Sponsring vid sjukersättning

princesslovelia

Trådstartare
Jag har en liten udda fråga? Men om man är sjukpensionär eller sjukersättning så får man inte ha någon annan inkomst än det som försäkringskassan ger. Men hur fungerar det med sponsring? Får man om man har sjukersättning ta emot sponsrade produkter från företag och visa upp dessa på instagram och youtube? Jag vill verkligen inte trampa någon på tårna med min fråga utan det är bara en stilla undran?
 
Så länge man inte får pengar utan prylar så kan det väl inte räknas till inkomst, eller? Jag vet iofs inte, men det låter orimligt.
 
Så länge man inte får pengar utan prylar så kan det väl inte räknas till inkomst, eller? Jag vet iofs inte, men det låter orimligt.
Sponsrade prylar och liknande räknas väl iaf av skatteverket?

Ts,
Jag gissar att det skulle kunna bli problem men det är nog inte säkert. Beror förmodligen på omfattningen.
 
Jag har en liten udda fråga? Men om man är sjukpensionär eller sjukersättning så får man inte ha någon annan inkomst än det som försäkringskassan ger. Men hur fungerar det med sponsring? Får man om man har sjukersättning ta emot sponsrade produkter från företag och visa upp dessa på instagram och youtube? Jag vill verkligen inte trampa någon på tårna med min fråga utan det är bara en stilla undran?
Du får ha annan inkomst om beslutet om ersättningen gavs innan 1 juli 2008 så det beror alltså på när beslutet om sjukersättning togs. https://www.forsakringskassan.se/wp...aktuella-belopp-2017-07.pdf?MOD=AJPERES&CVID= Togs beslutet efter 1 juli 2008 kan man lägga sin sjukersättning vilande för att prova att arbeta eller studera. https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/sjukersattning

Sponsring räknas enligt skatteverket som inkomst.
 
Är det inte risk att fk räknar det som att du kan arbeta? Folk lever ju ändå faktiskt på just sådana saker? Tänkte sjukpensionär ? Uuh jag hade aktat mig för det.
 
Det finns något som kallas åttondelen, men det gäller bara om du har sjukersättning på heltid.
"Hur fungerar det om jag vill arbete lite varje vecka?
Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:
  • har hel sjukersättning
  • arbetar högst 5 timmar i veckan
  • tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.
Den du måste anmäla till oss innan du börjar. Ring till kundcenter på 0771-524 524 så hjälper de dig."

Om du tar emot prylar som är i utbyte mot att blogga om dem kan det räknas som en ersättning för tjänsten du gör, och då likställas med lön hos Skatteverket. https://www.skatteverket.se/privat/...chspelare.4.2132aba31199fa6713e800017239.html
 
Du får ha annan inkomst om beslutet om ersättningen gavs innan 1 juli 2008 så det beror alltså på när beslutet om sjukersättning togs. https://www.forsakringskassan.se/wp...aktuella-belopp-2017-07.pdf?MOD=AJPERES&CVID= Togs beslutet efter 1 juli 2008 kan man lägga sin sjukersättning vilande för att prova att arbeta eller studera. https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/sjukersattning

Sponsring räknas enligt skatteverket som inkomst.
Ok så sponsring är inkomst enl skatteverket? Anledning att jag frågar är nämligen att jag känner en som är sjukpensionär men sponras med saker till hästen i utbyte om att göra reklam för produkterna på sin youtubekanal och instagram?
 
Är det inte risk att fk räknar det som att du kan arbeta? Folk lever ju ändå faktiskt på just sådana saker? Tänkte sjukpensionär ? Uuh jag hade aktat mig för det.
Jo men det är precis det jag undrar? Jag vet en person som gör detta nämligen och jag är rädd för att hon kommer råka riktigt illa ut om försäkringskassan får reda på detta?
 
Ja... prata med personen. Att bli av med sjukersättning pga okunskap skulle vara katastrofalt för mig. Jag hade uppskattat om någon sa det - och tackat även om jag redan visste av ren hövlighet.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 103
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 045
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp