escodobe

Trådstartare
I ländryggen har tydligen min äldsta, han blir tio i december. Han har varit stelare det senaste åren, sen förra året tröttare, inte byggt på sig muskler och hans bakbens action har blivit kortare men jag har trott att det helt enkelt berott på att han börjar bli gammal och därtill nykastrerad. Han har hela tiden varit glad och inte bangat för något. Fram till våren 09 var han superpigg nu är han mer normal rottweiler.

Tillslut har jag dock åkt in med honom och han är röntgad på härsan och tvärsan.
Han har ovanligt fina leder för en rottweiler vilket är lite förvånande pga hans ålder och att han varit en väldigt aktiv och brötig hund. :D

Han hade lite ont i ryggen hösten 08 och var hos en massör och när det sedan visade sig att han under lång tid gått med prostataproblem trodde jag att det var orsaken till att han varit spänd i ryggen.

Men han har tydligen en förslitningskada i ländryggen.:cry: Jag var av personliga skäl lite mentalt frånvarande men jag kan bara minnas att jag fick instruktioner om att
han skulle äta rimadyl i två veckor " promenadmotion" (vad menas?) nämnde hon i kassan i förbigående och sen skulle vi se om jag såg någon förbättring.

Nu när jag kommer hem och tittar på kvittot och spondylos och googlar så ser jag att många har hur många restriktioner som helst. De får inte leka med andra hundar, de får inte springa lösa, de får inte hoppa, inte klättra , inte kampa osv.

Jag tänker ge rimadyl och låta hunden vara som vanligt under helgen tills veterinären öppnar på måndag och jag kan får mer råd. Det är ett problem han dragits med länge så det kan knappast göra till eller från.

Men saken är att jag inte VILL begränsa hundens liv så längre än ett par veckor. Visst, han kan få täcke, bättre uppvärmning och kanske lite smärtstillande men hunden måste ju få göra annat än gå stillsamma koppelpromenader?!! Det är inget liv för en brötus:cry:

Vad är det värsta som kan hända? Problemet är dessutom att han har hög smärttröskel. Har han akut, svår smärta går det nog att se men annars är det nog väldigt svårt....
 
Senast ändrad:
Sv: Spondylos

Izor är 5 (och dvärgschnauzer) och har spondylos två kotor från svansen, det upptäcktes för ungefär tre månader sedan.
Han fick en propp i ryggraden april 2008, och både veterinären och vi tror att proppen är den utlösande faktorn till spondylosen (men det går inte att bevisa, proppen försvann dessutom av sig självt - vilket konstaterades genom magnetröntgen).

Izor fick träffa en sjukgymnast i juni som ville att vovven skulle bygga på sig mer muskler i bakbenen.
Så hon rekommenderar simning och att gå i kuperad terräng (typ snårig svampskog så att han måste lyfta på tassarna). Och gå slalom är alldeles utmärkt sätt att bygga upp musklerna, gärna mellan benen på oss, men det går även bra med agilityslalom.
Vi går fyra 10-15 minuters, och en 30-45 minuters promenader, vilket är helt okej.
Dessutom har vi köpt en massageapparat (som masserar med hjälp av ultraljud), som vi använder ungefär varannan dag. Den är för människor från början. Izor somnar oftast när vi använder apparaten, han blir lite sur när vi vänder honom och masserar andra sidan.

Izor bör inte springa efter bollar eller röja runt med andra hundar. Inte heller hoppa hinder - jo, om han gör det själv i skogen, men inga agilityhinder.

För tillfället går vovven på 1 Rimadyl/dag (½ på morgonen och ½ på kvällen).

Vad jag fattar det som så är det någon sorts inflammation inblandad och som gör att det gör ont. När inflammationen lägger sig så har hunden inte lika ont längre och kan då leva nästan som vanligt igen, men risk finns att inflammationen och smärtan kommer tillbaka om hunden rusar runt för mycket.
Sjukgymnasten förklarade även att spondylosen bygger (kalk?)broar mellan kotorna och när den har byggt färdigt så är det som om hunden har blivit stelopererad, men att hunden kan röra sig nästan helt normalt och obehindrat (så länge man alltså inte får tillbaka inflammationen).
Det var så jag fattade det hela i alla fall.

Fick reda på att det är fler och fler dvärgschnauzrar som får problem med ryggen. Annars är det flesta boxrar som får spondolys (enligt veterinären och sjukgymnasten, vet ej om det stämmer).
 
Senast ändrad:
Sv: Spondylos

Mina föräldrars hund hade spondylos, de tog bort honom nu i juli vid 11 års ålder.
Vi fick reda på att han hade spondylos när han var i 4års åldern då han efter en kraftig inbromsning vid bollkastning blev tillfälligt förlamad i bakdelen, röntgen hos vet gav då diagnosen. Han var som vanligt i många år, i perioder märktes det att han hade ont och då fick han rimadyl. Han gick på ett specialfoder för hundar med ledproblem med bla. glucosamin i.

För ungefär två-tre år sedan började han få artros också och blev allt vingligare men fortfarande lika pigg och glad. Det sista halvåret gick han inte upp för trappan till ovanvåningen, hade svårt att hoppa in i bilen själv, vissa dagar gick det - andra inte. Den sista veckan hände ett par saker som gjorde att mina föräldrar åkte till veterinären för att se om något gick att göra ytterligare, vilket det inte gjorde så då tog de bort honom innan han blev alltför illa däran. Vetten förklarade det som så att han inte hade särskilt ont av spondylosen utan det var mer frustrationen över att inte kunna göra saker som han kunnat innan som var jobbigt för honom.

Under hela tiden har han kunnat gå promenader lös som vanligt, rejsat runt och haft ett bra liv. Bollkastning har vi undvikit i den mån att han fick sitta tills bollen landat och sedan hämtat den = ingen tokrusning. Han har lekt korta stunder med andra hundar, inte så våldsamt. Under kalla och regniga dagar har han haft täcke med gott resultat.

Känn efter själv och gör det som du känner är rätt. Ta en dag i taget och ha smärtstillande hemma som du kan ge vid behov. Det är bättre att hunden lever ett roligt liv en lite kortare tid än ett mycket tråkigt liv länge.
 
Sv: Spondylos

Veterinären tyckte att han hade bättre bakbensaktion idag så nu ska ha få rimadyl och motion som vanligt i 2-3 veckor så får vi se om det går åt rätt håll.
Vi är båda överens om att operation inte är ett alternativ, utan han får gå så länge han håller så att säga.

Han har fått springa lite i rasthage och Gått upp och ned för A hinderet och balansbom någon gång. Ska ge oss ut i mer kuperad terräng senare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter att vovven fick "låsningar" i ryggen/bakdelen i början av September så åkte vi in till veterinären då,där röntgen visade spondylos...
Svar
3
· Visningar
3 008
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag misstänker att det är det som brorsans hund har. Någon med erfarenhet av det? Eller liknande problem? Brorsan är ju f.n nere i...
Svar
1
· Visningar
1 057
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp