Problematisk

Trådstartare
Hur förklarar ni sporrar för någon som har noll koll på hur, när och varför de används? Hästmänniska som inte hästmänniska. Om en person säger att sporrar är ett tortyrredskap, hur svarar ni (om ni gör det)?
 
Det beror ju på vilka sporrar det är och på vems fot de sitter.
Idealet är ju alltid att de ska användas så lite som möjligt och vara en förstärkning när man vill ha en snabb och tydlig hjälp.
De är ju dock från början gjorda för att få ovilliga hästar att gå framåt och vissa modeller på vissa personers fötter gör de till tortyrredskap.
Precis som bett och all övrig utrustning till hästar som används utan kunskap eller med dåligt uppsåt.
Har hästen en kass sadel och ett bett som inte passar så är det mycket värre än när en skolad ryttare använder sporrar.

Sporrar är inget man ska skänka med, drivningen på skänkel ska komma från vaden och inte hälen. Hälen ska peka ner och ngt bort från hästen så att sporren inte är i närheten av hästen tills den extra hjälpen behövs.
 
Hur förklarar ni sporrar för någon som har noll koll på hur, när och varför de används? Hästmänniska som inte hästmänniska. Om en person säger att sporrar är ett tortyrredskap, hur svarar ni (om ni gör det)?
Om en person ser sporren som ett tortyrredskap har väl personen sett de otäcka bilder som även jag har sett på nätet, där sporren har gjort blodiga sår.
Jag har svårt att förstå varför skolade ryttare på hög tävlingsnivå egentligen behöver sporrar om de använder vaden...
 
Jag jämför sporrar med skarpa bett (med hästmänniskor) och med styrservo (icke hästmänniskor).

Hästar är skolade att flytta för tryck, ju mindre du behöver trycka för att hästen skall flytta, desto bättre skolad är hästen (Hårdraget).
Sporren gör att det breda trycket från hälen istället ger ett punktrryck som hästen känner tydligare. Det gör att reaktionen att flytta för tryck kommer snabbare, och ryttaren behöver inte trycka lika hårt mot hästen.

Som styrservon på en bil. Det går att klara sig utan den. Men den kraft som krävs för att styra är otrevlig och jobbig. Styrservon är ett redskap som gör att man kan styra med lillfingret. Trevligare för alla.

- Så hade jag lagt fram det till ”sporrar är tortyr personen ” :)
(Hen kan ju kolla på valfri WC-tävling för att se att sporrar inte betyder skav eller blod).


Med det sagt, så föredrar jag att rida utan sporrar men jag använder de på veckobasis för att hjälpa kommunikationen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Oskar slickar intensivt på sporren på höger fram. Började idag. Han har redan hunnit slicka bort päls. Avleder och nejar - vilket...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: tanten
·
  • Artikel
Hästnyheter Smedstad ridcenter har infört en ny regel för att värna lektionshästarnas välfärd. De mer rutinerade eleverna, som får rida med sporrar...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 466
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp