En uppdatering på detta då, och det blir inte enklare. När jag skrev tråden sov dottern fortfarande i sin bedside crib trots att den var lite för liten. I slutet av november flyttade vi till tillfälligt boende två månader och bäddade till dottern med madrass på golvet. Märkte då att hon rör på sig fasligt mycket. Hon ålade ner till fotändan och upp igen, satte sig upp och välte osv. Hon sov dock bättre. Jag antar att hennes crib var så liten att hon väckte sig själv när hon skulle snurra runt men med ytan kunde hon röra sig fritt utan att vakna. Väldigt skönt.
Nu har vi flyttat till huset och har inte hunnit köpa säng till henne ännu, så hon sover i vår gästsäng på 180 cm (madrassen på golvet bara). Tror ni inte hon ändå ramlar ut? Hon sover i en "sovorm" som ligger runt henne men hon kryper/ålar över den i sömnen och så vidare ut mot kanterna. Vi tänkte köpa en säng med staket runt men jag är rädd att hon kommer göra sig illa på det. Hon sätter sig ofta upp i sängen och välter ner igen. Kryper och nästan klättrar i sömnen. Inatt lyckades hon klättra upp på mig flera gånger och ändå fortsätta sova sittandes. Jag tror fasen hon skulle klättra över ett sånt litet staket.. och då blir ju fallhöjden högre än vid enbart madrassen. Eller om hon välter och slår huvudet i det? Den där sovormen som ligger emellan verkar inte göra mycket när hon väl är igång. Och utan staket helt trillar hon ur direkt. Inatt sov jag på ena sidan av henne, la kuddar nedanför sängen vid fotändan och bredvid henne. Enbart en liten lucka utan kuddar då elementet är där och jag vill inte lägga kuddar emot det. Vart tror ni hon trillar ur med huvudet före?
Samtidigt har jag kommit fram till att jag inte vill ha spjälsäng för jag tycker det är viktigt att kunna samsova just nu. Mycket händer i hennes liv just nu med flytt, fler tänder, ny förälder som är hemma med henne. I vår kommer syskon, efter sommaren kommer förskolan. Jag vill att någon av oss kan sova med henne under oroliga perioder då hon finner mycket trygghet i att få gosa/pilla när hon vaknar till.
Idéer?