spinoff - spänning i hästen

Susan

Trådstartare
Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg

Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen

Men du, du brukar säga att all spänning kommer från ryttaren o ridningen :o
Inte i dettta fall väl:angel:

Nej det är inte det jag säger. Jag säger att det jag ser dagligdags är att den största spänningen är orsakad av ryttarbrister

Det är ju stor skillnad på den dagliga träningen hemma för oss vanliga dödliga och en världscupfinal


Du med flera brukar fråga med vilken kompetens jag uttalar mig och angående stress spänning så har jag universitetsutbildning så här är jag på mammas gata


Visst har hästar olika konstitution en del är mer vakna än andra, men vad hästen känner går att påverka. med själens logik = psykologi

Centrala nervsystemet består av två delar dels det som kroppen tar till vid fight and flight - och dels detsom strävar efter jämvikt = homeostas

Jämnvikt är det som kroppen eftersträvar eftersom det sparar kroppen.

Fight or flight systemet som ökar graden av arousal ( går inte att översätta - men tänk skjuts på systemen i kroppen) sliter på kroppen.

Alltså det är inte bra för vare sig människa eller häst att ständigt vara spända - man kan vara "vaken" utan att vara spänd.

Det som triggar igång fight or flightsystemet - brukar kallas stressorer.

kroppen kan härbärgera ( tåla att bära) en hel del stress innan det går så¨långt att det det utlöser en fight or flight reflex

Tänk dig denna förmåga som en hink - och stress skapat av olika stressorer som vätksa i hinken

Med psykologi - så kan man öka volymen på hinken. Lite för avancerat att gå in på här, så vi nöjer oss med den hink vi har

Det vi ser i form av reaktioner hos hästen är när hinken är så full att vattnet skvimpar över - då agerar hästen med fight eller flight, den sticker eller bråkar.

men systemet har varit igång långt långt långt innan.

Ett jättebra exempel är satchmo och hans piaffer. På filmen jag la in så ser man att det finns spänning i hästen redan där i piaffen - då tog det sig i uttryck i tandklapparande. Den spänningen handlar formodligen om smärta när smärtan blir större så kommer hästen att protestera mera vilket skedde ett par år senare då han fick et spel - hinken skvimpade över

Vissa hästar utsätts för så många stressorer att hinken skvimpar över lite då och då till vardags. Att kalla det "konstitution" (dvs att den ÄR sådan blir fel.)

vetenskapligt korrekt uttryck så är den utsatt för mer stressorer än vad hinken kan härbärgera ( rymmer)


Stort ämne - svårt att ta kort.

Vad det gäller Heikes häst så skvimpar den inte över, den bär på spänning, men den är inte större än att hästen fortfarande rör sig genom ryggen. Att den är tittig och vaken i den miljön är inte så konstigt - men speciellt stressad är den inte - du ser att den också kan gå ut från banan väldigt sansat på rätt lång tygel - utan att börja skena:angel:
Så ja den är spänd, så tillvida att den är beredd på alerten - men den är inte så spänd att den har börjat spänna sig i kroppen och det skvimpar deffinitivt inte över.



----------------------------------


Det jag pratat om, och som du frågar är om när spänningen blir så stor så att det låser ryggen eller får hästen att ta till fight or flight.

Det hästen är utsatt för så många fler stresorer än en ny miljö och är så stressad/ rädd att det påverkar rörelsemönstret och beteendet


Tänk på att det vi ser är att hinken skvimpar över - men vad som orsakat mängden stress syns inte.


och ofta är det flera olika faktorer.

tex begränsningar i hästens rörelsefrihet , alla vet att när det är hårt och fruset i hagarna är hästarna mer popcorn i ridhuset som någon kallade det.
Alltså hästen miljö kan fylla hinken till en viss del

Hanteringen. kan skapa stress, - det påverkar i allra högsta grad om man vänjer hästens successivt vid saker ås att den kan stärka sitt självförtroende, eller om den kastas in bryskt i nya situationer "för att vänja sig"

Kommunikation - och det är här ryttaren kommer in. När vi sitter på hästen så rubbar vi dess balans - hästen tycker att det är obehagligt och reagerar med muskulär spänning - ryggen låses halsen kommer upp, hästen protesterar ( minns det hände ju inte Heike ens i küren på världscupfinalen!)

Men det kan hända även Heikke och Isabell ngn gång då missförstånd kan ske.

Men den vardagliga ryttaren långt under världseliten händer det oftare att spänning i hästen uppstår pga av inkonsekventa hjälper. Det är vardag

Att ryttaren har för lite kroppkontroll och därmed hindrar hästen att göra det den ber om

men människor föredrar att lägga orsaken till problemen hos hästen - min häst är så spänd...

Istället för att fundera - vad gör den här hästen spänd?

För det går att plocka bort stressorer.

Tänk på gramantråden, och tänk på alla de som säger min häst kan inte gå på tränsbett och den kan inte det och det....

den vanliga ryttaren är inte Heikke eller ngn annan, med den koordinationen och kroppskontrollen de har

- den vanliga ryttaren har inte ett tillräckligt följsamt säte så den inverkar för starkt ostadigt i munnen, vilket hindrar hästen från att vara avspänd.

Att i det läget ens diskutera hur hästen är - tycker jag är förmätet av ryttaren. det tycker jag är att skylla på hästen

Först när vi plockat bort att stressorer - kan vi börja diskutera hur hästen är...

och igen det finns flera stressorer.

Hästar som lever i en tävlingsmiljö - har av den orsaken redan en halvfull hink - det behövs inte så mycket mer, lägg därtill en del arbetsskador - och plötsligt blir marginalen väldigt liten - det räcker med väldigt lite stress i form av miss i kommunikationen för att hinken skall skvimpa över

jag kan inte förklara kortare - men poängen är

Om min häst är spänd till vardags - finns det ngt jag kan göra för att minska stressorna - och vilka de är kan man bara leta sig fram till

I ditt fall - du rider på en häst som går löp kan du inte göra det. För dens jobb är ju att tävla.


Men andra kan ju plocka bort stressorer.

För majoriteten ryttare så kan man tömma hinken till stor del - med en mer integrerad hjälpgivning - dvs säger hela kroppen samma sak - kan hästen fortfarande arbeta avspänd - Vilket Heikkes häst gjorde

För det är det det handlar om - hästen håller inte att ridas spänd till vardags

Räcker inte det så får man börja titta på miljön

Förra vintern insåg jag varför "det inte går att rida ut på Dressyrhästar" hästar blir helt fnoskiga av boxvila :crazy:

Räcker inte det så får man börjar fundera - är en av stressorna smärta?


Världens rörigaste inlägg utmynnar i

stress är inget naturligt tillstånd - därför kan ingen häst vara spänd av naturen. Stress orsakas av stressorer - vilka - får man pröva sig fram - men ofta i vår verklighet är den största ryttaren
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

:eek: Vad har jag ställt till :rofl:

Du har slagit ditt eget rekord...... (tror jag....) Och du var ändå överlägsen innehavare av det förra:devil:

Alltså först: Jag förstår om jag har gett intrycket av ständigt spänd häst. Så är det ju inte. Jag kopplar inte hennes sätt att vara till galopphäst för hon är specielll även jämfört med andra såna :angel: Hon är ett extremt kontrollfreak och vill helst ta besluten själv och handla när när något väcker hennes upppmärksamhet. Hon ser o hör allt, vare sig det är i stallet, hagen eller under ridning. Så jo, det är konstitution i det här fallet, dvs läggningen är sån. Extremt tittig, bland annat. Extremt alert på allt som händer. Men inte ändslig av sej. Vill bara ha koll. Såna finns, faktiskt. Stressad nej, egentligen inte, men vill ha koll och stressen kommer i så falll när dom inte tillåts kolla....

Men ändå aldrig genomgående spänd i kroppen, utan tvärtom väldigt mjuk och jämn och fin i kroppen enligt båda tränarna, var för sej. Dessutom väldigt kommunikativ, som ston är, ofta. Hon lyssnar på mej, och hon lyssnar framförallt på rösten.

Hon arbetar inte alltid i spänning, utan mera som även ginnies beskrev i ramtråden, sprätter, då något händer, på ett sätt som man bara kan skratta åt, för samtidigt så mellan detta kan hon arbeta lugnt och avspänt!

Jag vet att 99 procent av ev problem med någon sida sitter i min ridning, det är jag helt klar över. Hon är väldigt ok i kroppen annars, även om hon för flera år sen som ung hade ett svagare vänster bakben, men det länge sen.

Det är svårt att rida på en häst som är som Heikes på filmen det var det enda jag ville säga.;) Jag tycker hon gör det strålande.
Jag är dålig på namn, men det var väl samma häst hon hade på Globen antar jag, där den också var spänd men vissa ännu värre. Inte ens dessa skickliga kunde komma till nån avspänd ridning på ett par av dem.

Spända kan hästar vara på hemmaplan också. Jag upplever faktiskt att vissa hästar, oftare ston som är lite vaktiga, kan reagera mera på saker som händer hemma, än när de är borta, faktiskt. Eller lika mycket. Det är en instinkt som är starkare hos vissa, de är flockens vaktare och tar uppgiften på allvar....

Jag tror inte den här spänner sej särskilt mycket av min dåliga ridning o balans eftersom jag är samma dåliga ryttare alla dagar och hela passet, medan hästen är spänd endast bitvis, och ibland inte alls, nu så här års, mera sällan, om hon motioneras som hon behöver.

Jag menar bara att man måste förstå att det pga hästens sätt att vara kan bli mer eller mindre svårt, att rida, allt går inte på räls, varken i ridning eller i övrigt i livet.

Den här hästen är helt underbar på så många sätt, idag i solen o värmen har vi jobbat med galoppen ute i sanden, klättrat och jobbat med travstegen på mjuk väg, och hästen är som smör trots allt som händer lite övedrallt omkring oss, alla människor och hundar och barn är ju ute i solen, så en hel del har det att göra med att vissa inidivider behöver jobba ganska ordentligt för att inte ta ut energin fel väg, och det här är en av dem. Det är aldrig hästens fel, det säger jag inte, men de är olika och det får man anpassa sej efter.
Mitt gamla sto var också den typen som inte kunde vila utan att det blev väldigt explosivt, på den tiden hade jag två och därför medryttare på stoet och jag kunde aldrig låta henne stå dagen innan medryttaren skulle rida, eftersom hon då skulle bli väldigt jobbig, helt enkelt.

Ang detta:

Istället för att fundera - vad gör den här hästen spänd?

Jodå, jag vet vad, och delvis har jag svarat ovan. Och det är inte en ständig spänning heller, som sagt, utan det växlar och det går blixtsnabbt, t o m tränarna skrattar åt henne, och förstår att det inte är så lätt:rofl: tack och lov gillar dom henne (man kan inte låta bli:love:)


Ja där fick jag för att jag inte kunde låta bli i filmtråden, kanske har vi klarat av detta nu:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hur många poängs kurs var den utbildningen på:grin:

Du glömmer att det handlar om - Hästen- flyktdjuret samt vanedjuret o att alla individer är olika.

Du drar alla växlar till att hästen har ont. Så behöver det inte alls vara.

Åk iväg o tävla med din unghäst så ska du se hur förändrad den kan bli- utan smärta.

Min häst hoppade över en skugga på sin första utetävling- en skugga från en lyktstolpe:rofl:

Man måste se skillnad på en istadig häst o en sjuk. I. hade nog gjort en ordentlig Vet. koll innan gav sig iväg över halva jordklotet, samt känner sin häst innan o utan.
Hästen kan ha blivit pissed 5 min innan eller för att hon la till skänkeln för mkt- det kan räcka för en häst som är sdn. Han ville helt enkelt inte den dagen o kanske ville I. för mkt.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

:eek: Vad har jag ställt till :rofl:

Du har slagit ditt eget rekord...... (tror jag....) Och du var ändå överlägsen innehavare av det förra:devil:


Ja där fick jag för att jag inte kunde låta bli i filmtråden, kanske har vi klarat av detta nu:devil:

jajamensan - till och med jag blev chockad över hur långt det blev

Vi verkar ju vara överens om det mesta nu för tiden :laugh:
kanske var ett uppehåll vad vi behövde - det går lättare att kommunicera nu
:rofl:

Det jag har skrivit förut - har alltså gällt kommentarenra "Det går inte att rida rätt för min häst är så spänd"

Jag håller helt med att Heikkes Bonaparte är svår ( för att inte tala om weltall :eek:)

Men hon kommer ju till ridning - och det jag menar är att kommer man aldrig till ridning så beror det inte på hästen.

Lösningen är då för mig inte graman inspänning eller olika tvångsmetoder.* Lösningen är då att lära sig hur man kommer till ridning

jag ville bara förtydliga det, och det hade inte med din häst att göra

Jag ser bara dagligen folk som säger det går inte pga av hästen - och det är nästan aldrig pga av hästen.

Tex så sa en tränare åt mig för hundra år sedan att göra ett omslag med tygeln för att den gled ur handen på mig, och där är vi inne på Kissings spines tankar om att det är fysiskt jobbigt att rida - det blri det omhäst och ryttare jobbar emot varandra - då orakr man iten hålla tygeln

Lösningen är då inte omslag, eller graman - utan lösningen är att hitta till balans så att man jobbar med varandra
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Hur många poängs kurs var den utbildningen på:grin:

Du glömmer att det handlar om - Hästen- flyktdjuret samt vanedjuret o att alla individer är olika.

Du drar alla växlar till att hästen har ont. Så behöver det inte alls vara.

Åk iväg o tävla med din unghäst så ska du se hur förändrad den kan bli- utan smärta.

Min häst hoppade över en skugga på sin första utetävling- en skugga från en lyktstolpe:rofl:

Man måste se skillnad på en istadig häst o en sjuk. I. hade nog gjort en ordentlig Vet. koll innan gav sig iväg över halva jordklotet, samt känner sin häst innan o utan.
Hästen kan ha blivit pissed 5 min innan eller för att hon la till skänkeln för mkt- det kan räcka för en häst som är sdn. Han ville helt enkelt inte den dagen o kanske ville I. för mkt.

På universitetet så läser man 20 poäng per termin om man läser helfart

Det är väldigt stor skillnad på hur en häst reagerar som har smärta och en som blir skrämd som vilken häst som helst kan bli. Både borta och hemma. Smärthästar exploderar från som man upplever ingenstans. En häst som blir skrämd av en skugga eller liknande beter sig på ett annat sätt, beroende på hur man hanterar det kan den också "landa" ganska fort igen

Hur man tolkar hästen beror väldigt mycket på ens egen attityd.
också hur man vill ha sin reklation är det en kamprelation eller är det som ett äktenskap där man har en dialog.

Har man kommit till istadighet så har man hamnat fel i sin relation tycker jag, men jag har ett psykologiskt approach på beteende.
och den mest istadiga brukar vara ryttaren ;)

Jag rekomenderar Andrew Mac Leans träningar här i Sverige, han grundar sin träning på inlärningspsykologi


Däremot har du rätt i att hästen kan protestera när ryttaren vill för mycket, men den reaktionen brukar inte vara så kraftig utan hästen brukar sluta så fort ryttaren lättar ur.

När reaktionen är så kraftig att den är att betrakta som ett "Spel" är det ett tecken på att spänning byggts upp under längre tid


Jag har rätt stor erfarnhet av smärthästar i mitt jobb som hovis, hos dessa följer deras reaktioner ofta ett mönster. Det är samma sak som utlöser reaktionen varje gång. Smärthästar reagerar vid ridning när man kommer åt det onda lite extra. de exploderar.

Att tolka häst är som att lägga ett pussel, att vara observant på varje pusselbit
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Lösningen är då för mig inte graman inspänning eller olika tvångsmetoder.* Lösningen är då att lära sig hur man kommer till ridning

jag ville bara förtydliga det, och det hade inte med din häst att göra

Jag ser bara dagligen folk som säger det går inte pga av hästen - och det är nästan aldrig pga av hästen.

Tex så sa en tränare åt mig för hundra år sedan att göra ett omslag med tygeln för att den gled ur handen på mig, och där är vi inne på Kissings spines tankar om att det är fysiskt jobbigt att rida - det blri det omhäst och ryttare jobbar emot varandra - då orakr man iten hålla tygeln

Lösningen är då inte omslag, eller graman - utan lösningen är att hitta till balans så att man jobbar med varandra


Ja jag håller med :angel:
Jag bytte tränare förra året för att när det kom till att hästen hade såna här jobbiga perioder med sprättighet och blev spänd och extremt tittig så kunde inte den förra begripa riktigt hur hästen funkade och hade fel lösningar, i de lägena begrep h*n inte vad som behövdes. Inte graman men mera tvingande tygelhjälper, jag bad personen visa och såg att nä,, det var det jag visste, ditt sätt funkar inte i dessa lägen:cool:

Det har väl att göra med vad man är van vid - och tror sej vara van vid....
Det finns alltid nytt att lära....

Att det beror på hur jag löser det har jag vetat hela tiden.

De jag rider för nu begriper och ser svårigheterna men har lösningar som passar och leder vidare. Bara att sätta en bra takt att jobba ur, kan vara en utmaning ibland, men man kommer inte förbi det, som alla vet.

Jodå vi är överens men det jag brukar invända mot är när du får det att låta som att det vore "bara att...." och kan man inte det är det ingen idé, ungefär och dessutom kan ingen lära ut rätt, så då återstår väl att lägga av och tuffa runt i skogen eftersom Kottas knappast lär ta sej tid med mej eller oss här:angel: Det känns ibland som att du sätter dej över alla oss andra (med ett par undantag) och vet bäst, tyvärr.

Det där "bara att..." är det som är det verkligt svåra i ridningen och jag ser inget fel i att man utifrån var man är just då o diskuterar hur man kan lösa det man sitter med och tipsar varandra som tex i den gamla ramtråden, om vi nu ändå håller på och envisas - mot alla odds.......
I det ingår att se att hästar är personligheter och det gör att uppgiften som ryttare kan vara olika utmanande, hästar är ju inte maskiner, man kan lära av andras erfarenheter.

Jag tycker nog också att i en annan tråd så var du nu mera tydlig med att även skänkel och hand behövs, dessutom, utöver sätet. Så är det ju.

Hoppas du tar detta rätt nu, så som jag avser det, bara som en förklaring, hur jag tänker. Jag är inte personlighetsförändrad :devil: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: spinoff - spänning i hästen

erkänn att du varit bortförd av utomjordingar :p

nej jag ser ingen anledning att ta illa upp - detta är ju kommunikation. och det är svårt, men lättare om man gör som du nu. Tar upp problemet på ett neutralt sätt

Jag har aldrig menat att det är "bara att". Jag har bara menat att man kan söka andra vägar. Framförallt att det är ett sökande, eftersom det faktiskt är tvärtom till "bara att" - det är komplicerat. det är vare sig "bara att" - eller "hästen är sån", och "den skall lära sig" sanninigen är ju mitt emellan detta

Men i ett infekterat läge så upptäcker man ibland att man hamnar i en possition under trådens utveckling som man faktiskt inte täkt sig. det blir fel för det är inte så man menar, och man undrade hur hamnade jag här i denna possitionen. Det var delvis därför jag bytte nick

Jag tycker angående ram att om man får stora protester från hästen - så har man en stor del däri och då kan det vara nyttigt ( som i alla relationer) att var lite introspektiv och se vilken roll har jag själv i detta (- vadå miljölskadad :angel:)

Det saknas ibland tycker jag - och undervisning i position är tyvärr inte vanligt.
Hästen protesterar sällan för att den är dum eller ovillig är min erfarenhet. Den liksom alla levande varelser försöker kommunicera på sitt sätt

Hästar är väldigt olika, det jag är ute efter är precis som du skriver att hitta en framkomlig väg tillsammans. Jag vet en hel del om position - efetrsom jag haft så mycket problem med min kropp

Men sedan är ju den andra halvan det som ni skriver i ramtråden - och ffa många av övningarna hjälper ju ryttaren till en bättre possition.

Men dessa övningar överlämnar jag till era att skriva om för det gör ni så mycket bättre än jag

men jag har sett at du bytt tränare och fått en positiv bild av denna - är det hemligt vem det är? Bra tränare behöver reklam :D
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jag flyttar denna till ridning då spänning i ryttare/hästar inte är ngt specifikt för dressyr utan finns i alla grenar.

/b_a_l, moderator på dressyr
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jo jag kan faktiskt förstå det om att hamna i lägen i trådar, känner igen det från andra gramantrådar och trådar där en massa fanatiker pratar hästhantering (läs NH) och kanske särskilt hingsthantering:cool:

Jag tror att hästar är olika även på så sätt att dom har olika starka sätt att tala om vad dom vill. En del är väldigt tillagsinställda och vill göra allt rätt, andra (ofta mer intelligenta) hästar har mer synpunkter när det kommer till sånt som är jobbigt och kan ta emot i början. Jag har haft flera olika "sorter" och unghästen jag har ridit en hel del sen i somras (fast inte mycket nu pga jag inte hinner tyvärr:cry:) är så otroligt snäll och villig att göra allt rätt och då har ju ryttaren en fantastiskt utgångsläge. Man kan säga att den hästens ridbarhet är väldigt stor.:bow: Medan stoet som unghäst var raka motsatsen och ifrågasatte allt i stort sett. Hästar kan alltså vara totalt olika rent mentalt. Det måste man också vara medveten om.

Damen är alltid vaktig och explosiv, men bla nu (med det varierade arbete hon behöver för att må bra mentalt) ändå lösgjord och mjuk och arbetsvillig Lika svår som hon kan vara, lika lätt kan det kännas också. Att sitta i balans och känna efter var man har sej själv blir ju en helt annan femma då.:bow: Men sen är det en fara för mej då att jag blir för passiv, det vet jag, det jobbar jag på nu.

Men jag förstår vad du är ute efter ang hästar som ständigt är spända, med spänningar som sitter i kroppen, där hästen sälllan eller aldrig kommer till lösgjordhet. Men det är inte alla spända hästar, en del är faktiskt de mer alerta som behöver mental stimulans och få arbeta av lite energi då och då.

Detta apropå Heike-filmen:D

Ang tränare.
Ja båda tränarna är enormt bra men jag vill aldrig hänga ut vem jag tränar för eftersom det lätt kan bli missförstånd, om jag säger nåt dumt kanske den stackars tränaren får skulden, det är många som läser på buke;)

Men de är instruktörsutbildade båda (C o B) och står båda för en klassisk dressyr (även hopptränaren) med utbildningsskalan som grund och den ena har bla stor erf av och uppskattar fullblod mycket, ja den andra också, i o f s, som är fd svårklassryttare i ft och dessutom har specialintresserat sej för sitsen och inverkan.

Ja, jag har fått utveckla sätesridningen rejält, mot vad jag trodde att jag gjorde. Som tex att verkligen använda sittbenen för att samla mer och var man i första hand ska fokusera för att mera stabilisera bäckenet.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ang spänning då:

Vill lägga till apropå ramtråden i vintras tex, att som hästen var då så ser hon medvetet till att sätta mej "tillrätta" och släppa vänstersidan, för att ha frihet att agera coh titta coh köra upp nacken och snurra för att se vem som kommer in tex.
Det är enormt stark påverkan och i de lägena väldigt svårt att få upp hästen på vänster sida. Känns ibland som att bli tvångsflyttad nästan omöjligt att sitta kvar rakt över ibland:mad:

Så det tror jag absolut en smart häst gör medvetet, för att ha utrymmet.
Ute kan hon då göra samma, släppa vänster för att kunna dra på och blir skitsur när jag som har bättre koll i hoppsadeln ligger före och får upp henne på vänster.

Men som nu när hon är mer avrastad och nöjd med det, hagarna går att leka i osv, då är det lätt att få upp henne på vänster, jag blir inte lika bestämt flyttad utan kan lättare sitta kvar rakt över henne, mer raktriktad osv.

Så därför också är det ju betydligt lättare med en mera loj och avspänd häst:idea:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

stress är inget naturligt tillstånd - därför kan ingen häst vara spänd av naturen. Stress orsakas av stressorer - vilka - får man pröva sig fram - men ofta i vår verklighet är den största ryttaren



Men inte alla hästar är spända p.g.a stress, därför faller ditt resonemang lite.:idea:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det dar med att vara vaken och explosiv ar val ganska typiskt for fullblod tex. Jag haller med dig om att det inte behover betyda att de ar "spanda" i en negativ bemarkelse. Det ar en stor fordel att ha dem vakna och explosiva, eftersom dessa hastar har latt for att lara da de ar kansliga pa allt som hander omkring dem. Det galler "bara" att kunna forvalta vakenheten och explosiviteten. Vilket kraver massor av kunskap. Man vill ju att hasten ska rikta vakenheten och uppmarksamheten mot ryttaren och inte anvanda det som ett satt att fly eller komma undan. Och det ar inte latt.

Det dar med att anvanda den starka sidan som ett satt att komma undan manniskan kan man se hos de flesta hastar, mer eller mindre, inte bara hos vaktiga ston. Det gar att jobbba bort, och ju battre kommunikationen mellan hast och manniska blir och ju mer rakriktad hasten ar desto mindre kommer hasten att anvanda sin starka sida for att "skarma av" eller kunna fa sin egen vilja igenom.

Min varsta erfarenhet av det var i och for sig ett sto. Hon knuffade omkull folk med sin vansterbog, och det gick sa blixtsnabbt att man inte fattade vad som hant forran man lag pa backen. Hon var bara tva ar och hade redan utvecklat och starkt sin vanstra sida och anvande den standigt for att kunna styra och stalla med manniskor och andra hastar. Aven da hon till synes var lugn och samarbetsvillig sa anvande hon sin starka sida for att "skarma av" manniskan. Hon gjorde det valdigt effektivt genom att slanga huvudet at hoger nar man ledde henne. Det var forst i "akuta" situaitoner (som tex matdags eller om hon blev radd for nagot) som hon tydligt visade var hon ville att skapet skulle sta (genom att tex knuffa undan manniskan med vansterbogen).

Det enda sattet att jobba bort det var att standigt och konsekvent halla hennes huvud at vanster. Aldrig leda pa vanster sida, det ar mycket lattare att aldrig tillata hasten att slanga huvudet till hoger om man ar pa hoger sida. Det var det forsta steget i arbetet med att fa henne rakriktad.

Min nuvarande hast tyckte ocksa om att satta upp huvudet at hoger da han var ung. Han anvande ocksa vansterbogen de ganger vi hade "ledarskapsdiskussioner" bade pa marken och uppsuttet. Men genom att konsekvent aldrig lata honom satta huvudet till hoger, och senare arbeta bade fran marken, pa tom och uppsuttet med rakriktning sa har vi kommit over det.

Visst de allra flesta hastar kommer alltid att var lite olika i sidorna, men med battre skolning sa behovs det finare och finare hjalper for att fa hasten pa andra tankar. Numera behover jag bara stalla min hast lite fran det som den vill rikta uppmarksamheten at, kanske tanka lite oppnateknik. Nar han var ung sa var det en tydlig oppna som gallde.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Åk iväg o tävla med din unghäst så ska du se hur förändrad den kan bli- utan smärta.

Min häst hoppade över en skugga på sin första utetävling- en skugga från en lyktstolpe:rofl:

Fast hur mycket hasten "forandras" da den kommer till en ny miljo beror ju ocksa pa vilken grundutbildning den har och hur trygg den ar. Alla hastar blir ju radda da de ar flyktdjur, men skillnaden mellan en trygg hast och en hast som inte ar sa trygg ar att den trygga hasten coolar ner sig snabbare.

Jag hade ett sto for lange sen som var superkanslig for allt. Hon blev alltid jattenervos nar vi kom till nya platser men vi hade ett val inprentat program nar vi tranade hemma och det hjalpte henne att kunna vara lugn och trygg aven pa tavling. Vi hade rutiner och gjorde samma sak vid varje pass i traningen, speciellt i uppvarmningen. Nar vi kom till tavlingsplatsen sa var hon nervig innan jag satt upp, men sa fort vi borjade med vara rutiner i ridningen sa lugnade hon sig. Hon kande igen de saker vi gjorde och hon kande sig som hemma.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men inte alla hästar är spända p.g.a stress, därför faller ditt resonemang lite.:idea:

Vilken typ av spanningar tanker du pa da? Hastar i fritt tillstand ar inte spanda och stressade. Vakna och uppmarksamma for att inte bli uppatna, men det ligger i deras natur, men inte stressade.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det dar med att anvanda den starka sidan som ett satt att komma undan manniskan kan man se hos de flesta hastar, mer eller mindre, inte bara hos vaktiga ston. Det gar att jobbba bort, och ju battre kommunikationen mellan hast och manniska blir och ju mer rakriktad hasten ar desto mindre kommer hasten att anvanda sin starka sida for att "skarma av" eller kunna fa sin egen vilja igenom.

Min varsta erfarenhet av det var i och for sig ett sto. Hon knuffade omkull folk med sin vansterbog, och det gick sa blixtsnabbt att man inte fattade vad som hant forran man lag pa backen. Hon var bara tva ar och hade redan utvecklat och starkt sin vanstra sida och anvande den standigt for att kunna styra och stalla med manniskor och andra hastar. Aven da hon till synes var lugn och samarbetsvillig sa anvande hon sin starka sida for att "skarma av" manniskan. Hon gjorde det valdigt effektivt genom att slanga huvudet at hoger nar man ledde henne. Det var forst i "akuta" situaitoner (som tex matdags eller om hon blev radd for nagot) som hon tydligt visade var hon ville att skapet skulle sta (genom att tex knuffa undan manniskan med vansterbogen).


Jo jag vet att dom gör det, men på den här har det varit extra tydligt, hon är nämligen väldigt envis och bestämd i sina synpunkter. Hon gör det aldrig då jag leder men andra, senast i vintras knuffade hon en mycket hästvan person som känt henne hela livet,:angel: Men det är sällsynt och aldrig när jag leder, det kom vi över för länge sen.

Vi har också haft en d-ponny (sto) som gjorde så mot alla hon inte hade accepterade som värda att lyssnas på. Det kan vara svårt om dom står inackorderade tex när olika personer ska leda in o ut. Nya kunde hon gå över om man inte var i närheten själv...

Ang hur dom är spända, särskilt borta, så kan det visa sej på olika sätt. En del kan vara mer inåtvänt spända och bli nästan som lite blockerade i huvudet, men skyggar inte, och kastar sej inte osv däremot om det blir för mycket kan dom bara explodera och vilja dra iväg i panik. Det man märker är bara att kroppen är helspänd trots ytligt lugn.
Andra agerar ut men är i själva verket rätt lugna, som denna, som aldrig blir panisk, aldrig vill dra iväg från faror osv, utan "bara" helt enkelt reagerar mycket starkt och blixtsnabbt på alla impulser utifrån, det hon ser eller hör eller känner. (Hoppade högt av vattendroppar från taket i vintras när hon var som mest laddad...) Därför går hon ju också lika snabbt mellan spänning - avspänning i kroppen.

Sen är hon smart. Om det krasar i isen (i vintras) utanför ridhuset betyder det att någon kommer och hon kunde då inte komma till ro innan hon sett VEM passera utanför dörren elller någon kom in.

Ett träningspass i vintras kom en kort person som inte syntes över sargdörren och ropade in och frågade efter en person. När vi svarade att han inte var där, gick ju den utanför, utan att ha öppnat dörren och utan att ha synts.
Hästen kunde inte koppla av, hon var helt frustrerad runt dörren för att få reda på NÄR den skulle öppnas och VEM som frågat :eek::confused: Hade personen öppnat dörren hade hon kommit över det rätt fort ändå, men nu:angel:

Vi såna tillfällen skratttar både jag och tränaren, vad ska man göra.:rofl:



Det dar med att vara vaken och explosiv ar val ganska typiskt for fullblod tex. Jag haller med dig om att det inte behover betyda att de ar "spanda" i en negativ bemarkelse. Det ar en stor fordel att ha dem vakna och explosiva, eftersom dessa hastar har latt for att lara da de ar kansliga pa allt som hander omkring dem. Det galler "bara" att kunna forvalta vakenheten och explosiviteten. Vilket kraver massor av kunskap. Man vill ju att hasten ska rikta vakenheten och uppmarksamheten mot ryttaren och inte anvanda det som ett satt att fly eller komma undan. Och det ar inte latt.


Så sant som det är sagt.:D Det är också väldigt rörande när man märker hur hon försöker övervinna sej själv och jobba trots sin laddning och vilja att kolla, det gör hon ju en stor del av tiden, det kanske inte låter så, men det är ju därför man älskar hästen:love:

Nä nu har jag pladdrat nog:angel:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men inte alla hästar är spända p.g.a stress, därför faller ditt resonemang lite.:idea:

Näe detgör det inte om man ser det på en medicinsk nivå - och förstår denmedicinska innebörden i termen stress, vilket jag försökte redogöra för i mitt kilometerlånga inlägg

ngt en stressor - utlöser reaktionen att hästen svarar med att bli spänd

sedan vilken återstår att ta reda på


det jag vill åt är att det faktist inte behöver vara så

psykologi är = själens logik

ser man den logiken så kan man faktistk ändra själen

En vaken häst kommer alltid att vara vaken - men hur den reagerar på stimuli kanman på sikt förändra. det är det som alla terapi handlar om

Om man tittar på heikkes häst så är den extremt vaken - men den är inte spänd i kroppen - den rör sig fortfarande losgelassen, och den har inte så mycket uppbyggd stress i kroppen att den exploderar

Folka säger min häst ÄR sådan - men det är inget statiskt tillstånd . Det går att förändra


Med ganska enkla medel men med mycket tålamod - om man följer själens logik
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast hur mycket hasten "forandras" da den kommer till en ny miljo beror ju ocksa pa vilken grundutbildning den har och hur trygg den ar. Alla hastar blir ju radda da de ar flyktdjur, men skillnaden mellan en trygg hast och en hast som inte ar sa trygg ar att den trygga hasten coolar ner sig snabbare.

Absolut - hur trygg hästen är = dess förmåga att härbärgera stress innan den den reagerar med flykt.

En otrygg häst är den som får panik.

En hästs trygghet går att påverka. Din häst coolade ned sig så fort den förstod - aha det är som "vanligt"

och är grundnivån av stress låg så lugnar den ned sig fort. en vaken häst sprätter till - sedan är det bra. En häst med hög grundspänning drar länge intensivare och landar inte helt efteråt

Det är just denna grupp som man måste ta reda på - varför är grundnivån så hög? För det är inte hur den ÄR - utan ett tillstånd som den befinner sig i

Jag tror folk inte riktigt håller isär det här

Generell Spännig är ett tillstånd - inte en personlighetsegenskap
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Angående snedhet så har ju hästen sin och alla hästar placerar en där det känns tryggt och vant särskilt om de är rädda/spända

Vi människor är ju likadana
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Wikipedia

Stress är de fysiologisk-hormonella anpassningsreaktioner i kroppens organsystem som utlöses av fysiska och mentala påfrestningar, ”stressorer”. Den kan ha flera olika orsaker; inklusive smärta, nedkylning, rädsla och flykt. Ur evolutionär synpunkt är stress ett mycket viktigt svar som är bevarat i alla högre djurarter, inklusive alla primater och även gnagare.

Även om hästen då "bara är kall" handlar det om stress i meningen påfrestning för kroppen

Och här är själva belastingen av ryttaren en påfrestning för kroppen = stress

- därför reagerar hästen isntinktivt med att blir spänd av att ha ryttare på ryggen, men den kan lära sig lita på ryttaren - om - den visar sig vara "trustworthy" = pålitlig

Men om ryttaren sitter så att den skrämmer den -eller som oftast är så så ostadig så att den blir brysk i sin hand - vilket är hur vanligt som helst - så kommer hästen aldrig komma ur den spänningen

det skriver jag ibland - och det föranledde dikssusionen som ledde till denna tråd

Om hästen inte kommer ur sin spänning så beror det på någon stressor (utlösare av reaktionen) eller flera

En av dessa i vår vanliga dödliga ridvärld ÄR ryttaren. Mycket spänning är ridrelaterad.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Fast hur mycket hasten "forandras" da den kommer till en ny miljo beror ju ocksa pa vilken grundutbildning den har och hur trygg den ar. Alla hastar blir ju radda da de ar flyktdjur, men skillnaden mellan en trygg hast och en hast som inte ar sa trygg ar att den trygga hasten coolar ner sig snabbare.

Jag hade ett sto for lange sen som var superkanslig for allt. Hon blev alltid jattenervos nar vi kom till nya platser men vi hade ett val inprentat program nar vi tranade hemma och det hjalpte henne att kunna vara lugn och trygg aven pa tavling. Vi hade rutiner och gjorde samma sak vid varje pass i traningen, speciellt i uppvarmningen. Nar vi kom till tavlingsplatsen sa var hon nervig innan jag satt upp, men sa fort vi borjade med vara rutiner i ridningen sa lugnade hon sig. Hon kande igen de saker vi gjorde och hon kande sig som hemma.
Det sitter även i hästens temperament. En del kan aldrig varva ner eller har mkt längre nedvarvningstid.

Sen är det svårt att lära sig hur mkt hästen behöver värmas- från gång till gång. Man har inte så många minuter på sig. En del blir "aldrig" trötta fysiskt- överambitiösa som aldrig känner efter.

Ang. Heike- var inte hon en av dem som red piaff- passage i oändlighet på framridningen:confused: Det är kanske så man ska göra:grin:

Gränsen mellan spänst o spänning är hårfin- om man ska vara på topp. Det behövs då inte mkt för att det ska väga över- åt fel håll. Då är den dagen förstörd.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 085
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 465
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp