Bukefalos 28 år!

Leia_99

Trådstartare
Jag skulle vilja börja använda sporrar för att förfina hjälperna lite.
Men jag är lite osäker på hur de ska användas och vilka jag ska börja med.
Har ni några bra tips? :)
 
Sv: Sporrar?

Rid för tränare/ridlärare de första gångerna. Någon utbildad som ser hur du använder skänkeln, och hur stabil sits du har. :)

Du måste kunna använda skänkel och sporre separat. Sporren är som ett finger du petar med i hästens sida, den ger ett litet punkttryck, och du måste veta var och varför du vill använda dig av det trycket.
 
Sv: Sporrar?

Om du nu vill rida med sporrar så börja med ett par korta trubbiga, typ ponnysporrar. Och som redan föreslagits, ta hjälp första gångerna så att du lär dig rätt från början och inte lägger dig till med ovanor.
 
Sv: Sporrar?

Jag rekommenderar korta ponnyknoppar alternativt ett par korta med hjul.
Sen som Lager skrev så gäller det att kunna särskilja skänklarna. Jag rider med sätet och insida lår och sporrarna 'duttar' jag med när jag dels vill ha en kvickare effekt, när hästen inte tar min drivning/hjälp på första och när jag behöver vara exaktare. En stadig sits över lag krävs, inte bara skänkeln. Fundera på hur stilla du är i framför allt galoppen och traven och mer specifikt varför du behöver sporren :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Smedstad ridcenter har infört en ny regel för att värna lektionshästarnas välfärd. De mer rutinerade eleverna, som får rida med sporrar...
Svar
0
· Visningar
268
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Oskar slickar intensivt på sporren på höger fram. Började idag. Han har redan hunnit slicka bort päls. Avleder och nejar - vilket...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: tanten
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 361
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 584
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp