Spontana sår

kolblakkur

Trådstartare
Katten ska givetvis tas till veterinär!

Har en åttaårig hankatt som verkar ha börjat få spontana sårskorpor. Han är innekatt, lat och bråkar inte med någon. Han har en sårskorpa på insidan av bakbenet. På samma bakben har han ett sår på knäet. Men nu har han även fått ett ovanför ögat, det är bara en sårskorpa - inget egentligt sår. Huden under sårskorpan är irriterad. Eftersom han går med trapp så tror jag inte att han har lyckats skada sig själv och det ser som sagt inte ut som ett sår, utan bara röd och irriterad hud vars skorpa släppt. Men igår hade han ingenting där. Inget sår, inget som läkt och blivit en skorpa. Det påminner dessutom om det finns på bakbenet.

Vad kan detta röra sig om? Jag antar att det är en sjukdom och inte skador, men när jag googlar hittar jag ingenting. Han har ätit samma mat i fyra år så misstänker ingen foderallergi. Ingen klåda.
 
Insidan av benet.
 

Bifogade filer

  • 15F71015-AE03-4E81-AE4E-B7F7D8DE6F51.jpeg
    15F71015-AE03-4E81-AE4E-B7F7D8DE6F51.jpeg
    223,6 KB · Visningar: 31
Ovanför ögat.
Kan vara allergi. På min ena katt blossade det upp över natten ett stort vätskefyllt sår på halsen och han hade även små sår ovanför ögonen och den tunna huden i och nedanför öronen. Det visade sig vara flera ämnen som han var allergisk emot, bl a fiskprotein som är väldigt vanligt i kattmat.
 
Kan vara allergi. På min ena katt blossade det upp över natten ett stort vätskefyllt sår på halsen och han hade även små sår ovanför ögonen och den tunna huden i och nedanför öronen. Det visade sig vara flera ämnen som han var allergisk emot, bl a fiskprotein som är väldigt vanligt i kattmat.
Hur kom du fram till vilka ämnen han var allergisk mot?
 
Foderallergi brukar väl dock mest visa sig som sår på/runt huvudet. Så känns som att det kan vara nått mer utöver foderallergi.
 
Katten ska givetvis tas till veterinär!

Har en åttaårig hankatt som verkar ha börjat få spontana sårskorpor. Han är innekatt, lat och bråkar inte med någon. Han har en sårskorpa på insidan av bakbenet. På samma bakben har han ett sår på knäet. Men nu har han även fått ett ovanför ögat, det är bara en sårskorpa - inget egentligt sår. Huden under sårskorpan är irriterad. Eftersom han går med trapp så tror jag inte att han har lyckats skada sig själv och det ser som sagt inte ut som ett sår, utan bara röd och irriterad hud vars skorpa släppt. Men igår hade han ingenting där. Inget sår, inget som läkt och blivit en skorpa. Det påminner dessutom om det finns på bakbenet.

Vad kan detta röra sig om? Jag antar att det är en sjukdom och inte skador, men när jag googlar hittar jag ingenting. Han har ätit samma mat i fyra år så misstänker ingen foderallergi. Ingen klåda.

Jag tycker att det låter och ser ut som eosinofilt granulom. Typiskt ställe kring huvudet samt insidan av låret.
 
Jag tycker att det låter och ser ut som eosinofilt granulom. Typiskt ställe kring huvudet samt insidan av låret.
Tack!
Tid hos veterinär ska bokas och specialfoder är beställt.

Läste att man (ibland?) ger kortison, brukar det vara i tablettform hemma eller en spruta hos veterinären?
 
Tack!
Tid hos veterinär ska bokas och specialfoder är beställt.

Läste att man (ibland?) ger kortison, brukar det vara i tablettform hemma eller en spruta hos veterinären?
Min katt går på kortison p.g.a. en hudsjukdom. När vi började med det igen i sommar så fick hon en mycket hög dos i form av spruta hos veterinären, och sedan tabletter hemma.
 
Tack!
Tid hos veterinär ska bokas och specialfoder är beställt.

Läste att man (ibland?) ger kortison, brukar det vara i tablettform hemma eller en spruta hos veterinären?

Oftast tabletter 😊 Det är dock ganska viktigt att man får en diagnos innan katten sätts på högre doser kortison eller långtidsbehandling med tanke på biverkningar och ökad risk för diabetes. Bra att du bokat tid!
 
Minns inte riktigt, var kanske kortison för allt? Tyvärr utvecklade han även astma och dog allt för tidigt. Viktigt att gå på kontroller om de får kortison, det slog ut njurarna på pappas katt. :(
Okej, vad tråkigt. Beklagar :(

Har haft en katt som gick på kortison under ett år, men fick aldrig information om att vi skulle komma på kontroller...? Har det med dosen att göra kanske? Katten fick 2,5 mg per dag.
 
Okej, vad tråkigt. Beklagar :(

Har haft en katt som gick på kortison under ett år, men fick aldrig information om att vi skulle komma på kontroller...? Har det med dosen att göra kanske? Katten fick 2,5 mg per dag.
Den katten fick injektioner ca var sjätte månad och det fungerade i några år innan hon blev akut dålig. 14 mil till veterinär så hon var döende eller dog under färd.
 
Vår kastrerade hankatt gick på kortison som liten pga av bekymmer med luftrören varför vet de inte riktigt men han åt kortison tabletter under ca 2 år. Vi gav han en tablett i munnen varje kväll, vi slutade senare med veterinärens tillåtelse såklart då han blev tjock och dessutom tyckte vi inte att de hjälpte honom speciellt mycket mer en på våren när pollen började komma i luften.
 

Liknande trådar

Hästvård Min nya häst har sparkat sig själv på insidan av ena bakbenet och är lite lite tjock i benet + typ ljummen. Hon är inte halt alls, och...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Fibusen
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 602
Senast: höstmåne
·
N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 591
Senast: NataliTM
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 793
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp