Spö eller ej

Sv: Spö eller ej

Tack... jo han stiger snart i värde men det känns så tråkigt ibland
 
Sv: Spö eller ej

Du har så rätt... men han går lika "illa" i LB, nästan sämre t o m. I LA får han lite annat att tänka på. Det var länge sen jag tävlade med några förhoppningar om några placeringar. :mad:
Jag var inte ens nervös i lördags... :crazy:

Förra tävlingen var han sååå seg. :(
Nu var han pigg och som ett ånglok istället. :confused:
Jag fick inte ihop honom alls.. han var lång och tung och tog alla hjälper som att han skulle springa ännu mer.
I LA:5 kunde han inte smita iväg när jag hade kandaret.... istället blev han busig o bytte galopp hit o dit, skyggade för publiken o var allmänt knasig... :angel:
Jag tror han lider av personlighetsklyvning :idea:
 
Sv: Spö eller ej

Ja så är det säkert! hehe

Tävlade en del på en jätte härlig pålle förra säsongen, modell lite tyngre och i sig själv ganska seg i tänket och rörelserna. Han var såååå fin på träningen när jag red med spö, härlig svävande trav och en galopp som en gunghäst... Visst fich jag aktivera bakbenen en del med lätta pet, och då han gick emot skänkeln så förstärkte jag såklart med spö på en gång för att han skulle lyssna bättre på den.

Men, nu till saken: på tävlingar spänner han sig lite, liksom de allra flesta hästar, men istället för att bli tittig och "spetsa-öronen-ig" så tog bensinen helt slut.... suck... tyckte man att han var lätt för skänkelhjälper på träning var det bara att tänka om..
Men en härlig pålle iaf, även om det bara var att rida som :devil: på tävlingarna...

Men lycka till med din pålle nu, det var det jag eg ville säga, hoppas du får till det!!
/DINA
 
Sv: Spö eller ej

Ja men det är ju en jätteframgång!!! :banana: :banana: Var glad!!! :)

Då har du ju lyckats lösa första problemet!! Då är ni definitivt på rätt väg!! :bow: :bow:

Problemet som återstår är ju att du fortfarande inte har tillräcklig rutin/nerv/kunskap (kan ju bero på flera saker och olika för var gång) för att kunna få honom till att gå optimalt inne på banan. Men det kommer ju! Men det tar ett litet tag att få den nödvändiga rutinen. Men så är det för alla...

Att han busade och skyggade berodde ju på att han fortfarande inte hade riktigt ärlig framåtbjudning men det är ju otroligt mkt bättre än att de inte går fram alls! Du ska ju känna dig jättestolt!!
Men när du väl har så mkt rutin att du kan "tvinga" honom dvs genom din rätta ridning, till att gå bra (så att han inte kan komma undan) så kommer allt lösa sig. Det mesta av det återstående arbetet ligger alltså hos dig själv.

Det din häst behöver nu är att fortsätta komma ut på tävlingar där du har samma mentala inställning som du hade nu sist men där du ramar in honom så pass mkt att han inte har en chans att hitta på några dumheter utan kommer till arbete. Det kan ju även vara så att han känner sig ängslig och lite nervös och behöver din lugna, trygga ridning för att bli lugn själv. Och det har också med rutin att göra.

Sen fungerar ju vissa bättre i ridhus, vissa på utebanor etc. Själv anmäler jag mig aldrig till tävling där framridningen är utomhus och tävlingen inne. Det är att be om problem...
Pröva lite olika alternativ och se vilket som fungerar bäst för er. Kör sedan på det fram tills ni har så mkt rutin att ni kan klara av det oberoende på vilka förutsättningar som ges.

Vill du så kan du pröva att låta ngn duktig, rutinerad tävlingsryttare tävla honom på en tävling så att du dels får se att det inte är så ouppnåligt, och att hästen får en positiv runda och uppleva hur trevligt det kan vara om man går bra inne på banan.


* Man ska inte ha förhoppningar om att vinna men man ska känna sig som en vinnare... ;)
 
Sv: Spö eller ej

Följer du med på nästa tävling som min personliga coach :D ... skulle behöva det :crazy:
.... om jag ber snälla :angel:
 
Sv: Spö eller ej

:D Jag tror inte att du skulle ha så mkt nytta utav mig.... :D

Däremot så är det alltid roligt att titta på dressyr så jag skulle egentligen gärna kunna komma bara för att det är roligt men tyvärr så har jag panik-fullt den närmaste tiden pga av en mkt närstående tenta *Urk* så det blir tyvärr enbart plugg för mig de närmaste veckorna... Suck!

Men jag har fullt förtroende om att du snart kommer sopa banan med konkurrenterna :rofl:
Har ni kunnat göra en så stor förbättring redan :bow: så kommer det inte dröja länge förräns ni faktiskt kommer att ha roligt inne på banan. Det är jag säker på! Fortsätt att kämpa på bara!

Sen får du komma och peppa mig när jag ska göra första starten för i år!!! :)
 
Sv: Spö eller ej

Jag lovar att hojta när vi kör till skånelandet för att tävla. Här i Blekinge är det ju inte så många tävligar per säsong...
Fast konkurrensen är väl ännu värre nere hos dig?
 
Sv: Spö eller ej

Inte konstigt att min häst inte går bra på dressyrbanorna, han är ju hopphäst!
{671b80cb-afb9-4c19-be82-12464192d302}.jpg


{de2a665c-d366-4c70-b1cf-1d147851af09}.jpg
 
Sv: Spö eller ej

SÖT!!! :)

Ut och tävla lite hoppning då så att ni får lite gratis rutin (alltså på att inse att tävling inte är någon enorm grej) :idea:

Fast det gör ni kanske redan...?
 
Sv: Spö eller ej

Han är ju hopphäst :love: , men efter en krasch för 4 år sen har jag inte vågat hoppa så högt. :crazy: Jag får "panik-ångest" så fort det blir högre än 80 cm... han hoppar jätte bra men jag har svårt att hitta någon som vill hoppa honom eftersom han är såååå jobbig å rida på marken. Rutin tycker jag vi har....av att komma sist :rofl:
 
Sv: Spö eller ej

alex_86 skrev:
Hade fel sadel på min häst ett tag och ridningen försämrades märkbart, sedan bytte vi den och nu fungerar det mesta som det ska. En del ridning får självklart putsas till lite eftersom man suttit felaktigt eller så under perioden med fel sadel men om det inte varit så länge är det nog ingen större fara. Däremot kan ett sadelbyte göra stor skillnad och en sadel som passar din häst är ett måste! =)

Förut hade jag svårt att föreställa mig att en sadel kan försämra ridnigen så Otroligt mycket, men en sadel som vi provade lår Superdåligt på min häst! Men inte märkte jag det, jag hoppade upp och red, men det var som om någon hade bytt ut min häst. Han var superseg och svarade inte för framåtdrivande hjälper, när vi tog av sadeln var han pigg igen, med våran nuvarande sadel går han jättefint, så jag hoppas den ligger bra :)
Elin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 655
Senast: Messy
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 540
Senast: RoyalRocket
·
C
Hoppning jag var och tävlade igår å de gick skit dåligt.. vi rev ett hinder i grunden. de är ju inte hela världen, men jag red skit dåligt hela...
Svar
12
· Visningar
1 262
Senast: Sterling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp