Bukefalos 28 år!

Spionera på sina barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Thelma

Trådstartare
Nu sitter jag och spånar lite på hur tonårsföräldrar har det och vänder mig till Er för att höra hur ni tänker:

Skulle ni kunna tänka er att skaffa konto på lunar för att kolla vad era barn sysslade med?

Har ni gjort det?

Anser ni att det är en skyldighet att veta vad barnen gör online?

Vad svarar barnen om man nöjer sig med att fråga / prata med dem.

Tanken känns rätt hemsk, som att läsa sitt barns dagbok. Kanske om jag oroades över mitt barns ev förändrade beteende (om hon blev mer sluten än en normal tonåring) Men jag hoppas att vi kan prata om det..

nåväl jag spånar som sagt (dottern är ju bara bäbis än), men tycker att ämnet är intressant och aktuellt..
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag är fjorton år.


Skulle mina föräldrar spionera vad jag gör på lunar (inte för att jag har någon lunar men vi tar om vad jag chattar med på MSN :p), skulle jag inte bli så glad.

Jag skulle känna mig kränkt och sårad över att de inte litar mer på mig, Skaffa mig nytt användarnamn och absolut aldrig mer berätta/visa vilka sidor jag är inne på/vad jag heter på dem.


Vad jag gör inne på MSN eller om man skulle säga lunar är min ensak. Vad jag pratar om med mina kompisar är privat.
Vad skulle man egentligen göra på lunar? Beställa atombomber? Planera Massjälvmord?


Skulle mina föräldrar se vad jag gör på datorn skulle jag bli arg, ledsen, mer sluten.

Vill dom veta något så frågar dom. Jag berättar gärna allt i detalj som jag gör på internet eftersom jag aldrig skulle göra/skriva något dumt, om dom bara frågar.
Snokar dom, ja. Då slutar jag berätta så kan dom fortsätta med sitt snokande.


Inte snokar jag upp vad de gör på internet!
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag är själv snart 19 år gammal, skulle min mamma börja snoka vad jag gör på internet eller bland mina saker i hemmet så skulle jag känna mig väldigt kränkt och sårad.

Om nykelordet i en relation mellan förälder och barn är ärlighet såska (läs FÅR) inte föräldern göra så.
Alla, barn som vuxna behöver en plats där man får vara sig själv, en plats där man pratar om saker som man kanske inte vill att mamma eller pappa ska veta. (det behöver nödvändigt vis inte vara om hur full man va på sista festen, utan vanliga saker, som att jonas i 9b är förskräckligt snygg).

Jag har, tack gode gud, aldrig haft problem med att min mamma snokat i mitt privatliv.
I våran familj är vi öppna och ärliga mot varandra. Min mor är min bästa vä, och det finns inget om mig hon inte vet.

Och den relationen hoppas jag få med mina barn i framtiden.
Så jag slipper snoka i deras liv och kan lämna dom ifred för vanligt normalt privatliv.
Händer det något eller man behöver prata eller fråga om något ska man komma frivilligt, inte påtvingas det.
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag tycker man SKA ha ett konto på lunar om man har ansvar för barn som håller till där. Här är jag: http://www.lunarstorm.se/timmis

Däremot ska man inte ha det I SMYG.

Poängen är ju att det ska finnas vuxna på nätet, precis som vuxna på stan.

Man håller sig helt ohemlig så det syns var man har varit, och så låter man bli att snoka i det man inte har med att göra. MEN barnen måste veta att man finns där.

Hehe, ni kanske till och med kan KOMMUNICERA :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Spionera på sina barn

Ah.. naturligtvis. Spånade inte så långt.. Det är ju en "rak" och ärlig variant. :-)
 
Sv: Spionera på sina barn

Om min mamma (jag är 15) skulle börja läsa min dagbok eller nåt skulle jag bli skitförbannad, det skulle kännas som att hon inte litar på mig.
Men, som Silverkedjan säger, om hon skulle skaffa sig ett lunarkonto men inte snoka eller så skulle det vara ok.
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag skulle också bli arg, frustrerad och kränkt om min mamma snokade i min dagbok (om jag hade någon då) så jag kan förstå hur du känner.. Jag träffade min sambo på webben och skulle idag dö av skam om min mor fick läsa i den chatten..:-)

Men vad säger du om Silverkedjans variant? Att barnen vet att mamma/pappa finns på tex. lunar
 
Sv: Spionera på sina barn

Skulle jag veta att Mamma fanns å lunar skulle jag inte våga vara som jag brukar.
På lunar och mIRC har jag en annan attetyd än jag har tex här eller mot mamma, där snackas och skojjas det med kompisarna.
Språket är grovt och skämten är väl inte i den klass jag skulle kunna dra mot mamma.
Jag skulle personligen bli tvungen att ändra attetyd i så fall.
Inte för att jag döljer något, utan för att jag inte vill att Mamma ska beblanda sig med mitt CS liv. ;)
 
Sv: Spionera på sina barn

..men du är ju myndig.

Jag pratar om att det behövs vuxna på nätet där barn håller till; i avskräckande syfte för sådana som vill utnyttja barn.

På de flesta sajter kan man ju skydda sådant man vill ha hemligt, så bara inbjudna kan läsa.

Alla fick inte läsa allt på min helgon-sida :angel:

Annars är det en bra princip att tänka på att allt man inte kan låta tex sin mamma, eller någon annan man känner fast inte riktar sig till, (lärare, släkt, grannar, ex) läsa, ska man inte skriva oskyddat på nätet.

Man vet ju aldrig vem som kan läsa det.

Det kan tyckas att man bara skriver för sina kompisar. Men allt som skrivs tex här på buke kan ju precis vem som helst läsa anonymt. Många glömmer av det eftersom stämningen kan vara familjär.

Tim

(som är övertygad om att HENNES mamma läser det här :p )
 
Sv: Spionera på sina barn

Å ena sidan tycker jag också att vuxna ska finnas där unga finns.

Å andra sidan skulle jag nog, som tonåring, tycka att mamma och pappa var sååå pinsamma om de hade konto på Lunar ;)
 
Sv: Spionera på sina barn

Vist är jag myndig. Jag ser bara tillbaka på hur jag hade sett det på den tiden när jag fortfarande bodde hemma hos mamma :p

Nu har jag haft sån tur att min mamma aldrig vart en snokis, eller intresserad av datorer heller för den delen ;)
Jag har en såpass öppen relation med min familj att jag inte behöver oroa mig för att dom ska spionera :bow:
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag är 16 år..
OCH min pappa brukar kolla in på ex. forum o övriga sidor jag håller till på för att se vad jag sysslar med..
Det är väldigt dålig stil.
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag är rädd om mina barn. Skaffade ett konto för att kolla in Lunarstorm. Inte för att spionera, utan helt öppet.
Min dotter hade ett konto, och i presentationen hade hon bild och telefonnummer och vår adress!!!
Det fick hon ta bort illa kvickt. :devil:
Jag vet att pedofiler söker lättlurade småflickor på nätet. Pedofiler behöver inte bara vara gubbar i 50-års åldern, utan ibland är de snygga killar i 25-30 års åldern.
Mina ungar ska inte bli offer för såna.
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag tycker det är helt ok att man reggar sig på exepelvis lunar och kollar över vad ens barn håller på med. Dock ska mna inte göra det i smyg utan som flera här säger helt öppet.

Om inte annat så lär det barnen att tänka sig för gällande att publicera vissa saker samt att deras föräldrar faktiskt bryr sig. Även om det känns som att de snokar så gör de det för att de bryr sig.
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag skulle inte våga vara som jag brukar men de får skaffa sig ett konto på lunar om de tycker att de kan roa sig med det :p
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag är tonårsförälder och min dotter precis som dom flesta andra ungar har ju Lunar. Jag har registrerat mig också på Lunarstorm. Helt öppet inför min dotter som tycker att det är helt okej. Hon skriver till mig där ibland och det gör många av hennes kompisar också. Varken min dotter eller nån av hennes kompisar har tyckt att det är konstigt på något vis, eller känt att jag har spionerat. Jag tycker att man som förälder har skyldighet att hålla koll på vad ungarna gör på nätet precis som man har skyldighet att hålla koll på dom utanför nätet. Dom ungar som jag snackat med har snarare tyckt att det varit häftigt med en morsa som har Lunar.

Mia.
 
Sv: Spionera på sina barn

Jag HAR snokat....en gång .
Min dotter hade en gigantisk konflikt med en stallkompis och jag behövde få veta va som skrevs................jag tog upp det med min dotter.
Jag vet att hon idag INTE beter sig illa men hon hade varit avskyvärd då , vilket hon också fick rätta till.
Hon stoppade några "mail" som inte hunnits läsa samt att hon förklarade sig för den andra tjejen.och sa förlåt

Det tog lång tid innan den andra tjejen gorde det och innan mamman kunde förstå att hennes ängel betedde sig knepigt.

Vet att min dotter tycker att det är bra med någon som säger stopp ibland men det känns kanske inte så då!
 
Sv: Spionera på sina barn

själv e jag 15.. skulle bli jätte sur och sårad om min föräldrar skönk så lågt... fattar att man kanske vill ens barn det bästa men man måste ju kunna lita på barnet?? hur kul skulle du tycka om barnet spionerad i ditt liv???
 
Sv: Spionera på sina barn

Är 16 år gammal och jag tycker inte att föräldrar ska spionera på sina barn... Jag skulle bli jätte sur om min mamma/pappa gjorde så mot mig. Det är min ensak vad jag gör och jag tycker inte att de ska lägga sig i... Lr, iofs om de trodde att jag typ gjorde nå jätte dumt på nätet, så kanske, men de litar så mycket på mig och det skulle förstöras om de skulle snoka....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 639
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 077
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 179
Senast: Sasse
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 908

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp