Bukefalos 28 år!

Sporrar inom barockridningen?

C

cotton

Jag undrar hur sporrar ses inom barockridningen. Är det få som använder det osv. Ska sporrarna vara minipluttiga eller ultralånga?

Svara på alla barockryttare för jag vill veta allt om det! :D
 
En "barockmänniska" berättade för mig att B. Branderup använder sina sporrar med innerskänkeln i t.ex en sluta för att hästen ska "dra ihop" inre sidan. Tydligen så "petar" man på en muskel där, som då drar ihop sig. Ungefär som om nån trycker ett finger i sidan på dig och du viker dig.

Rätta mig om jag har fel, någon.
 
Det är inte speciellt sporren som gör det jobbet, det gör hela innerskänkeln. Däremot kan ju en sporre förtydliga en innerskänkel som inte uppfattas ordentligt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 793
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: sjoberga
·
Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
744
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp