Sporrar på skänkeldöv häst?

Diana2006

Trådstartare
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
 
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
Jag tänker såhär, bara för att man rider med sporrar innebär det inte att man måste använda dem. Jag rider alltid utan på mina unghästar trots jag har en väldigt stilla skänkeln men har alltid sporrar när jag rider ut och tränar för att jag ger hellre en litenliten touch vid behov än att sitta och behöva skänkla på. Jag vill att hästen ska vara uppmärksam för skänkeln och sporrar innebär inte att (iaf inte jag) bankar på med sporrarna bara för att dom sitter på mina fötter. Tycker du att du har en stilla skänkel och vill prova sporrar så gör det, din häst kanske inte alls gillar det eller så räcker det att du har dom på dig. Kan tipsa om en snäll sporre med rund kant och rullande hjul.
 
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
Prata med din tränare.
 
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
Det handlar ju om att lära hästen vad skänkeln betyder och hur mkt tryck man vill använda.
Jag som tränare rider en hel del andras hästar. Då brukar jag rätt direkt jag hoppar upp visa hästen hur pass lätt och snabbt jag vill ha reaktion. Hästar är absolut olika känsliga. Men inte på den nivån att de inte kan lära sig känna små hjälper.
Det handlar om att som ryttare vara konsekvent och tydlig för att få en häst som svarar på lätta hjälper.
Problemet med att dra på sig sporrar för att hästen man äger och själv rider svarar dåligt på skänkeln är att man ofta inte löser grundproblemet. Grundproblemet är inte att hästen inte känner skänkeln. Den känner lika tydligt som andra hästar. Det är att man som ryttare inte varit tydlig och konsekvent i vad skänkeln betyder. Drar man på sporrar riskerar man att det blir lite liknande men mer obekvämt för hästen.
 
Jag tänker såhär, bara för att man rider med sporrar innebär det inte att man måste använda dem. Jag rider alltid utan på mina unghästar trots jag har en väldigt stilla skänkeln men har alltid sporrar när jag rider ut och tränar för att jag ger hellre en litenliten touch vid behov än att sitta och behöva skänkla på. Jag vill att hästen ska vara uppmärksam för skänkeln och sporrar innebär inte att (iaf inte jag) bankar på med sporrarna bara för att dom sitter på mina fötter. Tycker du att du har en stilla skänkel och vill prova sporrar så gör det, din häst kanske inte alls gillar det eller så räcker det att du har dom på dig. Kan tipsa om en snäll sporre med rund kant och rullande hjul.
Tack! Ska tänka på saken
 
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
Det är ju ryttaren som gör hästen skänkeldöv, så om det är ens egen häst kan man ju anpassa känsligheten. Vill man att hästen ska reagera mer på skänkeln får man lära den det. Aldrig skänkla utan att det betyder nånting, av vana. Sen kan jag tycka att det är lättare att vara kvick med skänkeln om man har sporrar, hälen blir lite trubbigare. Men har man tillräcklig kroppskontroll kan man säkert använda hälen lika kvickt och precist som sporren.
 
Din häst kan känna en fluga som landar så den känner garanterat dina skänklar. Du behöver öva mer på att ge korrekta hjälper som @tuaphua skriver så A och O för er är att hitta en tränare som du kan rida för, inte att betsla upp eller sätta på dig skarpa sporrar.
Det är rätt svårt att hitta tränare då min häst är en gammal travare, men ska absolut kolla om jag hittar tränare som passar
 
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
Min erfarenhet av skänkeldöva hästar är att de antingen, som nämnts tidigare, utbildade till att inte reagera på en lätt hjälp alternativt är uttråkade och anser träningen som fullständigt meningslös och det värsta som sker under dagen. Det första problemet har du fått råd om, det andra löses enkelt genom att man gör träningen rolig för hästen- Det går men kräver lite eftertanke och man kanske får inse att det inte passar just den individen att göra "skänkelvikningar på hörnlinjen sjuttioelva gånger" på ett pass utan att man är lite mer kreativ än så.
 
Sporrar, diverse skarpa bett, hjälptyglar av olika slag osv. osv. kan man använda när man är så kunnig, så precis och så duktig att man har stenkoll på vad man gör och i det läget finns det ingen som behöver de där tortyrredskapen.

Sätt dig att klappa dig själv hårt på låret eller tryck hårt om du föredrar det. Kolla hur lång tid det tar innan du faktiskt inte känner något alls. Ta sedan på andra låret och dutta lätt två tre gånger, var stilla i en minut och dutta sedan lätt två tre gånger till. I vilket fall känner du direkt vad som händer? Jo när du duttar såklart. Det är vad man gör som max med skänkeln, man duttar lätt. Till det behövs ingen sporre och hästen kommer snart inte vara skänkeldöv längre. Exakt samma sak gäller med bett och andra saker vi önskar att hästen ska göra. Man kan inte lösa ett problem man själv eller andra människor har skapat genom att ta till mer våld utan då måste man börja viska istället och låta hästen våga få tillbaka sin lyhördhet. På endel tar det tid. Andra pustar ut och vågar bli lyhörda direkt.

Hästar är kloka, fantastiska, kännande varelser och hästar och våld hör aldrig någonsin ihop.
 
Hur pass utbildad är din travare?
Inom travet används sällan skänklarna, sedan säljs dessa hästar billigt, och det är sällan köparen har kunskap att utbilda hästen ordentligt.

Om hästen inte får lära sig vad skänklarna betyder så kommer den också inte reagerar när man skänklar.

Allt ligger i utbildning, att lära hästen att förstå vad skänkeln betyder och att lära hästen att lyssna på svaga hjälper.
 
Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen som sagt är väldigt pigg. Jag frågade henne häromdagen varför hon red med sporrar, och hon svarade att hästen var "så himla skänkeldöv". Dom fåtal gångerna jag ridit hästen (utan sporrar) så lyssnade den mycket på skänkeln men var fortfarande rätt pigg.
Jag själv har en häst som faktiskt ÄR lite lagom skänkeldöv, så jag undrar om man kanske ska köpa "milda" sporrar och rida med dom, eller om jag ska fortsätta utan. Tacksam för svar!!
Ett tips är att lära sin häst att lyssna på vikthjälp istället för skänkeln. Tar ett tag att lära in men då värt det.
 
Hur pass utbildad är din travare?
Inom travet används sällan skänklarna, sedan säljs dessa hästar billigt, och det är sällan köparen har kunskap att utbilda hästen ordentligt.

Om hästen inte får lära sig vad skänklarna betyder så kommer den också inte reagerar när man skänklar.

Allt ligger i utbildning, att lära hästen att förstå vad skänkeln betyder och att lära hästen att lyssna på svaga hjälper.
Han är inte speciellt utbildad, han förstår skänklar men kan inte flytta sig för dom :)
 
Det är rätt svårt att hitta tränare då min häst är en gammal travare, men ska absolut kolla om jag hittar tränare som passar
Vissa hästar är svåra att hitta bjudning på när de inte går i balans i korrekt form. Då kan spänningarna göra så att de inte svarar framåt korrekt. Iom att det är en travhäst som också är outbildad så kan det mycket väl vara så att den utöver att den inte förstår skänkeln inte heller går i en form som gör att den kan bjuda. När hästen går i balans i korrekt form och i lösgjordhet får man ofta bättre bjudning.
En travhäst har oftast svårare exteriör för ridning och kan behöva lite mer hjälp än de raser som är avlade för ridning.

Det låter kanon att du letar efter tränare! Det är svårt att rida och det blir ännu svårare när både häst och ryttare är gröna. Då behöver man hjälp! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
826
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 224
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp