Spinoff på mians tråd...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Varför, varför, varför, i hela :devil: helvete, MÅSTE ALLA mormor, farmor, moster, faster, you name it, som fått egna barn, kommentera ens amningstider och sovtider för ens lilla barn??!! Jag blir vansinnig!!!!!! :mad: :devil: :mad: :devil: :mad: När någon (av ovanstående nämnda) är här eller vi är hos dem, så låter det:

"Nämen, inte är du hungrig reeeedan, mamma matade dig ju alldeles nyss" (typ 2 timmar sen) vänd till bebisen, INTE till mig med kommentaren "tror du hon är hungrig redan?"

"Men, lilla vän, ska du sova igeeeeen" (till bebisen) och till mig: "hon är nog inte helt kry om hon ska sova redan"

Min bebis skriker sällan, är nöjd och glad, äter som hon ska, sover gott, går fint upp i vikt och längd, och ÄNDÅ ska folk tro att det är nåt FEL på henne om hon vill äta 2 gånger på 3 timmar eller somna om efter att ha varit vaken i en timme :confused: Min bebis har såna tider, det stör inte mig alls, hon äter på 5-10 minuter och somnar utan större hjälp, så jag fattar inte vad folk ska kommentera det för???! Det slår aldrig fel! Och förresten tror jag inte att det bara är min släkt som är sån, hörde en mormor på stan igår som var övertygad om att den bebisen skulle somna bara mormodern fick gå med den en stund till i vagnen fast mamman ville amma barnet.... Pust, äldre generationer och mycket erfarenhet i all ära, men snälla, låt oss som föräldrar få sköta vårt barn efter våra rutiner och omsorger, UTAN kommentarer om ät och sovtider.......... :crazy:
 
Sv: Spinoff på mians tråd...

Därför: Allt du gör annorlunda än de gjorde är indirekt kritik av deras eget föräldraskap!

När våra föräldrar blev mammor och pappor var normen att amma var 4:e timme. Däremellan skulle barnen "lufta lungorna, det var bara hälsosamt. Alla som vet något om hur bröstmölksproduktion fungerar vet att den stimuleras av barnets diande. Om man begränsar efterfrågan påverkas tillgången. Detta innebar att på 60- och 70-talet var amningsfrekvensen superlåg då de som lyckades amma i princip de som sket i läkarkårens råd :) Många kvinnor mår idag fortfarande dåligt av att deras amning inte fungerade och kan känna skuld eller sorg. Att då se sin dotter eller svärdotter eller sitt barnbarn amma kan nog plocka fram en del minnen.

Så tror jag, och jag är ganska glad att vi inte har någon som kommenterar vårt föräldraskap alls eftersom vi inte har någon släkt i närheten. Jag drabbades ju av en allvarlig förlossningsdepression och behövde all tid efter förlossningen till att knyta an till mitt lilla knyta. Jag hade gått ned mig helt av såna kommentarer.
 
Sv: Spinoff på mians tråd...

Absolut, och de tror ju fortfarande kanske på råden de fick. Jag upplever då iallafall att mamma och svärmor mest ger råd i all välmening, men ibland får man stänga av hörseln en liten stund :)
Jag gav faktiskt ett råd åt min stackars svägerska igår, för fasters lilla älskling hade fått sin första vaccination och jag tyckte de skulle köpa hem flytande Alvedon ifall pigan skulle få ont av det till natten. Det var verkligen inte för att ge en pik om att flickans mamma inte sköter henne bra. (Tror iofs inte hon tog illa upp heller). Men OK, jag sa det till mamman, inte till flickan (3 mån): "Ojoj, har du ont efter sprutan, hoppas din mamma har fattat att köpa hem Alvedon " :)
 
Sv: Spinoff på mians tråd...

Ja du man kan bli tokig... Min svärmor kan driva mig till vansinnets brant... Mitt stackars stackars barn har fått amma/flaska när hon ville. Bara det att jag inte ammade fullt ut höll på att ta livet av barnet. Sen svälte mitt barn för hon blev inte rund som en michelingubbe... Alla kommentarer ständigt riktade till barnet eller till någon annan i omgivningen, aldrig till mig... Och sen har mitt stackars barn fått äta "riktig" mat från sex månader, för du ser hennes kusiner de vägrade minsan att äta före ett års ålder, de ville bara bli ammade... Jaha ja, min dotter gillar mat... Och att hon sen har ätit själv från ett års ålder, ojoj tänk att ingen hjälper dig att äta... Den stackare som försöker belönas med gallskrik och mat över hela sig... ;)
Och inte fick hon dricka mjölk, saft eller läsk... Mjölk pga att jag var känslig som barn och hon visade tecken på samma sak, men det gick aldrig fram... Så ja man bli tokig!
Ammingen orkar jag inte ens gå in på... hur många råd jag har fått om hur jag ska amma, när och hur jag ska bete mig... *suck*
 
Sv: Spinoff på mians tråd...

:mad: JA VARFÖR?!

Att någon säger EN gång i all väl mening går väl an.
Men när det händer upprepande gånger... :devil:

För mej är det;
-Vad har du för mjölk i brösten människa?! Pojken är ju jättestor!
Du måste sluta ge honom på natten!

Trots att man förklarat att jag vill ha det så som jag har, BVC har inga invändningar och pojken är nöjd och belåten så verkar det INTE gå in i SKALLEN!!! :devil: :devil: :mad: :mad:

Som tur är så är den tiden förbi nu, pojken är 7 mån och alla har väl vant sej nu.
Jag gör som jag vill, that´s it!

Min mamma däremot :love: , hon förstod att det är andra tider nu... :D
Hon kom enbart med goda råd.
-Förr gjorde vi så, hur "ska man göra" nu?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 082
Senast: Zewz
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 756
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
10 258

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp