Spondylos? eller liknande symptom?

Zoya

Trådstartare
Jag misstänker att det är det som brorsans hund har. Någon med erfarenhet av det? Eller liknande problem?

Brorsan är ju f.n nere i Tyskland med sin 8-åriga RR-hane. För ca 1 vecka sedan började han pipa till lite nu och då.... inget allvarligt trodde brorsan men i lördags kväll gnällde han till lite mer och samma på söndagen - gnällde till lite nu som då och verkade ha ont i typ bogen.
Idag tog han hunden till djurklinik i Berlin och när de böjde upp hundens huvud så skrek han till. De misstänkte diskbråck och röntgade alla vrår och kanter.

Eftersom brorsan inte är någon hejare på tyska och veterinärern tydligen ingen hejare på engelska så fick brorsan ungefär uppfattningen att hunden har två kotor som ligger för nära varandra i nacken (där ryggen tar vid typ) och det är det som orsakar smärta.
Hunden blev lindad runt nacken och skulle vara så still som möjligt fram till fredag och återbesök då för att se om det blivit bättre. Han skulle inte ha halsband och helst inte gå i trappor vilket inte var så bra då brorsan bor 3 tr upp utan hiss där nere och kan inte bära hunden som väger ca 50 kg :cool::angel:
Hunden fick inget smärtstillande för då skulle han ju enligt vet. inte vila så mycket :confused:
Om det inte blev bättre kunde man operera men det var tydligen komplicerat och lång rehabilitering.

Enligt vet. så var det inget medfött utan något som "bara kan uppstå hos stora hundar".

Jag har nu googlat och det som verkar stämma in på det mesta är spondylos men då får man ju smärtstillande och det verkar inte vara något man opererar heller? RR stod som en av de drabbade raserna så det stämmer ju även där.

Frågan är ju då om vet. där ner eär ute och cyklar eller om det är något annat eller om man behandlar olika i olika länder? :confused:

Någon med erfarenhet eller synpunkter?
 
Sv: Spondylos? eller liknande symptom?

Jag vet att Lilljessicahs RR blandning också har spondylos och hon gör en massa för att underlätta för honom.

Du kan PM:a henne om du vill ha mer info ..

/C
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 924
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 437
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 204
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp