Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Marvin

Trådstartare
Mina 2 puckon levde sina liv som innekatter i Ungern, sedan jag plockat in dem från gatan. De trivdes bra med det, stor lägenhet och balkong att gå ut på. Jag vande dem inte vid sele för det fanns inget bra ställe att gå ut med dem.

Nu har de flyttat till Sverige och bor för tillfället i mina föräldrars hus. Gott om plats även där, och en stor inglasad altan att sitta på. Men jag köpte dem varsin sele och tog med dem ut i trädgården några gånger.

Speedy ÄLSKADE det! Har for runt som en blixt med svansen rätt upp och mig hängade i kopplet. Alva var givetvis mer försiktig och fick panik en gång när pappa kom ut på altanen, och morrar om det kommer någon på cykelvägen 100 meter bortanför tomtgränsen...

Men jag kan inte bestämma mig för om jag ska vänja dem vid att gå ut eller inte. Redan efter två dagar ute så började Speedy sitta och skrika vid dörren...
Försökte med att bära ut honom andra dörren och gå igenom garaget istället till trädgården. Men så dum är han ju inte, så han skriker vid dörren iaf.

Vad ska man göra?
Låta honom vara ute, men sen behöva dras med en odräglig skrikande katt om han inte får gå ut när han vill? Eller bara låta honom glömma att han nånsin varit ute?

Jag hoppas ju att jag nån gång i framtiden ska bo så att de kan få gå ut som de vill, men då ska det vara bra långt ute i skogen...
 
Sv: Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Mina 2 puckon levde sina liv som innekatter i Ungern, sedan jag plockat in dem från gatan. De trivdes bra med det, stor lägenhet och balkong att gå ut på. Jag vande dem inte vid sele för det fanns inget bra ställe att gå ut med dem.

Nu har de flyttat till Sverige och bor för tillfället i mina föräldrars hus. Gott om plats även där, och en stor inglasad altan att sitta på. Men jag köpte dem varsin sele och tog med dem ut i trädgården några gånger.

Speedy ÄLSKADE det! Har for runt som en blixt med svansen rätt upp och mig hängade i kopplet. Alva var givetvis mer försiktig och fick panik en gång när pappa kom ut på altanen, och morrar om det kommer någon på cykelvägen 100 meter bortanför tomtgränsen...

Men jag kan inte bestämma mig för om jag ska vänja dem vid att gå ut eller inte. Redan efter två dagar ute så började Speedy sitta och skrika vid dörren...
Försökte med att bära ut honom andra dörren och gå igenom garaget istället till trädgården. Men så dum är han ju inte, så han skriker vid dörren iaf.

Vad ska man göra?
Låta honom vara ute, men sen behöva dras med en odräglig skrikande katt om han inte får gå ut när han vill? Eller bara låta honom glömma att han nånsin varit ute?

Jag hoppas ju att jag nån gång i framtiden ska bo så att de kan få gå ut som de vill, men då ska det vara bra långt ute i skogen...

Det där är ju ett problem, ja. Jag tar ut Yoga i sele ibland, men väldigt sällan just för att slippa det där. Nu tror jag inte hon skulle skrika vid dörren, men hon skulle kunna sitta där och vakta och smita ut när jag kommer hem.
Så kanske att gå ut lite mer sällan? Alltså inte flera dagar i rad såvida han inte kan sitta i lina i trädgården.
 
Sv: Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Vågar inte binda honom ute, han gör skäl för sitt namn och skulle ta sig ur selen på väldigt kort tid. Plus att trädgården egentligen är grannkattens revir, vill inte att de träffas. :p
 
Sv: Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Vågar inte binda honom ute, han gör skäl för sitt namn och skulle ta sig ur selen på väldigt kort tid. Plus att trädgården egentligen är grannkattens revir, vill inte att de träffas. :p

Puppia-selar brukar hålla katterna på plats. Men det andra är ju inte bra, jag förstår dig där.
 
Sv: Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Smyger in och tänker hade inte en kattgård i anslutning till huset fungerat?

Mina missar verkar iaf nöjda med vad de får, även om de önskat smita både hit och dit! vilket de förståtts inte får.... :p
 
Sv: Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Jag har en hane som älskar att komma ut! Han har ett väldigt högt stimulansbehov och promenader gör honom väldigt gott!
Förra sommaren började han "tjata" om att få gå ut, sitta vid dörren och jama. Jag var väldigt konsekvent! Gav honom INGEN uppmärksamhet så länge han betedde sig så, inte ens en blick och han fick absolut inte komma ut! Det verkar ha hjälpt, han slutade och nu i år märks inga tendenser till tjat.

Idag var vi ute och promenerade i skogen tillsammans. Han hoppade på stenar, klättrade i träd och jagade insäkter. Han är väldigt lydig och mattekär. På vissa platser har jag honom lös tillsammans med mig.
 
Sv: Spinoff på ute eller inne: Ut i sele eller inte?

Hm, undrar om det hade fungerat. Nu bor han ju fortfarande hos päronen och de är inte lika "hårda" i uppfostran som jag. Men det hade varit kul för honom att komma ut, annars rör han inte så mycket på sig. Hans enda sätt att leka är att jaga syrran och ge henne stryk.

Fast mamma har sagt tidigare att hon inte vågar gå ut med honom ifall han får för sig nåt och smiter. Han är som sagt snabb som attan när han vill, även om han knappt rör sig annars. :p

Zizzy: Altanen är ju nästan som en utegård, förutom att det är plankor istället för gräs under tassarna.
Dörren är en nätdörr, men det är plexiglas för nedre halvan nu så inte katterna ska hänga i nätet. Pappa brukar lyfta upp dem så de kan sniffa genom det övre nätet. Bygga nåt mer avancerat är inte aktuellt då jag kommer att flytta tillbaka till Sverige och ta hem dem. Vart nu det blir.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 043
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 819
Senast: Lager
·
Övr. Katt Familjen fick för några år sedan adoptera en Cornish Rex-hona på 3 år som varit både ute- och innekatt. Hon var van vid att vara ute mkt...
Svar
4
· Visningar
785
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp