transmission

Trådstartare
Hej!

Imorse kräktes ena katten upp all frukost och i den hittade jag en mask... :yuck: Efter lite googling är jag säker på att det är spolmask hon har. Har beställt Milbemax som kommer imorgon.

Det jag undrar över är dock vart i hela friden hon kan ha fått det ifrån?! Hon har varit innekatt hos mig och sambon, sen vi hämtade henne från kattstallet i oktober 2019. Hon hade ganska stora problem med magen när hon kom och vi var hos veterinären som konstaterade irritation i tarmen, hon gick på skonkost ett tag och sen har det blivit bra. Vet frågade såklart om hon var avmaskad och enligt kattstallet skulle hon ha varit det.
Kan spolmask på något vis komma från skor eller liknande? Eller kan kattstackarn ha gått med mask sen hon kom till oss? :( Hon har inte visat några tydliga symptom och vad jag förstått det som behöver dom inte göra det heller, men det känns ju hemskt ifall hon gått med mask så länge! Hon har vistats på balkongen i och för sig, men kan inte riktigt förstå vad som skulle ge spolmask där om det inte kan finnas i typ vanlig blomjord?

Bör jag avmaska hennes kompis också? Han kommer från samma kattstall och dom kom till oss samtidigt, han är dock mycket yngre (2 år i augusti och hon är 6-7 i år). Han kräktes igår efter frukost, men det trodde jag bara berodde på att han ätit för fort.

Har aldrig haft djur med mask förut så känner mig lite lätt panikslagen. Tacksam för svar!
 
Jag hade en innekatt för länge sen som hade en rastgård. Henne avmaskade jag en gång/år plus om hon hade symtom.
En veterinär sa att innekatter räcker det att avmaska en gång/år.
Din(a) katt(er) kan ju ha tagit fåglar på balkongen. Min tog möss, fåglar, nån ekorre och ödlor fastän hon var i rastgård.
 
Jag hade en innekatt för länge sen som hade en rastgård. Henne avmaskade jag en gång/år plus om hon hade symtom.
En veterinär sa att innekatter räcker det att avmaska en gång/år.
Din(a) katt(er) kan ju ha tagit fåglar på balkongen. Min tog möss, fåglar, nån ekorre och ödlor fastän hon var i rastgård.

Ah, jag trodde man inte skulle avmaska om man inte var säker på att dom hade mask. Avmaskar man någon speciell tid på året om det ska göras regelbundet?
Fångat något vet jag med säkerhet att dom inte har gjort, dom är aldrig på balkongen utan uppsikt 😅
 
Ah, jag trodde man inte skulle avmaska om man inte var säker på att dom hade mask. Avmaskar man någon speciell tid på året om det ska göras regelbundet?
Fångat något vet jag med säkerhet att dom inte har gjort, dom är aldrig på balkongen utan uppsikt 😅
Det är länge sen jag hade katt så minns inte riktigt men jag brukade avmaska när snön kom och hon slutade vara ute.
Numera kanske det rekommenderas att ta träckprov först men på den tiden avmaskades både katter och hästar rutinmässigt.
 
Träckprov för att undvika resistens! Även när jag haft endast innekatter har jag kollat dem nån gång om året eller så. Nån gång har de lyckats ta en fågel genom en glipa i fönstret utan att jag märkte, eller fått in med lite blomjord eller något.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 002
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 245
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp