Spolning tårkanal? Hur har det gått för er

Mojma

Trådstartare
Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt hade problem med tårkanalen o skulle därför spolas. Detta har gjorts 2 ggr nu och det är ingen skillnad.

Hur har det gått för er som spolat? Hur har era resultat blivit o Hur snabbt?

Min pappa säger att ögat inte är skadat, dvs jag räknar med att hästen inte har hornhinnesår, utan att det verkligen är kanalen.

Hoppas några här kan dela med sig av erfarenheter kring detta. Vad man ska vänta sig av spolning, brukar det krävas många ggr elr "ska det" funka direkt? Annars nåt annat fel? Osv
 
Min ponny får tårkanalerna spolade varje gång hon sederas för tandkoll. Dvs hittills varje år, men from nu vartannat.

Hon slutar vara kladdig i ögonen några månader, sen är hon kladdig igen. Tror att hon har trånga tårkanaler helt enkelt. Hon verkar dock inte särskilt berörd, speciellt inte när jag slutade att rengöra med vatten utan bara pillar bort det kletiga (hon hatar att bli blöt).
 
Min ponny får tårkanalerna spolade varje gång hon sederas för tandkoll. Dvs hittills varje år, men from nu vartannat.

Hon slutar vara kladdig i ögonen några månader, sen är hon kladdig igen. Tror att hon har trånga tårkanaler helt enkelt. Hon verkar dock inte särskilt berörd, speciellt inte när jag slutade att rengöra med vatten utan bara pillar bort det kletiga (hon hatar att bli blöt).

Okej, förstår. Pappas häst är inte kletig i ögonen utan endast rinnig (precis lika lös konsistens som tårvätska)
 
En häst i min närhet fick göra det regelbundet, minns jag. Blev bra snabbt när hon gjorde det, men fick göra det då och då. Minns inte hur ofta dock.
 
En häst i min närhet fick göra det regelbundet, minns jag. Blev bra snabbt när hon gjorde det, men fick göra det då och då. Minns inte hur ofta dock.
Okej tack för info. På den här hästen verkar spolningen inte fungera på. Eller så kanske det krävs många ggr.
 
Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt hade problem med tårkanalen o skulle därför spolas. Detta har gjorts 2 ggr nu och det är ingen skillnad.

Hur har det gått för er som spolat? Hur har era resultat blivit o Hur snabbt?

Min pappa säger att ögat inte är skadat, dvs jag räknar med att hästen inte har hornhinnesår, utan att det verkligen är kanalen.

Hoppas några här kan dela med sig av erfarenheter kring detta. Vad man ska vänta sig av spolning, brukar det krävas många ggr elr "ska det" funka direkt? Annars nåt annat fel? Osv

Min ena islandshäst har stopp i en tårkanal sen typ 10 år tillbaka. Yttrar sig genom att det ögat rinner.
Spolat det på 4 olika ställen/veterinärer. Det är tvärstopp. Vet ej varför men de har alla släppt det där. Hästen lider inte och det blir inte värre. Man får vara noga med flughuva på sommaren då flugorna gärna sätter sig i rinnet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 499
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 232
Senast: ako
·
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
8 738
Senast: Hanna_b
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
29 803
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp