Sporrar och spön [Utbruten från Höstterminens tävlingar.]

Fiorano

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.

Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.

Hej alla! Efter fyra års konstant sjuk o rehab på mina hästar så är jag o ponnyn äntligen igång på allvar. Det blir tävlingsdebut för mig i november och vi ska starta LA 1. Igår började vi träna in själva programmet. Målet är en godkänd runda med mjuk o fin häst. (Jag är överårig). Jag har en jättefin ponny som kan det mesta men som är rätt bekväm. Funkar bra m spö, en nöt som jag funderar på hur jag ska lösa.

Jag har tävlat en sån där ponny som verkligen la av så fort en fick startsignal. Helt hopplös! Jag har särskilda tävlingssporrar som jag inte rider hemma med. Ganska lång med stjärntrissa. Det funkade på honom och med min egen funkar det utmärkt även om hon inte lägger ner men där behöver jag ändå alltid lite extra haha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har tävlat en sån där ponny som verkligen la av så fort en fick startsignal. Helt hopplös! Jag har särskilda tävlingssporrar som jag inte rider hemma med. Ganska lång med stjärntrissa. Det funkade på honom och med min egen funkar det utmärkt även om hon inte lägger ner men där behöver jag ändå alltid lite extra haha.
Var har du köpt de sporrarna? Den idén känns som värd att prova även här :)
 
Jag har tävlat en sån där ponny som verkligen la av så fort en fick startsignal. Helt hopplös! Jag har särskilda tävlingssporrar som jag inte rider hemma med. Ganska lång med stjärntrissa. Det funkade på honom och med min egen funkar det utmärkt även om hon inte lägger ner men där behöver jag ändå alltid lite extra haha.

Vad är finessen m stjärna? Jag tycker de ser läskiga ut och har aldrig provat. Jag rider m långa sporrar ungefär varannan gång, men spöet klarar jag mig inte utan. Vill ju ha riktigt igångsatta bakben o att hon vilar på steget.
 
Vad är finessen m stjärna? Jag tycker de ser läskiga ut och har aldrig provat. Jag rider m långa sporrar ungefär varannan gång, men spöet klarar jag mig inte utan. Vill ju ha riktigt igångsatta bakben o att hon vilar på steget.
Du får ju inte ha spö på tävling, om man har tävling som mål är det klokt att inte bli beroende av sånt :)
 
Jag vet att man inte får ha spö på tävling, därav önskan om tips längre bak i tråden.

Delvis ot.
Förstår inte riktigt alla ni som behöver sporrar eller spö. Jag har 6 hästar som rids just nu samt rider ofta andras hästar och jag rider aldrig någonsin med varken sporrar eller spö. Det innebär inte heller att banka med skänklarna på dem. Ngt av det första jag lär mina hästar är att jag vill att de ska vara reaktionssnabba på min skänkel. Ser många banka med hälarna men jag kramar om med vaden försiktigt om de ska gå fram. Bankas det med skänklarna stänger tex min senior av helt. Självklart får alla göra som de vill men majoriteten här är hobbyryttare, precis som jag. Tycker det ser hemskt ut med era diskussioner om långa sporrar, spö hit och dit är ledsamma och undrar om det verkligen behövs egentligen eller det mest är lathet att man inte orkar göra jobbet med att få hästen att lyssna och acceptera din skänkel?
 
Delvis ot.
Förstår inte riktigt alla ni som behöver sporrar eller spö. Jag har 6 hästar som rids just nu samt rider ofta andras hästar och jag rider aldrig någonsin med varken sporrar eller spö. Det innebär inte heller att banka med skänklarna på dem. Ngt av det första jag lär mina hästar är att jag vill att de ska vara reaktionssnabba på min skänkel. Ser många banka med hälarna men jag kramar om med vaden försiktigt om de ska gå fram. Bankas det med skänklarna stänger tex min senior av helt. Självklart får alla göra som de vill men majoriteten här är hobbyryttare, precis som jag. Tycker det ser hemskt ut med era diskussioner om långa sporrar, spö hit och dit är ledsamma och undrar om det verkligen behövs egentligen eller det mest är lathet att man inte orkar göra jobbet med att få hästen att lyssna och acceptera din skänkel?


Vilken lycka att alla hästar du rider är reaktionssnabba. Även de du rider ibland som inte är dina egna. Det måste vara ovanligt. :)

Visst kan jag rida fram den explosivitet jag vill ha utan sporrar och spön men det betyder ponnysparkar och vrål i uppvärmningsfasen istället. Att få mitt sto reaktionssnabb är inte ett stort jobb som jag behöver göra en gång för att sedan ha det klart, det är ett pågående arbete varje dag i varje ridpass. Då är det ibland skönt att slippa sparka och istället sätta på sporrar så att jag kan rida med enklare hjälper.

Lite som bettdiskussionen. Visst kan man rida på ett enkelt tredelat men om det krävs att du blir hård i handen för att hästen skall lyssna på det, är det då så mycket bättre än ett skarpare bett fortfarande? Där man kan rida med mjuk hand.
 
Vilken lycka att alla hästar du rider är reaktionssnabba. Även de du rider ibland som inte är dina egna. Det måste vara ovanligt. :)

Visst kan jag rida fram den explosivitet jag vill ha utan sporrar och spön men det betyder ponnysparkar och vrål i uppvärmningsfasen istället. Att få mitt sto reaktionssnabb är inte ett stort jobb som jag behöver göra en gång för att sedan ha det klart, det är ett pågående arbete varje dag i varje ridpass. Då är det ibland skönt att slippa sparka och istället sätta på sporrar så att jag kan rida med enklare hjälper.

Lite som bettdiskussionen. Visst kan man rida på ett enkelt tredelat men om det krävs att du blir hård i handen för att hästen skall lyssna på det, är det då så mycket bättre än ett skarpare bett fortfarande? Där man kan rida med mjuk hand.

Det tror jag inte att det är. Ovanligt alltså. Iaf inte i mina "kretsar".
Tycker det låter trist att det skulle innebära ponnysparkar och vrål.
Dock övertygad om att det finns andra sätt.
 
Lite roligt/konstigt faktiskt att man i Sverige inte får ha spö på dressyrtävlingar men man får ha det på travlopp, medans det i Norge är tvärt om... :cool: Vi får dock inte ha sporrar med någon for av trissa i klasser under MsvB. :cautious:
 
Delvis ot.
Förstår inte riktigt alla ni som behöver sporrar eller spö. Jag har 6 hästar som rids just nu samt rider ofta andras hästar och jag rider aldrig någonsin med varken sporrar eller spö. Det innebär inte heller att banka med skänklarna på dem. Ngt av det första jag lär mina hästar är att jag vill att de ska vara reaktionssnabba på min skänkel. Ser många banka med hälarna men jag kramar om med vaden försiktigt om de ska gå fram. Bankas det med skänklarna stänger tex min senior av helt. Självklart får alla göra som de vill men majoriteten här är hobbyryttare, precis som jag. Tycker det ser hemskt ut med era diskussioner om långa sporrar, spö hit och dit är ledsamma och undrar om det verkligen behövs egentligen eller det mest är lathet att man inte orkar göra jobbet med att få hästen att lyssna och acceptera din skänkel?
Ärligt talat tror inte jag att du skulle se någon större skillnad på min ridning när jag rider utan sporrar/med mina hemmasporrar/med mina tävlingssporrar. Men för mig som ryttare gör graderna däremellan väldigt mycket. Jag kräver snabba reaktioner av mina hästar och vill intet använda stora hjälper, då hjälper sporrarna.

Sen är det skillnad på häst och häst, det är skillnad på vad en som ryttare vill ha fram ur hästen, det spelar även roll var hästen är i sin utbildning. På hästarna jag utbildat från början har jag inga sporrar förrän kraven börjar öka. På min ponny rider jag utan sporrar i skogen och när jag bara motionerar ett lätt pass. 30mm på när vi dressyrar hemma och 20mm med stjärntrissa på tävling. Vad jag väljer symboliserar bra vad jag vill ha ut av henne. På min stora häst har jag varken sporrar eller spö för tillfället. Men den dag vi kommer till samling kommer jag ha sporrar på då med.

Jag är ingen superstar till ryttare. Men. Jag har blivit bra på att sätta en god utbildning i mina hästar och de blir välridna och lätta att rida även när jag sätter upp nya ryttare. Så nej, jag är inte lat och mina hästar är riktigt fina på hjälperna.
 
Delvis ot.
Förstår inte riktigt alla ni som behöver sporrar eller spö. Jag har 6 hästar som rids just nu samt rider ofta andras hästar och jag rider aldrig någonsin med varken sporrar eller spö. Det innebär inte heller att banka med skänklarna på dem. Ngt av det första jag lär mina hästar är att jag vill att de ska vara reaktionssnabba på min skänkel. Ser många banka med hälarna men jag kramar om med vaden försiktigt om de ska gå fram. Bankas det med skänklarna stänger tex min senior av helt. Självklart får alla göra som de vill men majoriteten här är hobbyryttare, precis som jag. Tycker det ser hemskt ut med era diskussioner om långa sporrar, spö hit och dit är ledsamma och undrar om det verkligen behövs egentligen eller det mest är lathet att man inte orkar göra jobbet med att få hästen att lyssna och acceptera din skänkel?
Jag håller med dig om att det handlar om att träna hästarna. Men i en inlärningsfas eller på någon annans häst kan det vara ett hjälpmedel.
Sporren är ju för att kunna ge en så liten hjälp som möjligt. Det går ju liksom inte att finlira hur mkt som helst med bara skänkel. Det blir ”trubbigare” än med sporre.
Jag tycker att det blir klämmigt dessutom.
 

Liknande trådar

Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
26
· Visningar
3 015
Senast: lady_vip
·
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
18 426
Senast: mackan
·
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 738
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp