Spinoff på Läsa om olika saker: slumpa Wikipedia!

Lodovico Obexer, född 1900, var en italiensk bobåkare. Han deltog vid olympiska vinterspelen 1924 i Chamonix i det italienska laget i fyrmansbob, som slutade på sjätte plats.
 
Jag fick faktiskt en artikel om något som jag redan kände till! :laugh: Men annars passande slumpat då jag är intresserad av konst:
Målarkniv används vid målning, främst med olje- eller akrylfärg, för påstrykning och bearbetning av färg direkt på underlaget. De finns i olika former och storlekar. Bladet är tunt och eftergivligt, och även om eggen inte är vass medger det fina linjära avtryck, detaljarbete med spetsen och breda påstrykningar.[1][2] Målarkniven är bockad vid skaftet för att man ska kunna arbeta utan att stöta mot målningens yta med handen under arbetet.
 
Jag klickade igenom 30 olika ... mycket ointrissanta personer, en plats, och tva vaxter innan jag kom till denna lilla guldklimp.

Réaumur scale​

From Wikipedia, the free encyclopedia



Jump to navigationJump to search
This article is about the temperature scale. For other uses, see Réaumur (disambiguation).
Not to be confused with Rømer scale.

The Réaumur scale (French pronunciation: [ʁeomy(ː)ʁ]; °Ré, °Re, °r), also known as the "octogesimal division",[1] is a temperature scale for which the melting and boiling points of water are defined as 0 and 80 degrees respectively. The scale is named for René Antoine Ferchault de Réaumur, who first proposed a similar scale in 1730.[2]
 
Gjorde 3 sökningar

1. Microcentrus nicholi[1] är en insektsart som beskrevs av Ball 1933. Microcentrus nicholi ingår i släktet Microcentrus och familjen hornstritar.[1][2] Inga underarter finns listade i Catalogue of Life.[1

2. Mareba eresia[1] är en insektsart som beskrevs av William Lucas Distant 1908. Mareba eresia ingår i släktet Mareba och familjen dvärgstritar.

3. Hautefeuille är en kommun i departementet Seine-et-Marne i regionen Île-de-France i norra Frankrike. Kommunen ligger i kantonen Rozay-en-Brie som tillhör arrondissementet Provins. År 2019 hade Hautefeuille 253 invånare.

Så, två stritar och en fransk kommun. 😄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp