Spinoff på Vad tar man med sig-tråden; Släppa ut hästar vid brand

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Tråden på Allmänt om vad man tar med sig vid brandevakuering kom med vissa svar som fick mig att fundera på detta med att öppna hagar/släppa ut hästar vid brand (självklart vid ett scenario där man inte har tid/möjlighet att få iväg hästarna utan man behöver liksom dra för att överleva själv).

Skulle ni öppna? Nu har jag visserligen inte hästen hemma, men jobbat på större gårdar tidigare och såklart att det skulle vara lockande att släppa ut alla och ge dem en chans, men samtidigt tänker jag på alla risker, panikslagna hästar som springer över vägar där folk som flyr kör... Känns som att det är tillräckligt mycket vilda djur som skapar fara där ändå.

Hur stora chanser har egentligen hästarna att överleva? Och hur stora är riskerna att de istället ställer till skada för andra? Och hur troligt är det att man hittar hästarna igen sen så att de överlever i längden också?

Tänker nu alltså större skogsbrand, inte lokal stallbrand eller liknande, för i det senare behöver ju inte hästarna dra så långt för att överleva och de är antagligen relativt ensamma i situationen. Men ja, hur tänker ni kring det? Skulle ni släppa ut hästarna och varför/varför inte?
 
Tråden på Allmänt om vad man tar med sig vid brandevakuering kom med vissa svar som fick mig att fundera på detta med att öppna hagar/släppa ut hästar vid brand (självklart vid ett scenario där man inte har tid/möjlighet att få iväg hästarna utan man behöver liksom dra för att överleva själv).

Skulle ni öppna? Nu har jag visserligen inte hästen hemma, men jobbat på större gårdar tidigare och såklart att det skulle vara lockande att släppa ut alla och ge dem en chans, men samtidigt tänker jag på alla risker, panikslagna hästar som springer över vägar där folk som flyr kör... Känns som att det är tillräckligt mycket vilda djur som skapar fara där ändå.

Hur stora chanser har egentligen hästarna att överleva? Och hur stora är riskerna att de istället ställer till skada för andra? Och hur troligt är det att man hittar hästarna igen sen så att de överlever i längden också?

Tänker nu alltså större skogsbrand, inte lokal stallbrand eller liknande, för i det senare behöver ju inte hästarna dra så långt för att överleva och de är antagligen relativt ensamma i situationen. Men ja, hur tänker ni kring det? Skulle ni släppa ut hästarna och varför/varför inte?
Ja, jag skulle självklart släppa ut mina två. Vidrig tanke att låta dem "brinna inne" i en stängd hage...... :(
 
Ja, jag skulle självklart släppa ut mina två. Vidrig tanke att låta dem "brinna inne" i en stängd hage...... :(
Även om de riskerade att orsaka en allvarlig bilolycka? Hur tänker du dig efterföljande tid sen då, förväntar du dig att hitta hästarna igen?
 
Finns ju klipp från när det brann i Texas (var det va?) för något år sedan och ett stort stall. Då försökte man bara öppna så många boxdörrar som möjligt så hästarna fick en chans medans lågorna slickade runt gården och hästarna var så rädda och visste inte vart de skulle ta vägen :( Vilken mardröm.

Jag hade gjort samma sak
 
Det beror på, är mitt trista svar.
Men som det ser ut här är det troligaste nog att hästarna skulle få gå kvar i sina hagar. De går i förhållandevis stora hagar, där det just nu inte finns något gräs som kan brinna = föra elden vidare in i hagen. Så deras bästa möjlighet att klara sig bra är nog att vara kvar i hagen.
 
Hade defenitivt släppt ut/sagt till om utsläpp (bor inte direkt vid stallet). Om lite tid för förberedelse funnits (dvs, typ risk) hade jag skrivit namn på hästen och mitt telenr med vaxkrita på hästen.

Genom utsläpp får de en chans, de släpps ju ut i områden som (förhoppnignsvis) redan evakuerats/är i slutfas av evakuering, ont om bilar på vägarna där.
 
Tråden på Allmänt om vad man tar med sig vid brandevakuering kom med vissa svar som fick mig att fundera på detta med att öppna hagar/släppa ut hästar vid brand (självklart vid ett scenario där man inte har tid/möjlighet att få iväg hästarna utan man behöver liksom dra för att överleva själv).

Skulle ni öppna? Nu har jag visserligen inte hästen hemma, men jobbat på större gårdar tidigare och såklart att det skulle vara lockande att släppa ut alla och ge dem en chans, men samtidigt tänker jag på alla risker, panikslagna hästar som springer över vägar där folk som flyr kör... Känns som att det är tillräckligt mycket vilda djur som skapar fara där ändå.

Hur stora chanser har egentligen hästarna att överleva? Och hur stora är riskerna att de istället ställer till skada för andra? Och hur troligt är det att man hittar hästarna igen sen så att de överlever i längden också?

Tänker nu alltså större skogsbrand, inte lokal stallbrand eller liknande, för i det senare behöver ju inte hästarna dra så långt för att överleva och de är antagligen relativt ensamma i situationen. Men ja, hur tänker ni kring det? Skulle ni släppa ut hästarna och varför/varför inte?

Nej, jag hade inte släppt ut. Bor såpass nära stallet att det tar 5-6 min i laglig hastighet (6-7 min med släp) och kör man bara så fort som vägarna bär skulle det kanske ta 2.5-3 min, även med släp. Räkna ytterligare 5 min för att snabbt koppla på släpet. Jag hade hämtat H.H och kört till säker plats med honom.
 
Jag reagerade också på det. Min instinkt är att hästarna ska med mig så att jag kan sätta dem i säkerhet. Skulle antagligen rida en.
Skulle kunna rida en och ha den andra som handhäst men det beror på hur mycket tid och om någon av grannarna kan ta hundarna och katten (om hon är hemma).

Har släp men kan bara lasta en av hästarna i den, frågan är om jag skulle få in någon av dom med den stress nivån jag troligen hade haft.
 
Nej, jag hade inte släppt ut. Bor såpass nära stallet att det tar 5-6 min i laglig hastighet (6-7 min med släp) och kör man bara så fort som vägarna bär skulle det kanske ta 2.5-3 min, även med släp. Räkna ytterligare 5 min för att snabbt koppla på släpet. Jag hade hämtat H.H och kört till säker plats med honom.
Fast nu var ju scenariot att du INTE skulle ha tid att ta med hästen - hur hade du gjort då? Självklart hade jag ju lastat mina om tiden fanns......
 
Jag har inte hästarna hemma, så jag "behöver" inte tänka så. Kan inte heller riktigt komma på något scenario där läget skulle vara "släpp ut och spring", förutom typ att bli bombad då men då har jag ingen aning om hur jag skulle reagera.
Men annars så kan jag inte komma på något scenario då jag inte skulle hinna, i värsta fall, slänga på grimmor och grimskaft och springa.
 
Nej, jag hade inte släppt ut. Bor såpass nära stallet att det tar 5-6 min i laglig hastighet (6-7 min med släp) och kör man bara så fort som vägarna bär skulle det kanske ta 2.5-3 min, även med släp. Räkna ytterligare 5 min för att snabbt koppla på släpet. Jag hade hämtat H.H och kört till säker plats med honom.
Räkna med att kommer ta lägre tid att ta dej till stallet, mer eller mindre alla kommer vara på vägarna.
 
Ja. Älgar som flyr i panik från en skogsbrand är ju precis lika illa?

Om jag skulle hitta hästarna igen? Kanske.
Ja? Fast älgarna bor liksom i skogen. Bara för att det redan finns risker är det ju inte nödvändigtvis befogat att öka dem?

Jag hade personligen haft väldigt svårt att leva med vetskapen om att jag hade släppt lös en häst som orsakat en bilolycka med dödlig utgång. Det kan jag inte riktigt jämföra med om en älg gjort samma sak, för älgen var liksom inte mitt ansvar.
 
Ja? Fast älgarna bor liksom i skogen. Bara för att det redan finns risker är det ju inte nödvändigtvis befogat att öka dem?

Jag hade personligen haft väldigt svårt att leva med vetskapen om att jag hade släppt lös en häst som orsakat en bilolycka med dödlig utgång. Det kan jag inte riktigt jämföra med om en älg gjort samma sak, för älgen var liksom inte mitt ansvar.
Ja, och jag hade haft svårt för att leva med tanken att mina hästar skulle springa runt i sin hage i panik och till slut dö av rök och brand. Alternativt spränga staketet och kanske skada sig illa. Jag hade tagit risken med att släppa ut faktiskt, om det hade varit det enda alternativet.
 
Det scenario som jag kan tänka mig, som innebär att jag inte hinner få på mitt sto en grimma och sticka från gården med henne, är i princip om det brinner häftigt och stort och snabbt på eller intill/runt gården. Och ärligt talat: jag vet inte. Stallet ligger mellan två vägar, varav den ena är krokig med ofta rätt kass sikt och den andra är en 2+1 med räcken och viltstängsel (förutom vid "påfarter") där en panikslagen häst skulle" fastna" på vägen. Min har dessutom bara syn på en sida. Frågan är hur stora hennes chanser är att klara sig om det är trafik på vägarna - risken att hon blir påkörd är troligen stor. Mitt instinktiva svar är att om jag är där eller hinner ta mig dit (jag bor inte på gården) så borde jag också kunna hinna få på henne nåt på huvudet så att jag kan få henne därifrån. Men inser att det kan uppkomma situationer där det inte går... Att fånga en panikslagen häst i hagen är inte alltid lätt, även om min häst litar på mig i mycket hög utsträckning, så jag är inte naiv nog att tro att jag inte kan hamna där. Jag vet bara inte vad jag skulle ta mig till i situationen. Förutsatt att jag ens kan komma till stallet innan elden gör det - det beror ju helt på exakt var det brinner och hur igenkorkade vägarna är (även om jag i värsta fall kan köra på småvägar bakvägen dit om den större är tilltäppt). Jag har ca en mil till stallet hemifrån.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 749
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 901
Relationer Jag och min hästtokiga partner har planer på att bli väldigt seriösa, men som många andra här har hon ett stort hästintresse vilket får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 356
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Påsk pepp
  • Fake-identiteter på Facebook
  • Förpackningsbanta

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp