Spinoff på Vad tar man med sig-tråden; Släppa ut hästar vid brand

Tråden på Allmänt om vad man tar med sig vid brandevakuering kom med vissa svar som fick mig att fundera på detta med att öppna hagar/släppa ut hästar vid brand (självklart vid ett scenario där man inte har tid/möjlighet att få iväg hästarna utan man behöver liksom dra för att överleva själv).

Skulle ni öppna? Nu har jag visserligen inte hästen hemma, men jobbat på större gårdar tidigare och såklart att det skulle vara lockande att släppa ut alla och ge dem en chans, men samtidigt tänker jag på alla risker, panikslagna hästar som springer över vägar där folk som flyr kör... Känns som att det är tillräckligt mycket vilda djur som skapar fara där ändå.

Hur stora chanser har egentligen hästarna att överleva? Och hur stora är riskerna att de istället ställer till skada för andra? Och hur troligt är det att man hittar hästarna igen sen så att de överlever i längden också?

Tänker nu alltså större skogsbrand, inte lokal stallbrand eller liknande, för i det senare behöver ju inte hästarna dra så långt för att överleva och de är antagligen relativt ensamma i situationen. Men ja, hur tänker ni kring det? Skulle ni släppa ut hästarna och varför/varför inte?
Det jag läste om hur man ska göra om man inte hinner evakuera djuren var att ta ut alla djuren i hagarna, lägg ut så mycket mat och vatten det bara går så att dom har ifall det inte går att ta sig till gården på ett par dagar, och stäng och lås stallet så dom inte riskerar att springa in där om dom blir rädda.

Man måste ge djuren en chans att överleva oavsett om risken finns att dom försvinner eller inte eller råkar orsaka en skada, det är det sista tror jag folk bryr sig om i sådana extrema situationer, då gäller det att låta dom överleva.

Att inte ens ge djuren en chans till överlevnad tycker jag är otroligt grymt.
 
Har folk glömt bort den gamla kunskapen att hästar vill IN I STALLET vid brand. Där tryggheten finns.
Så om ni släpper ut - se till att stänga stallet.
Filmen i det här reportaget visar hur hästar jagas ut ur stallet och springer tillbaka in. Jag lärde mig nån gång att det beror på deras instinkt när det gäller bränder utomhus; spring mot elden och över den dit det redan har brunnit - där är det säkrast. Som på prärien etc.

https://www.tidningenridsport.se/fler-hastar-doda-otacka-scener-nar-stall-evakueras/
 
Det jag läste om hur man ska göra om man inte hinner evakuera djuren var att ta ut alla djuren i hagarna, lägg ut så mycket mat och vatten det bara går så att dom har ifall det inte går att ta sig till gården på ett par dagar, och stäng och lås stallet så dom inte riskerar att springa in där om dom blir rädda.

Man måste ge djuren en chans att överleva oavsett om risken finns att dom försvinner eller inte eller råkar orsaka en skada, det är det sista tror jag folk bryr sig om i sådana extrema situationer, då gäller det att låta dom överleva.

Att inte ens ge djuren en chans till överlevnad tycker jag är otroligt grymt.
Tja, jag vet som sagt inte hur jag skulle göra om jag hamnade i den sitsen själv. Därför jag funderar kring hur stora chanser de faktiskt har ute på flykt vs riskerna med det.
 
Det jag läste om hur man ska göra om man inte hinner evakuera djuren var att ta ut alla djuren i hagarna, lägg ut så mycket mat och vatten det bara går så att dom har ifall det inte går att ta sig till gården på ett par dagar, och stäng och lås stallet så dom inte riskerar att springa in där om dom blir rädda.

Man måste ge djuren en chans att överleva oavsett om risken finns att dom försvinner eller inte eller råkar orsaka en skada, det är det sista tror jag folk bryr sig om i sådana extrema situationer, då gäller det att låta dom överleva.

Att inte ens ge djuren en chans till överlevnad tycker jag är otroligt grymt.
Jag har sett dokumentärer om djur i USA, då handlade det om mindre husdjurs som hund och katt. Om volontärer som åkte runt och räddade djur från hus de var instängda i. Då hade ägarna ställt fram en säck med mat och skålar med vatten- men utan chans att åka tillbaka inom de närmsta tiden. Vägar etc. var avstängde.
Fy att ha den ångesten av att ens djur är inlåst i huset och kanske svälter ihjäl eller törstar ihjäl. :cry:
 
Sen är det väl också så, att det beror på vad man har för staket.
Plaststolpar och plast-elband är = inget staket alls om det brinner.
Min har tagit sig ut ur hagen med bättre staket än så, en gång. :D Så nä, det är nog få staket som hindrar en panikslagen häst, än mindre en flock panikslagna hästar. Jag tror inte det främst hänger på min grindöppning om hästarna blir fast i hagen eller inte.
 
Tja, jag vet som sagt inte hur jag skulle göra om jag hamnade i den sitsen själv. Därför jag funderar kring hur stora chanser de faktiskt har ute på flykt vs riskerna med det.
Har man skogshagar och det är en skogsbrand, så är nog risken stor att djuren hamnar i ett brandinferno.
Har man hagar på öppna platser, där det är minimalt med brännbart material på marken, så är chansen stor att elden håller sig borta från hagarna. Och då lär det ju vara där de är säkrast.
Antar jag...
 
Min har tagit sig ut ur hagen med bättre staket än så, en gång. :D Så nä, det är nog få staket som hindrar en panikslagen häst, än mindre en flock panikslagna hästar. Jag tror inte det främst hänger på min grindöppning om hästarna blir fast i hagen eller inte.
Jag tänker lite likadant, att är de i hagarna så tar de sig ut även om grinden skulle vara stängd. Så prio hade vart att stänga stalldörren.
 
Jag förstår inte varför du har en sån tråkig ton?

Hade mina hästar (mot förmodan) stått på box så hade jag lett ut dem. Ja jag har tränat med rök i stall och vet att vissa hästar blir spralliga, andra går knappt att fånga i boxen. De som jag inte fått tag på hade jag fått lämna där om om resten av gården stod i lågor.
Tråkig ton? Fakta. Jag har ingen ton alls.
Vi diskuterar en scenario där man tvingas överge sina djur och vill göra så bra det går.
Tråkigt om då någon tror att dom räddar sina djur genom att ställa box eller stalldörrar öppna.
Jag har inte överhuvudtaget skrivit någonting om evakuering av stall vid brand vilket är en helt annan sak.
 
Filmen i det här reportaget visar hur hästar jagas ut ur stallet och springer tillbaka in. Jag lärde mig nån gång att det beror på deras instinkt när det gäller bränder utomhus; spring mot elden och över den dit det redan har brunnit - där är det säkrast. Som på prärien etc.

https://www.tidningenridsport.se/fler-hastar-doda-otacka-scener-nar-stall-evakueras/
Har oxå funderat på det, springer dom tillbaka för det ligger i deras instinkt att springa igenom eller trygghet i stallet vid stallbrand?
 
Vad som skulle hända efter jag släppt hästarna tror jag är att dom springer runt och tycker livet är lajbans ett tag för att senares ta sig till solbergas hästar (Simba tar sig dit och toppen hänger på) sedan springer runt lite där, någon/ några gånger bli skrämda av en brandbil.
Efter att sprungitrunt en tag så börjar dom troligen äta, instinkten att ta sig igenom elden slår in och sedan ätta igen tills dom blir hittade av någon som sysslar med eftersläktningar eller letar sig fram till annat stall med hästar.
 
Sen är det väl också så, att det beror på vad man har för staket.
Plaststolpar och plast-elband är = inget staket alls om det brinner.
jag ska förtydliga vad jag menar med detta.
Plasten smälter och/eller brinner upp, staketet är att betrakta som "borta" när branden kommit dit.

Jag syftar alltså inte på att plaststängsel är lätta att forcera, utan att de försvinner med eldens hjälp.
 
Filmen i det här reportaget visar hur hästar jagas ut ur stallet och springer tillbaka in. Jag lärde mig nån gång att det beror på deras instinkt när det gäller bränder utomhus; spring mot elden och över den dit det redan har brunnit - där är det säkrast. Som på prärien etc.

https://www.tidningenridsport.se/fler-hastar-doda-otacka-scener-nar-stall-evakueras/
Fast i artikeln dog 25hästar, över 400 klarade sig. Så visst, några sprang in igen, men majoriteten klarade sig uppenbarligen när de blev utsläppta
 
Jag hade släppt ut min flock. Det är för mycket skog runt hagen för att jag med gott samvete kan lämna de att dö instängda. De hade iaf fått en chans lösa, om en chansen att överleva kanske är liten. Det är inte långt till närmsta sjö och så länge de springer söderut så är chanserna att överleva väldigt goda. Svårare åt andra hållet (mycket bilvägar, mindre vatten), men nog är det realistiskt att de iaf lever längre än om de varit instängda.
 
Finns ju klipp från när det brann i Texas (var det va?) för något år sedan och ett stort stall. Då försökte man bara öppna så många boxdörrar som möjligt så hästarna fick en chans medans lågorna slickade runt gården och hästarna var så rädda och visste inte vart de skulle ta vägen :( Vilken mardröm.

Jag hade gjort samma sak
Hästarna ser ju stallet som det tryggaste. En nära vän till mig var med om en stor stallbrand och han slet med att få ut de hästar som stod inne. En vägrade gå ut så den brann inne :cry:. Det var inte roligt , alls. Vi pratade aldrig mer om det. Efter det letade jag efter lösdrift. Svar på ursprungsfrågan , jag hade öppnat grinden och släppt lös min i alla fall.
 
En gång för många år sedan red en stallkompis förbi en brinnande lövhög. Hennes häst blev tokig och började backa igenom elden.
Det är någon instinkt de har att ta sig igenom branden till andra sidan när de brinner på en stäpp, där är de säkra igen.
 

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 749
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
Relationer Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 356
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp