med dom det älskar dom! :)
p1270018.jpg
 
Re: \"Spinner vidare\" på Maine Coon...

Jag har en Main Coon som inne katt och det fungerar alldeles utmärkt :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 560
Senast: Murphy
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
4 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp