spinoff - spänning i hästen

Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja men du tävlar ju inte så för dig blir det inga förödande konsekvenser. Får du piaffinslag i den samlade skritten så skall vi inte tala om hur det blir i skrittpiruetterna.
Jag vill definivt inte ha några piafftramp i min samlade skritt iallafall så det är inget jag någonsin vill att min häst skall "lära sig". Därför blir det inget swingande uppåt på den ena iallafall ;)

Jag förstår vad du pratar om det heter "interferens" i inlärningspsykologin

dvs när du börjar lära in nytt så blandar du ihop vissa saker du redan kan

Det som jag tänker på - är att Jugnet är ju fransk - det Carde gör närhan ber om piafff är faktiskt att han låser dörren framåt - han stänger bäckenet för swing genom att tippa bäckcnet framåt - inte svank - det är bara leden mellan bäcken och länd han stänger

Jag har fortfarande ingen bild av vad Sombre gör - men Meyners övningar handlar om att öppna upp samma led i alla rörelser framåt. I piaffen så är det franska sättet att stänga den dörren - piaffen skall ju vara på stället

Hjälpen för piaff blir då fram emd höftenskammen uppåt i bröstkogen i travrytm

medan en hjälp för samlad skritt blir uppåt i bröstryggen utan takt - och all rörlighet i bäckenet man kan förstärka skritt takten - "walk with the seatbones hö/vä"

jag bara tänker högt - men förstår att du inte vill ta några risker att aldrig komma ur "interferens perioden" ( dvs att de blandar ihop)

Den har man ju själv också - att tänka låsa dörren framåt är inte helt lätt att lära sig för männsikor heller - många underliga försök blir det då man inte har hundra finmotorik på sittbenen :angel:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Sist så pratade vi om att ryttaren kan överföra egen spänning i hästen både fysisk och psykisk

Den senare överförs oftare av ryttare som inte tillåter sig att vara rädda - som tror att det är ett karaktärsfel - det kommer att forcera sig själva och "tvinga" ut hästen i hörnet - och hästen kommer lära sig att hörnet är livsfarligt

All prestige prestationsångest och "vilja för mycket" skapar ju spänning i hästent

Känner inte igen det första du skriver om alls. Vad för ryttare skulle vara rädd för att rida igenom ett hörn? :confused: Då har man problem om det är så, det håller jag med om - en trend eller en generellt vanlig förteelse, anser jag knappast att det är.

däremot har du rätt ang. att vilja för mycket, eller jag skulle snarare säga - vilja för mycket över sin EGEN kapacitet. dvs ryttaren eller människan på backen, kräver mer och förväntar sig mer av hästen än de själva kan reda ut - de kan inte signalera eller har inte en tydlig nog bild eller förståelse för hur de tar sig igenom en situation, men ändå kräver de detta av hästen. DÅ blir det fel.
tycker dock inte det direkt är ett fenomen som återfinns bland piaffande och lite högre komna ryttare. På hobby nivå är det nog betydligt vanligare i såfall, även om jag som sagt när det gäller hörn, snarare ser framför mig ngt ännu lägre än vanlig hobby ryttare.

B-T: jag håller med dig ang. samlade skritten och piaffandet. Piaffen verkar vara en förbannelse för många ryttare när hästen väl lärt sig det. Minsta lilla uppsamling eller missförstånd mellan ryttare och häst, så piafferar hästen, eller gör anslag till det rättare sagt. Inte lyckat. Ser många ryttare som väljer att "mörka" problemet och helt enkelt låter hästen övergå i piaff när detta skett.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Men är inte faran då att det just blir - piaff istället för samlad skritt :confused:

Iallafall på hästar som kan piaffera? Möjligtvis kan jag förstå tänket lite, jag kan göra det på min ena häst som absolut inte fattar överhuvudtaget vad piaff är . Han får väldigt bra på samlad skritt medans den andra definitivt skulle gå över till piaff eftersom hon har väldigt lätt för det.

Jag har aldrig haft problem med att fa piaff istallet for samlad skritt. Fast i och for sig sa borjade vi med piruetter innan vi borjade med piaff. Och det ar nog som du sager, det beror nog lite pa hur latt hasten har for piaffen. Daremot har jag fatt piruett (eller ja i alla fall 360 grader i galopp:p :angel:) da jag borjade med piafftrampet efter att ha borjat nosa pa piruetter... Det slutade med att jag landade i backen! Jag vet att nagon kommer att fraga sa jag svarar redan nu sa har jag det gjort: Jag borjade att locka fram piafftrampet med forvand sluta, och rakade latta lite for mycket pa inner tygel, hasten trodde att han skulle vanda, jag kittlade honom av misstag med sporren i sidan och han gjorde ett rejalt luftsprang samtidigt som han vande 360 grader. Det kanske var mer en capriol-piruett:idea::rofl:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

På samma sätt som du kan knuffa igång galoppen med ditt sittben - så kan du ju underhålla den med att fatta i varje språng - det är ju fler som beskrivit att man rider galopp så..

Ja men rider man i rörelsen så att säga och inte motverkar den så blir det ju så, tycker jag, det behöver inte överdrivas, utan det man gör i fattningen med höften är s a s att inleda galoppen och hästen svarar. :idea:


om du rider med sätet och ökar galoppen så blri det en liggande elips - rider du med sätet och vill korta upp så kan de faktistk få med dig hästen uppåt i denna cirkelrörelse - du ger plats och bakbenet kommer in upp - gicetvis måste du hålla kvar energin i magen

Ja men samma där, jag tycker att det blir så, om man fortfarande rider i rörelsen när man bromsar upp och inte börjar sitta emot istället, dvs magen bromsar men rumpan är fortfarande med i rörelsen. Det blir så lätt att man krånglar till och försvårar om man överdriver något, men jag förstår vad som menas.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Måste det vara "fel" på någon?

Ja i det fallet jag beskrev så är det ryttaren som inte riktigt klarar av sin häst och börjar leta fel, dra ner på maten, ta ut "experter" av olika slag, när det kanske helt enkelt handlar om en fysiskt och psykiskt understimulerad häst.

Ju mindre den arbetas ju värre blir den och sen är vandringspokalen ett faktum i värsta fall. :crazy: Man ser det med fulllblodshästar som okunnigt folk köpt för att de är billigare än halvblod men även på andra hästar med lite mera nerv och energi av naturen.

Jag jämför ofta med hundar, det är som att skaffa en typ bordercollie och tro att den ska nöja sej med lugna promenader i parken i koppel, :crazy:. De får t o m beteendeproblem av understimulering, de har ett högre aktivitetsbehov än många andra raser. Som exempel. (Menar nu inte att alla fullblod har det aktivitetsbehovet, det finns lata exemplar som gärna är prydnad i hagen:rofl: Det vara bara exempel, utifrån vad man tyvärr kan se)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ok, ger mig ut lite på hal is. För jag hittade precis tråden och orkade bara läsa halva första inlägget samt lite duttar här och där, men måste bara klargöra en sak om det här med spänning. Efter det jag läst verkar ni bunta ihop all typ av spänning i ett begrepp. Har jag rätt i det? Jag tycker det finns många typer av spänningar, och tycker mig se att många diskuteras här som om det är samma sak. Men jag kan ju mycket väl ha missuppfattat eftersom jag inte läst ordentligt.

Som jag ser det.

Bra spänning:
Taggad inför uppgiften. Adrenalin, och in i zenmodet av total koncentration för uppgiften. Tänk Klüft som slår sig på benen inför ett hopp eller annan uppgift. Blir man för laddad på detta sätt kan det koka över och bli fel alla Briar, men det ligger ändå under rubriken "shit happens" och ses inte som speciell dåligt.

Dåliga spänningar

1) muskelspänningar, låsningar. Beror på snedhet i häst ryttare, felträning. Inte tillräcklig styrka eller kroppskpntroll för att utföra uppgifterna bra.

2) Understimulerade stressade hästar. Inget förtroende för ryttaren, ryttaren klarar inte av hästen. Konflikter.

3) Nervousitet, finns inget förtroende för ryttaren, blir rädd för saker. Hänger ihop med 2:an. Får man bukt med 2:an minskas 3:an. Vissa hästar är till naturen känsligare än andra.


Tycker att man skall vara tylig med att det är vitt skilda saker vi snackar om. För att lättare handskas med problem. Visst kan de se lika ut när en överladdad Briar studsar iväg under tävling, som när "beas" brunte gör det. Men det är viktigt att förstå att det de facto är helt olika saker som ligger till grund. Eller vad säger ni? Ligger jag ljusår efter er diskussion?
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Tycker att man skall vara tylig med att det är vitt skilda saker vi snackar om. För att lättare handskas med problem. Visst kan de se lika ut när en överladdad Briar studsar iväg under tävling, som när "beas" brunte gör det. Men det är viktigt att förstå att det de facto är helt olika saker som ligger till grund. Eller vad säger ni? Ligger jag ljusår efter er diskussion?

Alla i tråden diskuterar nog från helt egna utgånsgpunkter, så det går nog inte att ligga efter:laugh:

Jag har diskuterat från en medecinsk fyislogisk förklaring och där är det samma system för både possitiv och ngativ stress.

Rent fysioligsikt är det samma sak


denna spänning - förväntan betecknas "Arousal" och styrs som jag tidigare skrivit av Centrala nervsystemet

Ett exempel på att det är samma system är i det stora sällskapet där man skrattar och har trevligt och alla är uppåt och är glada - och det hörs ett plötsligt pang - varpå de flesta blir riktigt rädda hoppar till och till och med skriker till - detta för att nivån på grundspänningen redan är hög så det lilla extra ljudet - får till följd att det skvimpar över hinken - i beteende

reaktionen hade inte varit lika kraftig om man suttit och pratat om sorgliga saker - eftersom grundspänningen då varit mycket lägre

Sedan behöver man inte gå igång och dra några växlar alls på det vare sig ang Briar eller andra enskilda hästar
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Anledningen att jag fört in det på en mer vetenskaplig inriktning är just för det du gör - vilket kallas ATTRIBUERING - dvs hur tolkar vi olika saker och hur tillskriver vi olika egenskaper - och det har med Attityder att göra.

Det har vi redan varit inne på. Den attityd vi har, kommer att styra hur vi tolkar hästen och det kommer att få oss att välja sätt att hantera det hela på

En del gånger låter det som att det bara skulle finnas "en sanning", men alla människor har sin egen privata sanning" Ingen är objektiv - alla är subjektiva


En parallel till barnuppfostran är att om man ser barnen som att de medvetet gör fel - bus - komemr leda till en hårdare hantering.
Än en attityd som tolkar barnen att de gör så gott de kan - utan uppsåt

det är ju helt överförbart till häst - en del säger att hästen "dum" eller dummar sig - och andra är mer som du skrev "skit händer" vi försöker igen.

Diskussionen har sitt ursprung i att jag reagerar på uttalanden om att "hästar är" sådana. Och jag vill då bara mena att det finns alltid orsaker till allt.

Alla hästar är mer styrda av samma mekanismer - de är inte normalt eller onormalt funtade. Det är en rätt vanlig attrubuering att ;gör hästen inte som vi förväntar oss - är det fel på den.

Liksom att människor vi inte förstår - är det fel på


Min häst blev tidigare benämnd att den hade kanonpsyke då hon inte blev rädd för en startande helikopter.
Hon hade då sett den i flera dagar och den lyfte och flög bortåt, så för henne hade det inte varit så stor skillnad om en lastbil startat och åkt

Samma häst under andra omständigheter - blev hysterisk om något tappades i golvet - hade den då kalkonpsyke?

Nej- beteende styrs av mekanismer. Man kan gå från kalkon till kanon om man tar red på vilka mekansimer och hur man kan påverka dem

Mitt påpekande som inte alla vill ta till sig är att det lika mycket handlar om nivån av grundspänning - som om personlighet

Nivån av grundspännig går absolut att påverka.
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Vi har väl aldrig sagt att det finns EN anledning, när det handlar om individer- mer än du- att det kommer ifrån smärta- eller har jag tolkat hela tråden fel:confused:

Min häst blev tidigare benämnd att den hade kanonpsyke då hon inte blev rädd för en startande helikopter.
Hon hade då sett den i flera dagar och den lyfte och flög bortåt, så för henne hade det inte varit så stor skillnad om en lastbil startat och åkt

Samma häst under andra omständigheter - blev hysterisk om något tappades i golvet - hade den då kalkonpsyke?
Här kan vi ha ett ex. på hur den påverkas av erfarenheter. Är den själv med sin mentor- förblir lugn eller om det kan förknippas med att man medvetet skrämmer den.

Man behöver inte alltid analysera allt som hästen gör, utan inte göra affär av skitsaker o se om det bara var tillfälligt.

Att individerna kan ha egna fobier är inget konstigt när alla är olika.
Däremot kan man generalisera vissa typiska hästreaktioner, som då kan skilja sig i grader pga o-/ erfarenheter.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Anledningen att jag fört in det på en mer vetenskaplig inriktning är just för det du gör - vilket kallas ATTRIBUERING - dvs hur tolkar vi olika saker och hur tillskriver vi olika egenskaper - och det har med Attityder att göra.

Jag tror du undervärderar vilken nivå jag diskuterar på i ditt svar.

Rent fysioligsikt är det samma sak

Det är detta påstående jag motsätter mig i mitt svar. Glöm inte att det finns en mängd olika signalsubstanser i hjärnan, och miljoner neuroner. Vi har än så länge en ganska dålig förståelse för hur hjärnan fungerar, jag tror inte ens att man lyckats indentifiera alla olika signalsubstanser än.

Bara det senaste året har man identifierat enskilda neuroner som kan identifiera individuella ansikten istället för att ansiktsidentifiering sker av avfyring av olika kombinationer för enskilda ansikten.

Man har sett executiva funktioner hos djurarter utan frontallob där man tidigare har trott att dessa alltid suttit. Bara dessa två upptäckter har ställt grundläggande saker man trodde sig veta om hur hjärnan fungerar på huvudet.

Jag tycker därför det är vådligt att bombsäkert uttala sig om att det är samma sak rent fysiologiskt. Speciellt med tanke på att det finns en tradition att inom psykologin studera det negativa (misstroende, depression) och anta att det ligger på samma kontinuum som de positiva variablerna (förtroende, lycka)

1997 bildades en ny inriktning inom psykologin som kallas positiv psykologi, där man studerar vad som skapar lycka och förtroende och upptäckt att det inte alls är så att de saker vi satt i motsattsförhållande med språket (lycka, olycka) ligger på varsin ände av en variabel. Det vill säga att om du tar bort saker som gör dig olycklig blir du inte lycklig. Man kan även uttrycka det som att frånvaron av olycka är inte lika med lycka.

Alla kan ju sedan gå till sin egen upplevelse. Tänk hur du mådde den där gången du var riktig rädd. För mig bultar härtat hårt i bröstet, andingen blir darrig t. ex. Det är katten inte samma sak som när jag laddar för att prestera under tävling. Det är helt skilda sinnestillstånd.

Ta sedan negativ stress som vi valt att kalla det i denna tråden. Ta en understimulerad häst som inte litar på sin ägare. Detta djur befinner sig i ett konstant höjt arousal, ett tillstånd vi vet skapar en mängd negativa reaktioner i kroppen. Det kan tänkas ge magsår, och den kanske blir helt blockad i stressade situationer och kommer till dessa stressade situationer snabbt på grund av den höga grundarouseln. En häst som mår dåligt hela tiden och som mycket väl kan bli farlig.

Att anta att denna häst har samma problem och bör bemötas på samma sätt som en överladdad häst som exploderar på en tävling men resten av tiden går ner på en låg arousalnivå och är trygg och välbefinnande anser jag är helt fel.


Samma häst under andra omständigheter - blev hysterisk om något tappades i golvet - hade den då kalkonpsyke?

Nej- beteende styrs av mekanismer. Man kan gå från kalkon till kanon om man tar red på vilka mekansimer och hur man kan påverka dem

Mekanismen du beskriver med helikoptern är ju till exempel rätt grundläggande och lätt att förstå. Hästen har ju själv vant sig vid helikoptern och sett det hända flera gånger och rädslan har därför blivit utsläckt. Detta har den nått upp till själv genom inlärning att se att helikoptern inte är farlig under upprepade tillfällen. Detta är ju en grundläggande psykologisk princip och har inget med hästens personlighet eller förhållande till ägaren att göra. Snarare kan man anta att den är av det något otryggare slaget eftersom den blir hysterisk av nya oväntade händelser. Precis som den säkert blev hysterisk de första gångerna helikoptern startade

Det jag talar om är grundtryggheten som hästen har för ägaren. Alltså hur den reagerar i nya, och oväntade situationer.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Jaghar inget att anföra ang det mesta du skriver - jag är med på spegelneuroner osv

Att anta att denna häst har samma problem och bör bemötas på samma sätt som en överladdad häst som exploderar på en tävling men resten av tiden går ner på en låg arousalnivå och är trygg och välbefinnande anser jag är helt fel.

det har jag heller inte skrivit - jag har nog inte skrivit någonting om hur det skall hanteras öht. Du missar poängen

Mekanismen du beskriver med helikoptern är ju till exempel rätt grundläggande och lätt att förstå. Hästen har ju själv vant sig vid helikoptern och sett det hända flera gånger och rädslan har därför blivit utsläckt.

Här gör du en egen tolkning. nej det var första gången

Detta har den nått upp till själv genom inlärning att se att helikoptern inte är farlig under upprepade tillfällen.
Jag är med på decensibilisering - men som sagt det var första gången så du drar förhastade slutsatser

Detta är ju en grundläggande psykologisk princip och har inget med hästens personlighet eller förhållande till ägaren att göra.

Om det vore så ja, men nu var det ju inte så - jag själv har vare sig värderat eller attribuerat. Hästen var själv i hagen - utan ägare

Snarare kan man anta att den är av det något otryggare slaget eftersom den blir hysterisk av nya oväntade händelser.

Och här attribuerar du till personlighet, och jag som har alla fakta säger att det är omständigheterna som skiljer

Precis som den säkert blev hysterisk de första gångerna helikoptern startade
nej
Det jag talar om är grundtryggheten som hästen har för ägaren. Alltså hur den reagerar i nya, och oväntade situationer.

Jag är med på tillit till ägaren spelar roll, men grundtrygghet är ett annat och vidare begrepp, och du glömmer erfarenhetersom påverkar grundtrygheten - jag har liknat det vid en hink som kan vara stor eller liten. Jag har också skrivit att grundtrygghet går att påverka - negativt och positivt. Liksom tilliten givetvis
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Allt handlar egentligen om - hur vi attrubuerar - attribuerar vi till personlighet så hanterar vi det annorlunda än - om vi attribuerar till omständighet.

Givetvis "beror det på" - det står skrivet i minst ett av mina inlägg - förmodligen flera

Och vad det beror på - harjag inte gått in på, och deffinitivt inte i ett enskilt fall

jag är bara ute efter attribueringsaspekten.

För den handlar mest om våra fördommar/attityder - vill man veta så får man prova sig fram, dvs fråga hästen, dvs låta bli att attribuera -förrän man har alla fakta

Har den så hög arousal beror det säkert på flera faktorer
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Man blir inte mer tillförlitlig för att man använder sig om o om igen av ngt nytt fint ord som man har funnit.
Det blir mest oläsligt o svammel.
Självklart kan man ta upp olika verkliga exempel o då helst på den individer som man känner ganska väl.
Däremot blir man lätt "yrkesskadad" eller läser in sånt hos hästen som inte alls behöver spela in. Det finns stort utrymme för misstolkningar när de inte kan prata o man får eliminera ena troliga orsaken efter den andra- felsöka övergripande.
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Du verkar kunna en del. Tack för att du medverkar:bow:

kul att man kan lura någon :D jag börjar åtminstone veta tillräckligt för att förstå hur okunnig jag är och alltid vara osäker på min kunskap ;)
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det är precis det jag skrev i det ovanstående

Jag skrev också att attribuering var en sorts tolkning - dvs man läser in

Jag hintar om att helt kan låta bli att läsa in - och istället fråga hästen dvs prova sig fram

Inse att man själv inte har svaret - bara hästen har det - och man måste ge sig tid att leta sig fram till ett "troligt" svar eller snarare en arbetshypotes
 
Senast ändrad:
Sv: spinoff - spänning i hästen

Det skiner alltid igenom vilka som är kunniga- på riktigt:D
Sen att de oftast är de mest ödmjuka- verkar höra till.

Har själv ingen ödmjukhet alls- ännu:o men hoppet finns:banana:
 
Sv: spinoff - spänning i hästen

Ja, det där med helikoptern är egentligen ett sidospår och det skrev jag mer som en parantes. Anledningen till att jag missuppfattade var nog detta.

Hon hade då sett den i flera dagar och den lyfte och flög bortåt, så för henne hade det inte varit så stor skillnad om en lastbil startat och åkt


Allt handlar egentligen om - hur vi attrubuerar - attribuerar vi till personlighet så hanterar vi det annorlunda än - om vi attribuerar till omständighet.

Givetvis "beror det på" - det står skrivet i minst ett av mina inlägg - förmodligen flera

Och vad det beror på - harjag inte gått in på, och deffinitivt inte i ett enskilt fall

jag är bara ute efter attribueringsaspekten.

För den handlar mest om våra fördommar/attityder - vill man veta så får man prova sig fram, dvs fråga hästen, dvs låta bli att attribuera -förrän man har alla fakta

Har den så hög arousal beror det säkert på flera faktorer


Ett tag funderade jag om vi pratade förbi varandra och pratade om helt olika saker, men så läste jag det första inlägget en gång till och kom ihåg vad jag reagerade på. Jag talar också om attribuering. Jag vill bara klargöra begreppen, det du sopar undan som våra fördommar/attityder och flera faktorer. Samt att du menar att


Jag har diskuterat från en medecinsk fyislogisk förklaring och där är det samma system för både possitiv och ngativ stress.

Rent fysioligsikt är det samma sak

denna spänning - förväntan betecknas "Arousal" och styrs som jag tidigare skrivit av Centrala nervsystemet

Det är detta jag argumenterar emot i mitt inlägg. I ditt första inlägg beskriver du en rad olika, vad du kallar stressorer. De är allt ifrån smärta till misskommunikation med ryttare till yttre överraskande händelser. Sen vill du lägga alla dessa vitt skilda stressorer i en och samma hink. Det är detta jag protesterar mot, jag menar på att det finns flera olika hinkar. Givetvis samverkar de med varandra. Bryter ner vad jag reagerade på i ditt första inlägg som kan hittas här http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=12194373&postcount=1

kroppen kan härbärgera ( tåla att bära) en hel del stress innan det går så långt att det det utlöser en fight or flight reflex

Tänk dig denna förmåga som en hink - och stress skapat av olika stressorer som vätksa i hinken

------

På filmen jag la in så ser man att det finns spänning i hästen redan där i piaffen - då tog det sig i uttryck i tandklapparande. Den spänningen handlar formodligen om smärta när smärtan blir större så kommer hästen att protestera mera vilket skedde ett par år senare då han fick et spel - hinken skvimpade över. Vissa hästar utsätts för så många stressorer att hinken skvimpar över lite då och då till vardags. Att kalla det "konstitution" (dvs att den ÄR sådan blir fel.)
--------------
Vad det gäller Heikes häst så skvimpar den inte över, den bär på spänning, men den är inte större än att hästen fortfarande rör sig genom ryggen. Att den är tittig och vaken i den miljön är inte så konstigt - men speciellt stressad är den inte - du ser att den också kan gå ut från banan väldigt sansat på rätt lång tygel - utan att börja skena
vad som orsakat mängden stress syns inte.
------------------

och ofta är det flera olika faktorer.

tex begränsningar i hästens rörelsefrihet , alla vet att när det är hårt och fruset i hagarna är hästarna mer popcorn i ridhuset som någon kallade det.
Alltså hästen miljö kan fylla hinken till en viss del

Hanteringen. kan skapa stress, - det påverkar i allra högsta grad om man vänjer hästens successivt vid saker ås att den kan stärka sitt självförtroende, eller om den kastas in bryskt i nya situationer "för att vänja sig"

Kommunikation - och det är här ryttaren kommer in. När vi sitter på hästen så rubbar vi dess balans - hästen tycker att det är obehagligt och reagerar med muskulär spänning - ryggen låses halsen kommer upp, hästen protesterar ( minns det hände ju inte Heike ens i küren på världscupfinalen!)
----------------

Hästar som lever i en tävlingsmiljö - har av den orsaken redan en halvfull hink - det behövs inte så mycket mer, lägg därtill en del arbetsskador - och plötsligt blir marginalen väldigt liten - det räcker med väldigt lite stress i form av miss i kommunikationen för att hinken skall skvimpa över
----------------
Om min häst är spänd till vardags - finns det ngt jag kan göra för att minska stressorna - och vilka de är kan man bara leta sig fram till

Ursäkta jättelångt quote, men jag vill bara visa på vilken förvirring och sammanblandning det finns mellan begreppen. Givetvis samverkar dessa saker, men det är ändå viktigt att skilja på olika typer av stress. Framförallt mellan positiv och negativ.

Varför jag tycker detta är viktigt beror mycket på att man behöver spänning och extra laddning när man rider dressyr. Precis som man behöver en ökad grad av vakenhet vid all sportutövande. Man vill ju lyfta upp hästen på en annan mental nivå än när den går och betar i hagen. Dock är detta inte samma vakenhet som i fight and flight. Man vill ju ha den där adrenalinpåfyllnaden möjligtvis. Framförallt är ju denna spänning styrd av ryttaren, hästen skall kunna plocka fram denna spänning på komando, och sen på en sekund slappna av igen vid långa tyglar. Anledningen att det är viktigt att skilja på dem är ju att det går ju inte plocka fram den här positiva anspänningen innan man har en häst som är fri från negativ stress, för då skapas spänningar och konflikter. Man behöver alltså kombinationen hög positiv stress-låg negativ stress. Avslappning och spänning i ett. Därför är det viktigt att skilja på begreppen och nte slänga ner vitt skilda saker i en och samma hink. Gör jag mig bättre förstådd nu?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 087
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp