Spinoff: den perfekta föräldraförsäkringen/föräldraledighetslagstiftningen

Föräldrarna? Många har inte semester på samma gång som sin partner. De kanske tar tjänsteledigt någon dag eller så sköter en släkting ellet kompis. Folk har i regel kring 30 dagar semester om året (6 veckor) vilket räcker utmärkt. Speciellt om det är två föräldrar. Det ger 12 veckor ledigt om året.

Ja absolut, arbetsgivaren borde få ha rätt att styra ledigheterna på ett sätt som är rättvist för arbetstagarna.

Skulle kunna tänka mig byta mina sparade föräldradagar mot en extra semestervecka varje år! Ja alltså inte en specifik föräldravecka utan 6 veckors lagstadgad semester.
 
25 dagar enligt lag (vissa har mer enligt avtal). Arbetsgivaren har rätt att förlägga 4 veckor i följd under sommaren. Så mer än 5 dagar semester är man inte garanterad att kunna använda perioden sep-maj.
Tråkigt. Enligt mitt avtal är det 28 dagar, efter 10 år har man 30 (Vilket jag har) och så stiger det snart till 36 = 7 veckor.
 
Min fråga passar kanske bättre i denna tråden än den första så ställer den här:

"En fråga. Finns det några andra skattemedel vi får av staten som inte kommer med krav? Det vanligaste argumentet jag hört (oavsett om det är föräldrar eller ej) är att staten inte ska lägga sig familjens ekonomi (redan där sätts ju fokus på pengar istället för barntid). Men det är väl liksom hela poängen med att det betalas ut av just staten eller vad missar jag?"

Fick ändå inte svar i den första tråden så det blir ingen onödig förvirring av den anledningen :)

Vad menar du med krav?

Bostadsbidrag, bostadstillägg, studiemedel, barnbidrag oçh akassa har inte på något sätt högre krav än vad föräldraförsäkringen ställer på den som uppbär föräldrapenning.
 
Vad menar du med krav?

Bostadsbidrag, bostadstillägg, studiemedel, barnbidrag oçh akassa har inte på något sätt högre krav än vad föräldraförsäkringen ställer på den som uppbär föräldrapenning.
Hur menar du nu?
Alla dessa exempel kommer ju med en rad villkor och regler?

CSN - du måste få godkänt på dina kurser, får inte släpa med kurser för då ryker pengarna. Du får inte tjäna för mkt pengar från arbete samtidigt utan att bli återbetalningsskyldig.

A-kassa - Du måste vara aktiv med jobbsökande, rapportera din tid, vara med på aktiviteter osv.

Bostadsbidrag och bostadstillägg kan du bara få under vissa premisser utifrån inkomst, storlek på bostad osv.

Barnbidraget är väl det enda som inte är villkorat.
 
Hur menar du nu?
Alla dessa exempel kommer ju med en rad villkor och regler?

CSN - du måste få godkänt på dina kurser, får inte släpa med kurser för då ryker pengarna. Du får inte tjäna för mkt pengar från arbete samtidigt utan att bli återbetalningsskyldig.

A-kassa - Du måste vara aktiv med jobbsökande, rapportera din tid, vara med på aktiviteter osv.

Bostadsbidrag och bostadstillägg kan du bara få under vissa premisser utifrån inkomst, storlek på bostad osv.

Barnbidraget är väl det enda som inte är villkorat.

Föräldrapenningen har ju två tydliga krav. Du måste ha ett barn i rätt ålder att vara föräldraledig för och avstå annan sysselsättning i motsvarande omfattning.
 
Hur menar du nu?
Alla dessa exempel kommer ju med en rad villkor och regler?

CSN - du måste få godkänt på dina kurser, får inte släpa med kurser för då ryker pengarna. Du får inte tjäna för mkt pengar från arbete samtidigt utan att bli återbetalningsskyldig.

A-kassa - Du måste vara aktiv med jobbsökande, rapportera din tid, vara med på aktiviteter osv.

Bostadsbidrag och bostadstillägg kan du bara få under vissa premisser utifrån inkomst, storlek på bostad osv.

Barnbidraget är väl det enda som inte är villkorat.

Och för att få uppbära föräldrapenning ska du ta hand om barnet. På vilket sätt är det ett lägre krav än att fixa 75 % av dina poäng eller söka jobb? Det är att nedvärdera vad föräldraledighet innebär.

För att få mer än lägsta nivå ska du uppfylla villkoret om arbetade dagar i sträck samt inkomst. Du får inte förvärsarbeta överhuvutaget då du uppbär (hel)föräldrapenning. När föräldrar sen är med i rullorna finns ytterligare krav, som när och hur du får ta olika föräldrapenningsdagar. Det finns inkomsttak på hur mycket du kan få och du får ett begränsat antal dagar. Jag skulle vilja säga att föräldrapenning är en djungel av villkor.
 
Föräldrarna? Många har inte semester på samma gång som sin partner. De kanske tar tjänsteledigt någon dag eller så sköter en släkting ellet kompis. Folk har i regel kring 30 dagar semester om året (6 veckor) vilket räcker utmärkt. Speciellt om det är två föräldrar. Det ger 12 veckor ledigt om året.

Ja absolut, arbetsgivaren borde få ha rätt att styra ledigheterna på ett sätt som är rättvist för arbetstagarna.
Jag kan inte se det som eftersträvansvärt att inte få ha semester samtidigt som min man. Jag tror inte barnen vill ha det så heller om de får välja. De vill ha pigga glada föräldrar som orkar hitta på saker. Att det går att lösa betyder inte att det är en bra lösning.
 
Hur menar du nu?
Alla dessa exempel kommer ju med en rad villkor och regler?

CSN - du måste få godkänt på dina kurser, får inte släpa med kurser för då ryker pengarna. Du får inte tjäna för mkt pengar från arbete samtidigt utan att bli återbetalningsskyldig.

A-kassa - Du måste vara aktiv med jobbsökande, rapportera din tid, vara med på aktiviteter osv.

Bostadsbidrag och bostadstillägg kan du bara få under vissa premisser utifrån inkomst, storlek på bostad osv.

Barnbidraget är väl det enda som inte är villkorat.
Den stora skillnaden är väl att alltsammans är individbaserat. "Familjen" får inte a-kassa, arbetslösa får det, osv.
 
Det ställer ju utökade krav på barnomsorgen om föräldrar inte ska ha någon utökad möjlighet att ta ledigt. I Sverige är det, vad jag vet, ingen rättighet med barnomsorg på obekväm arbetstid. Vet inte hur det fungerar i Finland.

Jag trodde kommunerna var skyldiga barnomsorg på obekväm tid men det kanske är mer ”bör erbjuda”?
 
Jag trodde kommunerna var skyldiga barnomsorg på obekväm tid men det kanske är mer ”bör erbjuda”?
Nej de är inte skyldiga och det erbjuds inte överallt. Även i de kommuner som finns så är det ofta köer och kommunen själva väljer vilka som ska prioriteras för att få plats.
 
Nej de är inte skyldiga och det erbjuds inte överallt. Även i de kommuner som finns så är det ofta köer och kommunen själva väljer vilka som ska prioriteras för att få plats.
Helt galet. I min stad är man garanterad plats med omedelbar verkan ifall barnet behöver skiftesvård. Man kan också ha kvar barnets plats i vanlig dagvård och använda sig av skiftesvård vid behov.
 
Jag trodde kommunerna var skyldiga barnomsorg på obekväm tid men det kanske är mer ”bör erbjuda”?

Ja jag är rätt säker på att formuleringen är ”bör erbjuda”, alltså ingen skyldighet. Vet inte hur det fungerar med förskola på ob-tid i små kommuner, inte heller hur det fungerar storhelger.

Ser att jag kunde läst svaren i tråden först, verkar vara som jag misstänker. Bristfällig barnomsorg på ob-tid.
 
Helt galet. I min stad är man garanterad plats med omedelbar verkan ifall barnet behöver skiftesvård. Man kan också ha kvar barnets plats i vanlig dagvård och använda sig av skiftesvård vid behov.
Det finns, men inte så att föräldrarna är garanterade plats omedelbart. Det kan så klart ockdå vara så få barn som behöver tex "nattis" att man därför får en plats lite obekvämt långt bort eller så.
 
Ja jag är rätt säker på att formuleringen är ”bör erbjuda”, alltså ingen skyldighet. Vet inte hur det fungerar med förskola på ob-tid i små kommuner, inte heller hur det fungerar storhelger.

Ser att jag kunde läst svaren i tråden först, verkar vara som jag misstänker. Bristfällig barnomsorg på ob-tid.

Jag bor i liten kommun och här erbjuds barnomsorg på obekväm arbetstid, dock finns nästan bara jobb på järnverket eller inom vården här, så folk hade haft svårt att jobba och skaffa barn om inte den typen av barnomsorg erbjudits!
 
Jag bor i liten kommun och här erbjuds barnomsorg på obekväm arbetstid, dock finns nästan bara jobb på järnverket eller inom vården här, så folk hade haft svårt att jobba och skaffa barn om inte den typen av barnomsorg erbjudits!

Ja det varierar säkert från kommun till kommun, naturligt följd av att det inte finns några krav på kommunerna att erbjuda.
 
Håller med Petruska.

Det pratades det en del om sjukledigheten. Där borde det ändras så att mamman har rätt att vara sjukskriven enligt behov efter förlossning.

Sen är det självklart att staten inte ska finansiera ojämställdhet. 50/50 och gärna nån bonus för att dela det i två delar så att båda föräldrarna är hemma i två omgångar.

Sen tycker jag personligen att svenska systemet är konstigt, då kan spara en massa dagar i flera år?! Bara för att kunna vara ledig på högtider. Som ofrivilligt barnlös provocerar det mig som bara den trots att det inte påverkar mig alls (här har inga föräldrar förtur till att vara ledig kring jul t.ex)

Här fixar föräldrarna ändå sommarledigt åt sina barn. Utan att ha fler lediga dagar än de barnlösa.
Apropå att fixa, så vet vi att folk i rätt hög grad planerar sina föräldraskap utifrån hur föräldraförsäkringen ser ut vid tidpunkten. Vid förändringar kommer oro och protester att tag, och sen planerar folk helt enkelt efter det som då gäller.

Men det är ju OCKSÅ så att det finns en nedre gräns, där istället nativiteten sjunker (för) mycket. Som tex i Italien.

En begränsad tidsrymd att ta ut dagarna under, tror jag är typiskt en sån sdk som folk anpassar sig till rätt smärtfritt. De kommer att lösa storgelger och sommarlov på något fullgott sätt ändå.

En jämn fördelning av dagarna - individualiserad föräldraförsäkring - tror jag däremot skulle skaka om många föräldrar rejält. Vilket vore extremt spännande att få uppleva!
 
Ang att spara dagar.
Dels är det svårt att göra ändringar i föräldraförsäkringen utan att folk börjar härja om att dagarna behövs när barnet blir större.
Men framförallt så tänker jag att föräldraledighet handlar om att ge barn möjlighet att vara hemma med sina föräldrar första 1-2 åren. Sparandet av dagar gör idag att kvinnor är hemma väldigt länge (på gruppnivå mkt längre än det ser ut från uttaget av föräldrapenning), blir borta länge från arbetsmarknaden osv. Det upprätthåller de ojämställda strukturerna.

Ang tidigare förskola med längre dagar så kopplar det till mitt tidigare inlägg om förbättraf förskola. Sen är jag inte särskilt rädd för den svenska förskolan så det oroar mig inte om det blir ngt längre dagar osv.
Med fullt uttag av föräldraledighet räcker det väl ändå i typ 1,5 år? Det blir ju inte särskilt tidig förskolestart.

Dock - hur många föräldrar plockar ut föräldrapenning när de går ner i tid för att korta ner förskoletiden?
De jag känner går ner i tid och tappar inkomst. De använder inte sparade dagar till just detta utan de sparade dagarna går till loven, studiedagar osv.

Nej, rädd behöver man inte vara för svensk förskola men jag skulle tycka att både tidigare förskolestart och längre dagar vore väldigt olyckligt. Min version av en perfekt föräldraförsäkring/föräldraledighetslagstiftning skulle snarare syfta till motsatsen, men med ett jämnt uttag mellan föräldrarna.

Sedan har jag funderat lite på de senaste dagarna om det finns mer att göra visavi arbetsgivarna. Jag tycker att debatten kring föräldraledighet saknar den nivån lite grann, mycket cirkulerar kring individ-stat. Den lagstiftning som finns idag fastslår ju individens rätt att vara ledig och att inte diskrimineras på grund av sitt föräldraskap, men det kanske borde finnas någon morot kopplad till utfallet av arbetsgivarens arbete.

(Jag har för övrigt fyllt upp med lägstanivådagar när jag arbetat deltid, inte för att det ger många kronor utan för att just skydda SGI:n).
 

Liknande trådar

Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 930
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 182
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 566
Senast: Alexandra_W
·
Småbarn Dottern började förskolan i höstas samtidigt som jag började studera. Sedan i början på december har jag hoppat av studierna och tagit...
Svar
17
· Visningar
4 081
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp