keilir

Trådstartare
Eftersom vi inte är särskilt sugna på nåt mer litet på ett bra tag lär man ju ta tag i det här med preventivmedel (även om avhållsamhet funkar väldigt bra just nu ).
Var till bm och vi kom fram till att någon form av spiral skulle vara bäst för mig. Är egentligen rätt emot diverse hormoner men skulle nog kunna överväga en hormonspiral också faktiskt då det inte är i närheten av samma hormonmängd som i något p-piller/minipiller.
Har ni några erfarenheter?
Min son är fem månader och jag har inte fått mens än, enl bm så skulle man kunna slippa att gå runt och småblöda om man satt in en spiral innan man fått tillbaka mens??? Någon som gjort det?
Finns ju en ny spiral som är mindre och avger mindre hormon (som ett minipiller/var tredje vecka), någon som satt in en sån? Tror den hette jaydess.
 
Har haft hormonspiral i 11 år och det har fungerat bra. Ingen mens men har ändå känt av ägglossning och mens men utan att blöda (lite blod på pappret ibland). Har dock haft migrän sista åren och nu när jag varit utan spiral i ett halvår så verkar migränen vara borta, misstänker därför att det kan varit den sista spiralen som orsakat detta. Vet att det var annat märke på den sista. Annars har jag varit väldigt nöjd.
 
Hade hormonspiral innan barnen och efter andra och har än, helt perfekt, funkar bra och knappt nån mens. Provade vanlig spiral ca ett år och blödde som ett såll. Hade tampong o binda o blödde genom på en/två timmar. Nätterna var hemska med handdukar under mig osv. Tacka vet jag hormonspiral.
 
Jag hade jaydess och mådde psykiskt okej men fick noll sexlust så den åkte ur ganska snabbt. Jag tror att den är rätt okej trots allt men jag kommer inte att sätta in en ny utan kommer att prova pessar när vi skaffat ett barn till.
 
Jag har också haft kopparspiral och bara kännt av något mer blödning, men inte så att det varit störande mycket. Det bästa preventivmedelt för mig, jag vill inte heller ha några hormoner.
 
Min gynekolog avradde fran kopparspiral (hormon vet jag inte, vill inte ha hormoner). Hon menade pa att det är manga som blir gravida trots kopparspiral, framförallt om man fatt ngr barn sa livmodern är lite större. Tydligen kan ägget fa plats att fästa över/brevid spiralen. Aldrig hört innan men det var det hon sa.
 
Min gynekolog avradde fran kopparspiral (hormon vet jag inte, vill inte ha hormoner). Hon menade pa att det är manga som blir gravida trots kopparspiral, framförallt om man fatt ngr barn sa livmodern är lite större. Tydligen kan ägget fa plats att fästa över/brevid spiralen. Aldrig hört innan men det var det hon sa.

Jag har väldigt lätt för att bli gravid. Hade kopparspiral i 1,5 år o jag blev inte gravid trots sex ett helt gäng gånger i veckan. Fött ett barn innan den.
 
Eftersom vi inte är särskilt sugna på nåt mer litet på ett bra tag lär man ju ta tag i det här med preventivmedel (även om avhållsamhet funkar väldigt bra just nu ).
Var till bm och vi kom fram till att någon form av spiral skulle vara bäst för mig. Är egentligen rätt emot diverse hormoner men skulle nog kunna överväga en hormonspiral också faktiskt då det inte är i närheten av samma hormonmängd som i något p-piller/minipiller.
Har ni några erfarenheter?
Min son är fem månader och jag har inte fått mens än, enl bm så skulle man kunna slippa att gå runt och småblöda om man satt in en spiral innan man fått tillbaka mens??? Någon som gjort det?
Finns ju en ny spiral som är mindre och avger mindre hormon (som ett minipiller/var tredje vecka), någon som satt in en sån? Tror den hette jaydess.

Jag hade samma uppfattning som du om hormoner men barnmorskan jag pratade med sa att det finns en helt obefogad skräck för hormoner. Riskerna är mycket små och man kan mycket väl använda p-piller eller spiral i många år, inte max 10 som man sa förr.

Sverige har väldigt höga aborttal och hon menade att det till stor del beror på denna obefogade rädsla. Hormonspiral menade hon är ett väldigt bra preventivmedel och avger låga hormondoser precis som du skrev.

På den vanliga spiralsorten, Mirena, kan man småblöda 3-6 månader men efter det är det 80% som inte har någon mens.
 
Min mormor blev gravid flera gånger med kopparspiral, varav ett utomkveds.

Själv avskydde jag spiralen för den gjorde ont och jag blödde mer.

Använder p-spruta när jag inte försöker bli gravid.
 
Jag hade samma uppfattning som du om hormoner men barnmorskan jag pratade med sa att det finns en helt obefogad skräck för hormoner. Riskerna är mycket små och man kan mycket väl använda p-piller eller spiral i många år, inte max 10 som man sa förr.

Sverige har väldigt höga aborttal och hon menade att det till stor del beror på denna obefogade rädsla. Hormonspiral menade hon är ett väldigt bra preventivmedel och avger låga hormondoser precis som du skrev.

På den vanliga spiralsorten, Mirena, kan man småblöda 3-6 månader men efter det är det 80% som inte har någon mens.

Helt obefogad skräck för hormoner tycker jag inte att man kan säga att det är. Känner personer som fått konsekvenser av preventivmedel med hormoner så nog ska man ha respekt för dessa.
Min uppfattning är att BM/läkare ser det som att det är bättre att man tar dessa preventivmedel än att man riskerar oönskad graviditet med ev abort som följd,
dvs riskerna och konsekvenser med höga aborttal är allvarligare risker.
 
Jag har kopparspiral. Den fungerar fint. Satte in den i maj efter andra barnet. Spiralen fungerar dels så att ägget inte fäster men också genom att kopparen dödar spermierna. Så förklarade min BM det. Hon sa att de som blir gravida med spiral antingen var gravida när de satte in den eller så har den åkt ut under en mens. Sen finns såklart alltid undantag som bekräftar regeln. Man ska ju alltid kontrollera att man känner trådarna efter mens så att spiralen är kvar.
Blödningarna har varit aningen rikligare men har nu stabiliserats till min normala nivå.
 
Jag har hormonspiral (Mirena). Har dock bara haft den i en månad än så länge, så kan inte direkt uttala mig om det i något längre perspektiv. Än så länge är jag nöjd i alla fall :)
 
Jag har hormonspiral (Mirena) och jag funderar på att ta bort den. Noll sexlust, hemskt humör (kan säkert ha andra orsaker också) men det känns som att jag går runt med ständig PMS. Haft den i 1,5 år och det var hyfsat första året.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 414
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 511
Senast: lisa412
·
Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
23 982
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 348
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp