Spondylos & Artros

A

aenglah

I förra veckan ringde jag veterinären för att diskutera hur jag skulle göra med min oförsäkrade tik, då ho börjat löpa längre än vanligt.
Jag tänkte då på att operera bort livmodern i förebyggande syfte. Sagt och gjort tid bokades för att veterinären skulle ta en titt på henne på måndagen.

Helgen kommer och på lördag kväll ropar jag på min 7 åriga tik då hon inte är runt omkring oss. Hon kommer men är extremt halt vänsterbak och vill inte riktigt använda benet. Jag blir orolig men efter en stunds vila i soffan är hon plötsligt endast stel men ohalt.

Hältan kommer och går under helgen och jag ringer veterinären på måndag morgon för att berätta att jag i första hand nu behöver en hältutredning istället. Får då veta att veterinären är sjuk (megaotur) och får en ny tid på torsdag.

Veckan går och hon är bättre ibland sämre ibland. Vi ser även hälta fram några gånger. På torsdagen är hon som sämst och hade vi inte haft en tid då så hade det blivit en akuttid.
Väl hos veterinären undersöks hon och röntgas.
VI upptäcker då att hon har "utläkt" spondylos på en ryggkota, kommer inte exakt ihåg vilken men veterinären var helt säker på att detta inte skulle göra något ont just nu. Däremot hade hon artros i vänster knäled. Höfterna och armbågarna såg hur fina ut som helst.

Nu till mina frågor.
Hunden är röntgad 2005 som 3,5 åring. Allting såg då superfint ut.
Nu undrar jag ju självklart hur detta uppkommit och vad jag kan göra för att få ha kvar henne så länge som möjligt smärtfri.

Är detta ärftligt?

Hon skall nu äta Metacam i 3 veckor och vår veterinär trodde sedan att hon skulle vara symptom fri. Men när jag sedan läser om det på internet så är det kronisk inflammation?

Jag har ju nu i efterhand förstått att hon måste ha gått rätt länge med detta utan att visa en tillstymmelse till att ha ont och att hon sedan krashade i lördags.

Veterinären rekommenderade viktminskning vilket vi redan börjat med. Vårat nyårslöfte. Han tyckte då att vi skulle byta till Hills dietfoder med glucosamin. Bra eller dåligt?

Det vore underbart att höra om era erfarenheter och tips om vad jag kan göra för min dam. Min plan är ju att ha kvar henne iaf 13 år till :)
 
Sv: Spondylos & Artros

Det Hill's foder din veterinär nämnt är säkerligen J/D. Det innehåller glucosamin som är bra för lederna. Ja, det är ett bra foder som även finns som light-variant.

En bra vikt är a och o, men även träning såsom tex simning är viktigt. På det sättet byggs muskler utan att då belasta leden där artrosen finns.
 
Sv: Spondylos & Artros

Vilken tur att min hund älskar att simma.

Jag ska höra av mig till arninge och för prisuppgifter på deras sim.
Det är nästan synd att det inte finns simhallar för hund :)
 
Sv: Spondylos & Artros

Ja, det är tur att sommaren väntar runt hörnet.

Jag har köpt Litovet idag.
Har även fått förslag på Polarolja som skall innehålla 100% sälolja men jag tvekar lite där då jag ser klubbade sälungar framför mig :S Och det är ju inget man vill främja direkt.

Troligen blir det inköp av J/D Hills också i veckan.
 
Sv: Spondylos & Artros

Nu kanske jag kommer med en väldigt "dum" sak, men när jag hör hälta och livmoder op tänker jag på min förra hund.

Jag fick henne som vuxen hund och jag hade heller inte någonsin haft en tik, därför viste jag inte vad som var normalt för henne eller löpen i största allmänhet. Men hon hade troligtvis gått ett tag med en livmoder som var lite inflammerad utan att bli direkt jättesjuk av den. Men när hon ansträngde sig mer en vanligt, längre promenader, mer spring och ruch så var hon halt efteråt. Tog sig inte ens upp i bädden sin. Men när hon fick vila ett bra tag efteråt med bara vanliga kisspromenader så gick hältan över.

Men så blev hon väldigt sjuk, drack mycket vatten och var hängig efter en löpning. Tog henne till en vet. som med ultraljud konstaterade fler små inflammationer i livmodern. Fick tid för op. och när hon läkt ut och vi började levat vårat liv precis som vanligt så var hältan borta. Pratade med min veterinär om det och frågade om det kanske hade ett samband med att hennes livmoder inte var som den skulle lång tid före. Han sa att det inte alls var en omöjlighet :idea:

Jag vet inte hur hennes leder såg ut förstås eftersom det blev en op. när diagnosen ställdes så snabbt på livmoderinflammation. Annars var jag just på väg att ringa om hennes hälta.

Nu kanske det inte alls är så med din hund, men hältan kanske försvinner om livmodern opereras bort. Artrosen och spondylosen kanske inte bara är det som gör henne halt, menar jag. Vist, det kostar en ordentlig slant att operera utan försäkring, men en massa olika preparat i många år som heller kanske inte hjälper är heller inte gratis.
 
Sv: Spondylos & Artros

Min förra hund (Leonberger) hade tvåor på båda höfterna och vid 3-årsålder konstaterades spondylos i ländryggen plus troligtvis ett utläkt diskbråck. Veterinären (Strömsholm) rekommenderade livslång medicinering med Rimadyl.
Var senare till en annan klinik (Som jag alltid vänder mig till med två mycket duktiga hund-veterinärer) i ett annat ärende men diskuterade med den veterinären om hennes diagnos, han gav mig recept på en humanmedicin (kommer inte ihåg namnet) som kostade en bråkdel av Rimadylen...
Hon fick medicinen ca 6 månader, därefter vid behov. Jag höll henne slank och välmusklad/välmotionerad. Hon fick också en ställning för sina mat- och vattenskålar. Innan lade hon sig ner för att äta och dricka. Hon valde själv att inte gå upp för trappan till övervåningen där vi bodde. Till saken hör att hon hade helt klart ont vid löp, förmodligen pga livmodern svullnar och trycker på leder och nervbanor.
Hon levde ett bra hundliv tills hon blev 9 år, vilket kan anses ganska gammalt även för en frisk Leonberger...
// Smirk
 
Sv: Spondylos & Artros

Väldigt intressant att höra era erfarenheter om löp.

Min tik har ju troligen gått ett tag och haft ont utan att visa det och vi spekulerar i vad det var som helt plötsligt fick henne att visa att hon hade ont.

Undrar om det var löpet som blev för mkt helt enkelt?
Nu är jag ju glad över att hon visade att hon hade ont så att jag kan hjälpa henne på alla sätt och vis istället för att hon ska gå och ha ont.

Jag ska prata med veterinären men jag skulle tro att det blir så att vi tar bort livmodern vill helst ha henne så frisk som möjligt och hon lär ju inte sakna löpen direkt.
 
Sv: Spondylos & Artros

Min förra hund (Leonberger) hade tvåor på båda höfterna och vid 3-årsålder konstaterades spondylos i ländryggen plus troligtvis ett utläkt diskbråck. Veterinären (Strömsholm) rekommenderade livslång medicinering med Rimadyl.
Var senare till en annan klinik (Som jag alltid vänder mig till med två mycket duktiga hund-veterinärer) i ett annat ärende men diskuterade med den veterinären om hennes diagnos, han gav mig recept på en humanmedicin (kommer inte ihåg namnet) som kostade en bråkdel av Rimadylen...
Hon fick medicinen ca 6 månader, därefter vid behov. Jag höll henne slank och välmusklad/välmotionerad. Hon fick också en ställning för sina mat- och vattenskålar. Innan lade hon sig ner för att äta och dricka. Hon valde själv att inte gå upp för trappan till övervåningen där vi bodde. Till saken hör att hon hade helt klart ont vid löp, förmodligen pga livmodern svullnar och trycker på leder och nervbanor.
Hon levde ett bra hundliv tills hon blev 9 år, vilket kan anses ganska gammalt även för en frisk Leonberger...
// Smirk

Har idag fått diagnosen spondylos på vår 6,5 år gamla Grand Danois. Hon har en i länden och en i slutet av bröstryggen.
Hennes enda symtom är stelhet i ca 5 steg efter längre vila.
Hon är slank men har tappat muskler pga förändringar i flocken som gjorde henne ledsen (min hypotes).

Hon är idag nyopererad för mastocytom, så hon kommer gå på Rimadyl 7 dagar.

Har inte hunnit läsa så mycket om detta ännu, men ville skriva och se om ni hade några goda råd!!
Hennes höfter var helt felfria, hon har som sagt aldrig visat att hon har ont eller sparat på krutet. Hon älskar att leka med kompisar.

Hur förebygger man försämring på bästa sätt?

Hälsar Christin o Nova
 
Sv: Spondylos & Artros

Jag har haft hund som jag simmat i Arninge. Det var jättebra men dyrt. (Kan inte förstå att det ska kosta så mycket.) Du får inte simma hunden själv till att börja med utan det måste vara en som lär dig och hunden i början. Sedan går det att köpa ett "10-kort" som gör det en aning billigare. Annars kan du leta uppe en grund sjö att simma din hund i. Det börjar bli tillräckligt varmt nu. Jag rekommenderar dig att köpa en bra flytväst åt henne/honom.

Har skickat pm till dig också.
 
Senast ändrad:
Sv: Spondylos & Artros

*KL*
Ja Arninge är suveränt, simmade där med min förra hund, fick ensamsimma efter bara två ggr med djurvårdare.
En stor fördel är att man får ett kompendium om streching o massage, samt en gångs genomgång om hur man skall göra själv.
När min då 8 åriga hund konstaterades ha Spondylos så var det Rimadyl reten av livet som gällde, dock redan andra ggn skrev de ut Claretyn istället, ett synonympreparat som är betydligt billigare.

mvh
 
Sv: Spondylos & Artros

Tillägg, man behöver inte köpa dyra veterinärfoder, hundens vikt kan man åtgärda själv o det finns bra Glucosaminpreparat på marknaden att köpa.

mvh
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
661
Hundhälsa Hejsan Min ena hund har eventuellt artros. Jag var hos veterinär med henne igår och veterinär böjde och vi kunde märka en reaktion både...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 153
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 503
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp