Bukefalos 28 år!

spinoff bakbensskydd

swe

Trådstartare
Är det inte lite underligt att man plötsligt skall få tävla hästar på fenylbutazon, men inte med vanliga bakbensskydd?
Är det någon här som faktiskt har upplevt att ett par teknikskydd (eller vanliga skydd med smala remmar/elastiska remmar/bredare än vissa mått etc.) faktiskt har fått en häst att hoppa bättre?
Om det nu vore så att det verkligen gjorde skillnad, kan jag inte förstå varför en sjuåring som går avd A, skall ha sämre förutsättningar än andra vuxna hästar inne på banan? Man poängbedömer ju inte hästarnas teknik ens i unghästklasserna när de är över fem.
Känns ju extra risigt att det inte finns några billiga alternativ för de ryttare som inte prioriterar att ha den dyraste utrustningen.
En risk med denna regel blir att en del hästar som faktiskt stryker sig får gå utan skydd och istället trampa sig.
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Håller fullständigt med! Har själv bitit i det sura äpplet och köpt ett par VYJ skydd för 715 sura kr:mad:. Blir ju ännu surare nu om den dumma regeln skulle försvinna förstås...:grin:
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Jag har upplevt att benskydd gör att hästen hoppar bättre.
Till mitt 9 åringa sto har jag i julklapp fått ett par läderskydd. Eftersom hon är rädd om sina bakben och att dessa skydden sitter på både in och utsidan av kotan, gör så hon får bättre teknik bak - och river mer sällan med bakbenen. Jag använder inte dessa för att hon ska få bättre teknik, utan för jag tycker de är snygga. Ett tips är att sätta på boots på hästen istället för benskydd, det kan fungera på hästar som är rädda om sina ben. detta funkar allafall på min häst
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Jag tycker det är en helt idiotisk regel. Jag har en 7-åring som går avd A med andra hästar som får ha vad skydd som helst. Jag har dessutom haft vad skydd som helst på henne i 3 år tills NU när reglerna ändrats. Så jag måste alltså ha andra skydd nu detta år för att nästa år sen kunna ha vad jag vill igen. Min häst får inte bättre teknik ens med framskydd (senskydd) på bakbenen så om mina låga bakskydd har en eller två remma som är lite elastiska spelar verkligen ingen roll.
Förstår poängen i kvalande unghästklasser där alla hästar är i samma ålder, men när man rider 'vanlig tävling' förstår jag inte det alls.
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Förstår poängen i kvalande unghästklasser där alla hästar är i samma ålder, men när man rider 'vanlig tävling' förstår jag inte det alls.

Fast kvalen till Falsterbo får ridas både i avd A och avd B, så ska TR harmonisera med reglerna till detta, så kan man inte bara begränsa det till unghästklasserna...
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Jo det finns det.

Håller helt med. Jag har ett par no-name-skydd, som jag tror har kostat en hundralapp ungefär. Jag var på Hööks idag och där såg jag oxå billiga skydd som jag tror klarar kraven, men jag är inte helt säker - hade varken linjal el våg med mig...:D
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Ja hlr helt med ..de är sjukt att de får vara så ... Själv har jag bla en 6 åring och de är sjukt de finns 2 bakskydd som hlr måtten som dom har satt och det ena är ett jättegammalt skydd som dom knappt säljer längre och dom andra kostar typ 1000 kr.. Hon måste ha skydd för hon har storgång och slår i och får skav om hon inte har de.. Ja tycker iaf att de är jättedåligt att hästar ska få tävla på butta och kanske ha en skada än å tävla med bakskydd som passar och man kan välja!
 
Sv: spinoff bakbensskydd

Ja tycker iaf att de är jättedåligt att hästar ska få tävla på butta och kanske ha en skada än å tävla med bakskydd som passar och man kan välja!

Det lär aldrig bli tillåtet att tävla på butta i Sverige oavsett om det (mot all förmodan) skulle gå igenom hos FEI
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 232
Senast: Liten
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 600
Senast: C_L
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp