Spinoff på Tranans brödrecepttråd - utan gluten och med lägre kolhydratinnehåll

SaraXX

Trådstartare
Jag bakar ofta bröd till mig själv men eftersom jag äter lite kolhydrater och inget gluten så blir det helt andra recept än i den andra tråden. Kanske det finns någon mer som jag?

Just nu har jag gjort den här limpan och använt som rostbröd (dock inte med fettfri (!?) yoghurt): https://www.dietdoctor.com/se/recept/glutenfritt-proteinbrod

Det här blir också bra tycker jag, och går snabbt.
https://www.56kilo.se/snabba-frofrallor/

Jag har inte riktigt blivit kompis med havrefiber än, men har förstått att jag har fått tag på "fel" sort. Det ska vara ljusa i receptet, men så länge byter jag ut hälften av mina mörka havrefiber mot pofiber:
Screenshot_20230107_104843_Instagram.jpg
 
Jag har gjort ett bröd av groddade fermenterade solrosfrön och ägg några gånger. Det blir ju ”bröd” i en ganska generös definition men ändå värt att kunna äta bröd fritt från säd och sädlika grödor.

Blötlägg 5 dl solrosfrön över natten. Häll av och skölj. Låt stå ljust i ett par dagar, skölj morgon och kväll tills de grott/fått små svansar. Lägg då i varmt vatten med någon matsked vassle (låt yoghurt rinna av i ostduk) och låt stå tills det luktar syrligt (1-3 dygn). Häll av och mixa med 5-8 ägg. Häll i brödform och baka i 175 grader ca en timme.

Det går lika bra med annat groddat och fermenterat frö eller nöt, men då gärna lite extra fett i. Det ska också gå att tillsätta en bit squash eller pumpa innan mixning men det har jag inte provat.
 
Jag har gjort ett bröd av groddade fermenterade solrosfrön och ägg några gånger. Det blir ju ”bröd” i en ganska generös definition men ändå värt att kunna äta bröd fritt från säd och sädlika grödor.

Blötlägg 5 dl solrosfrön över natten. Häll av och skölj. Låt stå ljust i ett par dagar, skölj morgon och kväll tills de grott/fått små svansar. Lägg då i varmt vatten med någon matsked vassle (låt yoghurt rinna av i ostduk) och låt stå tills det luktar syrligt (1-3 dygn). Häll av och mixa med 5-8 ägg. Häll i brödform och baka i 175 grader ca en timme.

Det går lika bra med annat groddad och fermenterad frö eller nöt, men då gärna lite extra fett i. Det ska också gå att tillsätta en bit squash eller pumpa innan mixning men det har jag inte provat.
Men oj, vad spännande! Aldrig hört talas om men det måste jag prova.
 
Men oj, vad spännande! Aldrig hört talas om men det måste jag prova.
Kul! Berätta gärna vad du tycker.

Om du söker GAPS breda recipe får du upp massa varianter också.

Tillägg: det jag gillar är att det kan bli ganska grovt bröd om en inte mixar det helt slätt.
 
Kul! Berätta gärna vad du tycker.

Om du söker GAPS breda recipe får du upp massa varianter också.

Tillägg: det jag gillar är att det kan bli ganska grovt bröd om en inte mixar det helt slätt.
Är det förresten vätskan eller det som är kvar i filtret som ska användas av yoghurten?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp