Spjälsäng eller golvsäng?

Voeux

Trådstartare
Till barn 1 år +, vad tycker ni?

Det finns ju golvsängar som ändå har staket runt så barnet inte trillar ur på natten. Skillnaden är väl att det finns en öppning så barnet kan klättra i/ur själv och frågan är.. vill man det? Vill man det inte?

Funderar på vad vi ska köpa till dotterns rum. Hon kommer vara nyss fyllda 1 år när vi flyttar och maken kommer att sova i samma rum som henne något halvår/år gissar jag.
 
Till barn 1 år +, vad tycker ni?

Det finns ju golvsängar som ändå har staket runt så barnet inte trillar ur på natten. Skillnaden är väl att det finns en öppning så barnet kan klättra i/ur själv och frågan är.. vill man det? Vill man det inte?

Funderar på vad vi ska köpa till dotterns rum. Hon kommer vara nyss fyllda 1 år när vi flyttar och maken kommer att sova i samma rum som henne något halvår/år gissar jag.
Köp en säng som också en vuxen kan sova bekvämt i.
 
Jag tycker det är skönt att barnen inte kan lämna sängen, så enkelt iaf, på natten. Dvs vi har haft spjälsäng längre än till ett års ålder (cirka 2,5år). Men så har de också sovit i egna rum. Maken vaknar kanske om barnet går upp och hittar på bus.
När ni bestämmer att det är dags för vanlig säng så rekommenderar jag att välja en större (minst 120j så att man får plats som vuxen att natta eller till o med sova vissa nätter. Ser inte alltid så kul ut med en madrass på golvet men man kan göra det mysigt med fint överkast/sängkläder och kuddar.
 
Vi har både och 😅

En spjälsäng som hon sover i, sen en 120 säng som vi sover i tillsammans med henne om hon vaknar och är orolig på natten.. Vi har dock funderat på att ta av benen och ställa den på golvet när hennes nya rum är klart, då det blir lite trångt med dubbla sängar i det.
 
Vill hålla fast barnet så länge som möjligt i sängen så vi har/har haft spjälsäng tills barnet kan klättra över spjälväggarna.

Sen 120cm resårsäng utan ben med mjuk madrass nedanför. Skönt att kunna ligga bredvid.
 
Vi har en 120-säng utan ben så man kan ligga bekvämt när man nattar, hur bra som helst! Har dessutom en tjock, mjuk matta bredvid sängen utifall en utrullning skulle ske.
 
Det är nog väldigt olika för olika barn men mina barn har sovit bäst när det är ombonat och nästan lite trångt, som i spjälsäng. Vaknade de på natten så la de sig ner igen och somnade om eftersom de inte kunde gå någonstans. Till skillnad mot när de fick vanliga sängar med mer utrymme, då sov de oroligare och somnade inte om lika lätt när de hade vaknat. Det finns inte heller plats för några gigantiska sängar i deras rum. Nu har de varsin 90-säng. Om de är sjuka eller har en period med mycket mardrömmar så kan barnet byta plats med den ena föräldern.
 
Vi hade spjälsäng bredvid vår säng till typ 2 år. Sen köpte vi en 90-säng med sängram + sån där pinne på sidan så inte barnet ska ramla ur när det sover men ändå lätt att ta sig ur om en skulle vilja. Den sängen ställde vi i barnets rum. Så nattade vi där och bar sen över till vår säng när vi skulle gå och lägga oss. Dottern är snart sju och kommer fortfarande gärna in till oss på natten och kryper upp mellan 😅 men det är mysigt och nån gång slutar hon väl med det.
 
Vi har precis köpt en 160 säng till lillans rum 😅 Inte det mest estetiska med en så stor säng tryckt mot ena väggen och svårt att bädda - men vi velade mellan en 90-säng eller två st 80-sängar då inget bredare går upp för vår trapp till övervåningen. Så gott som alla barnfamiljer jag pratade med rekommenderade större framför mindre säng, så jag hoppas vi känner det blir bra i långa loppet.
 
En uppdatering på detta då, och det blir inte enklare. När jag skrev tråden sov dottern fortfarande i sin bedside crib trots att den var lite för liten. I slutet av november flyttade vi till tillfälligt boende två månader och bäddade till dottern med madrass på golvet. Märkte då att hon rör på sig fasligt mycket. Hon ålade ner till fotändan och upp igen, satte sig upp och välte osv. Hon sov dock bättre. Jag antar att hennes crib var så liten att hon väckte sig själv när hon skulle snurra runt men med ytan kunde hon röra sig fritt utan att vakna. Väldigt skönt.

Nu har vi flyttat till huset och har inte hunnit köpa säng till henne ännu, så hon sover i vår gästsäng på 180 cm (madrassen på golvet bara). Tror ni inte hon ändå ramlar ut? Hon sover i en "sovorm" som ligger runt henne men hon kryper/ålar över den i sömnen och så vidare ut mot kanterna. Vi tänkte köpa en säng med staket runt men jag är rädd att hon kommer göra sig illa på det. Hon sätter sig ofta upp i sängen och välter ner igen. Kryper och nästan klättrar i sömnen. Inatt lyckades hon klättra upp på mig flera gånger och ändå fortsätta sova sittandes. Jag tror fasen hon skulle klättra över ett sånt litet staket.. och då blir ju fallhöjden högre än vid enbart madrassen. Eller om hon välter och slår huvudet i det? Den där sovormen som ligger emellan verkar inte göra mycket när hon väl är igång. Och utan staket helt trillar hon ur direkt. Inatt sov jag på ena sidan av henne, la kuddar nedanför sängen vid fotändan och bredvid henne. Enbart en liten lucka utan kuddar då elementet är där och jag vill inte lägga kuddar emot det. Vart tror ni hon trillar ur med huvudet före? :grin:

Samtidigt har jag kommit fram till att jag inte vill ha spjälsäng för jag tycker det är viktigt att kunna samsova just nu. Mycket händer i hennes liv just nu med flytt, fler tänder, ny förälder som är hemma med henne. I vår kommer syskon, efter sommaren kommer förskolan. Jag vill att någon av oss kan sova med henne under oroliga perioder då hon finner mycket trygghet i att få gosa/pilla när hon vaknar till.

Idéer?
 
Vi försöker också bestämma hur vi ska göra när Julia snart får eget rum. Jag tror att hon skulle tycka att det var skönare att slippa spjälorna och hon ligger rätt så stilla när hon väl sover, men är annars ganska rymningsbenägen och på så sätt vore det ju skönt att ha henne bakom galler. Hon har lärt sig att gå ner från stora sängen med fötterna först så ribbotten med madrass direkt på golvet skulle nog funka på det sättet, men det är väl just det om hon vaknar på natten och vi inte hör henne på en gång, lätt att hon skulle sticka iväg och ställa till med rackartyg (tömma återvinningen till exempel). Vi har ju spjälsängen så det är egentligen inga problem med att börja med den, men... ja, jag vet inte. Jätteklurigt.
 
Vi försöker också bestämma hur vi ska göra när Julia snart får eget rum. Jag tror att hon skulle tycka att det var skönare att slippa spjälorna och hon ligger rätt så stilla när hon väl sover, men är annars ganska rymningsbenägen och på så sätt vore det ju skönt att ha henne bakom galler. Hon har lärt sig att gå ner från stora sängen med fötterna först så ribbotten med madrass direkt på golvet skulle nog funka på det sättet, men det är väl just det om hon vaknar på natten och vi inte hör henne på en gång, lätt att hon skulle sticka iväg och ställa till med rackartyg (tömma återvinningen till exempel). Vi har ju spjälsängen så det är egentligen inga problem med att börja med den, men... ja, jag vet inte. Jätteklurigt.

Visst är det svårt! Dottern är också duktig på att gå ner från sängen, men skulle hon vakna finns inte riktigt något hon kan ställa till med. Vi har grind till trappen och stänger vi dörren till badrum och kontor så är det enbart hennes rum, ett litet vardagsrum och vårt rum hon kan komma åt. Med andra ord inget farligt. I sömnen är hon ju dock mindre duktig på att ta sig ner på annat sätt än med huvudet före eller att rulla ur så vårt problem är främst det..

Har också insett att det är sjukt jobbigt att natta i spjälsäng. Hon behöver fysisk kontakt så jag får blodstopp i armen av att hänga ner med den över kanten. Mycket enklare, och mysigare, att bara kunna lägga sig bredvid.
 
Vi köpte sängar och skruvade bort benen till båda våra barn när de var runt 1 år just för att de ville ligga nära vid läggning. Äldstas säng är 120 cm och den andra är 105. Vi lär göra samma sak med bebis när han blir lite äldre. Tycker det har fungerat väldigt bra och det ör sjukt smidigt att ha en ”vuxensäng” att kunna sova i vid sjukdom, gäster, sovmorgon, whatever 😄
 
Vi köpte sängar och skruvade bort benen till båda våra barn när de var runt 1 år just för att de ville ligga nära vid läggning. Äldstas säng är 120 cm och den andra är 105. Vi lär göra samma sak med bebis när han blir lite äldre. Tycker det har fungerat väldigt bra och det ör sjukt smidigt att ha en ”vuxensäng” att kunna sova i vid sjukdom, gäster, sovmorgon, whatever 😄

Behövde ni lägga kuddar runt sängen om de trillade ur eller höll de sig i sängen på nätterna?
 
Vi har 1,20 madrass på golvet. Våra små klättrar helt säkert över staketet på spjälsängen vi har vilket vi inte vill dom ska/skulle göra och har aldrig kunnat ha den spjälsängen vi har till nån av dom. Även om dom aldrig klättrat över så har dom dagtid fastnat med ben och armar som dom sticker ut och dinglar med 😅 tycker också det är jobbigt att ge närheten i spjälsängen, myror i armen much ^^ just nu agerar vår spjälsäng (med avtagbar sida) fallskydd läs skyddsnät,. ... för vår äldsta som fortfarande ramlar ur sängen, senast igår. Flopp, boom ned på sidan och så upp igen i spjälsängen och sitter som där en full meerkatt ,, haha 🙈🤦 vi har kuddar och annat mjukt runt resten av sängen. Vi är inne i en fas där vi försöker klura ut hur vi ska natta och sova med två små som regerar nått väldigt i sömnen. Spänd på vad vi landar i 😄
 
Kuddar runt om röstar jag för. Hon kommer med stor sannolikhet snart lära sig var gränsen går på sängen och hålla sig inom den men annars och under tiden fångar kuddarna upp henne.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 899
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 505
Senast: Imogen
·
Småbarn Jag och maken har börjat fundera på hur vi vill inreda dotterns framtida rum. Vi har ett gästrum som ska bli hennes och vi tänkte i...
2
Svar
39
· Visningar
2 833
Senast: Marty
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp