Sporrar med trissa

Nevermind

Trådstartare
Är sporrar med trissa tillåtna att tävla på? Tänker på typ såna här:
20190128_133518.jpg

Blev lite osäker på formuleringen i TR :)
 
Nej, från i år är de inte det.
Jag tolkar de som tillåtna. Trissorna är ju "släta och avrundade" dvs inte spetsiga. De har flyttat momentet och strukit benämningen "stjärn- och hjulsporrar". Men trissor som roterar med samma beskrivning "släta och avrundade" består. Det gör att jag inte tolkar det som en ny regel utan enbart en ny skrivning och ändrad momentföljd.
 
Jag tolkar de som tillåtna. Trissorna är ju "släta och avrundade" dvs inte spetsiga. De har flyttat momentet och strukit benämningen "stjärn- och hjulsporrar". Men trissor som roterar med samma beskrivning "släta och avrundade" består. Det gör att jag inte tolkar det som en ny regel utan enbart en ny skrivning och ändrad momentföljd.
På öd-utbildningen i helgen sa de att dessa inte längre räknas som avrundade. Eller släta. Så de är inte ok.

@Mirabilis ja, det bör de vara, om allt annat stämmer med TR...
 
På öd-utbildningen i helgen sa de att dessa inte längre räknas som avrundade. Eller släta. Så de är inte ok.

@Mirabilis ja, det bör de vara, om allt annat stämmer med TR...
Att dom aldrig kan vara tydliga. Om det nu inte får vara en trissa hade det varit himla enkelt att skriva att roterande del skall vara helt slät. Blir intressant vad de säger på repkursen jag ska på i helgen då.
 
Är jättetacksam om du kan meddela va de säger på repkursen i helgen. Jag tolkar oxå det som att den sortens sporre ts la in bild på är ok 😃
 
Det blir jättejättejätteintressant.Tänk om det blir olika bud.:nailbiting:
Var snäll återkom.
Alltså det bådar för dubbla bud. Pratade med en annan öd idag och hen tolkar precis som jag. Om den roterande delen måste vara helt slät-varför står det inte så då? Det känns (återigen) som om förbundet har ordentliga problem med att vara tydliga i text och hur ska de kräva att ryttarna har koll på TR när det är så otroligt lätt att feltolka?

Repkursen jag ska på i helgen är dock enbart för sittande domare och tror inte vår utbildare har superkoll på öd-biten. Men överdomarna repkurs är 16-17/2 och då kommer et tas upp via hen jag pratade med idag. För vi aspiranter får inte gå den eftersom vi inte gjort uppdömningen. Så om vi klarar vår uppdöming tänker de på fullaste allvar att skicka ut oss att vara öd helt utan ordnad uppdatering på ett TR med massor av förändringar. Ja jag är lite bitter.
 
Men överdomarna repkurs är 16-17/2 och då kommer et tas upp via hen jag pratade med idag. För vi aspiranter får inte gå den eftersom vi inte gjort uppdömningen.

Vad är det du skriver? O_o :rage: Får du inte vara med på överdomarutbildningen fast du ska vara överdomare bara för att förbundet segat och du ännu inte fått skriva upp? Vad har det för betydelse??:crazy:

Vilken underlig och knepig inställning men det är typiskt förbundet-

Det är väl jättebra att under domarutbildningen få gå öd utbildningen?

Alltså, jag har och är kritisk till förbundet och deras ickefungarande och kompisrelaterade utbildningssystem( som domarutbildningen på högre nivå där det inte alls nödvändigtvis går efter meriter utan kompiskontakter:eek:), där de dels inte kan vara samstämmiga i överdomarutbildningen utan att överdomarutbildarna tolkar efter hur de tycker eller då inte tycker det ska skötas på tävling och dels då detta med din uppskrivning.

Varför har det inte blivit någon uppskrivning?
Hinner inte utbildaren?
Går det inte att åka söderut om nu utbildaren är söderut?
 
Vad är det du skriver? O_o :rage: Får du inte vara med på överdomarutbildningen fast du ska vara överdomare bara för att förbundet segat och du ännu inte fått skriva upp? Vad har det för betydelse??:crazy:

Vilken underlig och knepig inställning men det är typiskt förbundet-

Det är väl jättebra att under domarutbildningen få gå öd utbildningen?

Alltså, jag har och är kritisk till förbundet och deras ickefungarande och kompisrelaterade utbildningssystem( som domarutbildningen på högre nivå där det inte alls nödvändigtvis går efter meriter utan kompiskontakter:eek:), där de dels inte kan vara samstämmiga i överdomarutbildningen utan att överdomarutbildarna tolkar efter hur de tycker eller då inte tycker det ska skötas på tävling och dels då detta med din uppskrivning.

Varför har det inte blivit någon uppskrivning?
Hinner inte utbildaren?
Går det inte att åka söderut om nu utbildaren är söderut?
Det finns så mycket jag hade kunnat skriva om detta men med tanke på nya munkavleregeln så vågar jag inte. Då lär jag aldrig bli godkänd...

Men jag skriver teoriprovet på söndag. Klarar jag det kommer jag åka varsomhelst i landet för att göra uppdömningen. Pronto. Får bara hoppas att det inte tar 8 månader att få denna skrivningen rättad som det gjorde med öd-provet.
 
Jag tänker på ryttarna-hur roligt är det att åka ut och tävla och ha i bakhuvudet att man kan ha missförstått något i TR. Vågar man ha det bettet, eller den sporren eller den loggan eller hjälmen??

Det ändras ju kanske inte år från år men varannat år, och många gånger rena skitändringar som är svåra att förstå sig på.
 
Sporren är INTE tillåten enl. Förbundet.

https://www.hippson.se/fraga-expert..._jena/far-man-ha-stjarnsporrar-pa-tavling.htm


Jag mailade oxå förbundet och fick detta svar

Som det står i TR II
2.2.2. Om sporrar med trissor används måste trissorna vara släta
och avrundade (inte ha skarpa kanter) och vara fria att rotera.
Dressyrkommittén har inför TR II 2019 beslutat att använda samma regler som FEI har.
ÖD går fortutbildning där TR gås igenom.

Så för enkelhetens skull bör man gå ut med bilder så som man gör i det danska tr på
Godkända eller inte godkända sporrar. För följer man FEI så är ”stjärnsporrar” godkända. Inte alla typer av stjärnsporrar utan endast de som är släta, avrundade och roterar.
 
https://www.hippson.se/fraga-expert..._jena/far-man-ha-stjarnsporrar-pa-tavling.htm


Jag mailade oxå förbundet och fick detta svar

Som det står i TR II
2.2.2. Om sporrar med trissor används måste trissorna vara släta
och avrundade (inte ha skarpa kanter) och vara fria att rotera.
Dressyrkommittén har inför TR II 2019 beslutat att använda samma regler som FEI har.
ÖD går fortutbildning där TR gås igenom.

Så för enkelhetens skull bör man gå ut med bilder så som man gör i det danska tr på
Godkända eller inte godkända sporrar. För följer man FEI så är ”stjärnsporrar” godkända. Inte alla typer av stjärnsporrar utan endast de som är släta, avrundade och roterar.

Hahaha men va fan 😂 hur ska man veta då? Jag mailade ändå och frågade.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 031
Senast: Takire
·
Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 565
Senast: Jeps
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: Nikan
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp