Spinoff på Vad tar man med sig-tråden; Släppa ut hästar vid brand

Hästarna ser ju stallet som det tryggaste. En nära vän till mig var med om en stor stallbrand och han slet med att få ut de hästar som stod inne. En vägrade gå ut så den brann inne :cry:. Det var inte roligt , alls. Vi pratade aldrig mer om det. Efter det letade jag efter lösdrift. Svar på ursprungsfrågan , jag hade öppnat grinden och släppt lös min i alla fall.
usch va hemskt :(
 
En gång för många år sedan red en stallkompis förbi en brinnande lövhög. Hennes häst blev tokig och började backa igenom elden.
Det är någon instinkt de har att ta sig igenom branden till andra sidan när de brinner på en stäpp, där är de säkra igen.
Oj, för en lövhög.
Brevid mina hästars hage har vi varje år påskbrasan och hästarna kunde inte bry sig mindre.
 
Hur ska man kunna hålla sig lugn och kall när man själv har panik för att hästarna ska lita på att du gör rätt?
Nej det går ju inte att hålla sig lugn, det är ju bara att göra vad man kan och hoppas att några räddas. Han försöker ju få ut "mama" och locka lite med panik i rösten.
 
Nu har jag ingen häst längre. Men om min gammelman levde nu, och vi skulle bli evakuerade. Skulle jag nog låta avliva honom.
Han hade inte kunnat springa så mkt, pga åldern och dv skador i benen
 
Tråden på Allmänt om vad man tar med sig vid brandevakuering kom med vissa svar som fick mig att fundera på detta med att öppna hagar/släppa ut hästar vid brand (självklart vid ett scenario där man inte har tid/möjlighet att få iväg hästarna utan man behöver liksom dra för att överleva själv).

Skulle ni öppna? Nu har jag visserligen inte hästen hemma, men jobbat på större gårdar tidigare och såklart att det skulle vara lockande att släppa ut alla och ge dem en chans, men samtidigt tänker jag på alla risker, panikslagna hästar som springer över vägar där folk som flyr kör... Känns som att det är tillräckligt mycket vilda djur som skapar fara där ändå.

Hur stora chanser har egentligen hästarna att överleva? Och hur stora är riskerna att de istället ställer till skada för andra? Och hur troligt är det att man hittar hästarna igen sen så att de överlever i längden också?

Tänker nu alltså större skogsbrand, inte lokal stallbrand eller liknande, för i det senare behöver ju inte hästarna dra så långt för att överleva och de är antagligen relativt ensamma i situationen. Men ja, hur tänker ni kring det? Skulle ni släppa ut hästarna och varför/varför inte?

Mina hästar skulle inte tveka med att springa igenom elstängslet vid en sådan situation. Så om tid fanns skulle jag få på dom en grimma för att någon lättare skulle kunna fånga dom senare. Skulle inte vara orolig för att de skulle fastna någonstans, billiga slitna grimmor är inte särskilt hållbara. Givetvis skulle jag öppna grindarna (vi har flera i de flesta hagarna). Tror att en trygg flock har ganska stor chans att klara sig i en sådan situation.
 
Jag funderar... Om det är så akut att det är fara för eget liv, och det handlar om en stor skogsbrand. Då måste det väl innebära att man bor mitt inne i skogen? Om det är en stor skogsbrand, hinner man inte märka att det brinner innan branden är så stor att den hotar en till livet? Om det istället handlar om att man blir tillsagd att evakuera, sker inte detta innan det är så akut att det är fara för livet? Om branden är så nära att hästarnas liv är i fara, tar sig inte hästarna ut själva? Spränger staketet/ hoppar över?

Vid branden för 4 år sedan hade jag först svårt att förstå varför de som lyckades rädda sig i sista stund inte satt sig insäkerhet innan det i princip brann nästan under dem. Så en morgon hade vinden vänt, det stank av rök och den var så tät att jag knappt kunde se grannens hus. Jag vet inte riktigt hur långt ifrån branden vi bor, me fall åtskilliga kilometer, förmodligen mer än en mil. Jag hade inte en chans att avgöra om det brann 200m bort eller flera mil.
 
Hoj jag hade nog skjutit bort hästen tror jag... Då vet jag att han inte far illa medan jag räddar mig själv. Döda hästar lider inte.
 

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 749
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
Relationer Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 356
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp