S

ShetlandsponnY

Vad tycker ni angående ridning med sporrar? Tycker ni att det är okej att använda det på en 25 årig häst? :cool: Min kompis rider nämnligen en häst och ägaren tvingar henne att rida med sporrar på hästen för att hon inte ska bli skänkeldöv. Själv tycker jag och min kompis att det är förj***ligt! :eek: Skriv och säg vad ni tycker..
 
Sv: Sporrar

Det beror INTE på åldern, det är ett som är säkert. Jag känner en 24-årig häst som hoppar LA och är superhet.

Om man kan rida bra, är det bättre att rid med sporrar än utan på en häst som inte lyssnar. Det är ett bra sätt att få den mera uppmärksamhet. Att sparka gör den inte mer på alerten. Gäller dock inte alla hästar.
 
Sv: Sporrar

Det var ju en helt knäpp anledning om det är som det låter men annars är det väl inga problem att rida en 25 årig häst med sporrar, det har ju inte med åldern att göra direkt.
 
Sv: Sporrar

Det beror alldeles på hur man använder sporrarna. Jag rider ofta med sporrar för att få min häst mer uppmärksam, men jag är försiktig.
Eftersom jag inte vet mer om 25-åringen väljer jag att inte kommentera det. :idea:
 
Sv: Sporrar

Mm, jag förstår vad ni menar med åldern och så. Men ägaren sa att om hästen inte lyssnade så skulle min kompis banka in spetsarna i hästens sidor. Jag höll på att börja gråta då för att jag tycker det är så hemskt, vågade dock inte säga något. Ägaren är nämnligen vår lärare. Jag tycker inte att man ska rida så!!! :mad:
 
Sv: Sporrar

Kan ni inte prata med ägaren/läraren och säga att ni känner er obekväma med att använda sporrar?
Vore ju det bästa att förklara hur ni känner!
 
Sv: Sporrar

Jag rider aldrig med sporrar så jag ska inte uttala mig för mycket ;) Det är väl lika hemskt för en 3:åring som för en 25:åring att bli riden med sporrar om det sköts på fel sätt? Sporrar eller ej har ju inte med åldern att göra! Att du verkar tycka är att en häst som nått den åldern ska börja ta det lungt kan jag förstå, men om detta är en pigg och kry häst borde det ju inte vara några problem, sporrar eller ej, bara man rider med dom rätt! Prata med ägaren! Man skall vara ärlig och inte bara stå o titta på! (Sen kan man ju säga det på ett trevligt sätt som inte uppfattas som alltför "på")
 
Sv: Sporrar

Jag rider i princip alltid med sporrar på fötterna, oavsett häst. Bara för att de sitter där så behöver man inte använda dem hela tiden. Men de kan vara bra att ha vid behov.

Det kan ju vara det ägaren menar, om det behövs så är det bättre att använda sporren som sitter på foten istället för att sitta och banka utan resultat.
 
Sv: Sporrar

jag rider aldrig med sporrar efter att jag en gång testade att ta en i handen och knacka till i mina egna revben. inte skönt :cool:
och tänk då hur mkt mer kreft det blir när sporren sitter på ett ben...även om man inte bankar så... ne inget jag skulle utsätta en häst för. allraminst min egen.

bara för att vara tydlig så menar jag INTE att klanka ner på dem som rider med sporrar, man bedömer själv vad man tycker behövs och jag anser inte att jag kan ifrågasätta andras val att ha sporrar.

till ts: det är hennes häst och hon bestämmer. det där att banka med spetsen låter helt sjukt i mina öron. tänk vad ont liksom :eek: jag tycker som någon annan sa, hon ska prata med ägaren ifall hon inte vill rida med sporrar och fråga om hon inte kan få avgöra själva när det är hon som ska rida. lycka till :)
 
Sv: Sporrar

Har du provat att sätta ett bett i munnen och rycka, alternativt låta någon sparka dig i magen med ridstövlar på fötterna? ;)
Det går inte riktigt att jämföra.
Jämför man alla "ponnysparkar" många hästar får stå ut med så är ett litet "pick" med en kulsporre ingenting...
 
Senast ändrad:
Sv: Sporrar

Det som avgör om det är okej att rida med sporrar eller ej är inte hästens ålder utan ryttarens ridning.
Är man stadig i sin skänkel och är såpass kroppsmedveten att man kan avgöra när man inverkar och när man inte gör det är det absolut ingen fara att rida med en rund kulsporre!

hade det varit elakt mot hästen hade det knappast varit obligatoriskt på dressyrtävling (reg och uppåt) tex. Det gäller bara att veta hur man ska använda dem!

Att använda sporrarna på ett våldsamt sätt är självklart inte okej.
De ska vara till för att kunna förfina sina hjälper och kunna rida på så små signaler som möjligt.
 
Sv: Sporrar

Jagtycker ni kan använda sporrar på hästen om ni vet hur man rider med sporrar. Jag rider själv med sporrar på mina hästar kan man det så kan sporrar vara en fördel det gör hästen mer uppmerksam. det spelar absolut ingen roll vad det ärför typ av häst. Jag har använt sporrar på ett fullblod och det funkar utmärkt. så omägaren vill att du ska använda spoprrar så kan du göra det om du vet hur man rider med det.
 
Sv: Sporrar

jag prövade en gång att ha sporrar på mitt sto. (någonstans har jag fått för mig att om jag bara använder rätt saker, kommer hästen att gå som en grandprix-häst och träning har inget alls med saken att göra...:angel: )

jag gav en skänkel, ingen hård, utan lätt, häst blir förtvivlad och visste inte alls vad som var meningen, utan började backa. ryttare, dvs jag, fick plocka av sporre och se drömmen om grandprix-hästen försvinna av med sporrarna. har inte använt dom sen dess....

men rid inte hästen om de känns fel!!!!
att rida med sporrar i sig är inget fel, men man ska kunna använda dom rätt och framför allt ha en användning av dom, annars är dom ju värdelösa....
jag har ingen användning för dom och hästen svarar fint ändå, alltså användar jag dom inte. och det tycker jag inte din kompis ska göra om hon inte vill heller..
 
Sv: Sporrar

aldern tycker jag ar orelevant. red en 23-aring tidigare med sporrar av den enkla anledning att hon blev mer lyhord med dem. inga langa, utan korta kulsporrar.. bara att ha dem dar gjorde att hon blev en annan hast. vi tavlade upp till la...
man ska bara rida med sporrar om man har en stadig skankel och kan inverka ratt med den
 
Sv: Sporrar

som flera andra har sagt, åldern har väl inte riktigt med saken att göra .. Rider min pigga, glada och väldigt trevliga 23-åring med sporrar, just för att kunna förstärka hjälperna litegranna vid behov (sporrar är ju ändå ett hjälpmedel ..) Men att hon tvingar din kompis att rida med sporrar låter lite .. knäppt? :confused: men prata med henne& berätta hur det känns kanske kan vara en början? :)
 
Sv: Sporrar

Bara för att ägaren säger att hon kan sporra hästen ordentligt när den inte går fram behöver ju inte din kompis göra det. Hon kan väl rida normalt med sporrarna och använda dem vid behov. Jag har svårt att se på vilket sätt åldern skulle påverka huruvida man behöver sporrar eller ej..
 
Sv: Sporrar

Hmm. Hästen blir nog snarare skänkeldöv AV sporrarna om de används på det sättet.
Försök prata med ägaren, alternativt; Rid som riktigt folk med sporrarna!
Bara för att hon säger det måste man ju inte banka in sporren :idea:
Om din kompis inte vill rida med sporrar över huvud taget så försök förklara detta för ägaren.
 
Sv: Sporrar

varför skulle det inte gå? själv rider jag med sporrar endast i dressyren på min dåre. men det är för att i hoppningen hoppar han mej gärna ur sadeln, och om jag då tappar balansen och ska hålla mej kvar så kör jag ju in sporrarna i magen på honom och då bockar han. men på mina ponnys red jag med sporrar i allt..
 
Sv: Sporrar

Kikade bara på första inlägget...
Själv rider jag med sporrar på min häst då han är lat och lyssnar dåligt på skänkeln. Men efter jag hade läst en artikel om att hoppryttarna ska ha starka ben så fick man en annan tanke av det hela... titta och se :)

http://www.hippson.se/cldoc/32478.htm

// Matilda
 
Sv: Sporrar

Man måste vara oerhört noga själv att man sitter rätt om man tänker använda sporrar, annars blir hjälperna fel! För min egen del använder jag helst inte sporrar, utan enbart när det är absolut nödvändigt. En del hästar har en förmåga att bli så extra negativa av sporrar, tappar framåtbjudningen osv. Man måste anpassa sig från individ till individ.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
843
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 975
Senast: Sirap
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp