sporrens plats

O

oh_darling

efter en lång ryttarkarriär får jag veta nu att sporren ska ligga på "sporrehållaren" på stövlen.... fattar ni`?
visste inte att sporren ska sitta så högt upp, har alltid haft bara några cm från klacken...
hm...
 
Japp. Det visste jag fick jag lära mig när jag gick i ridskolan när jag var liten :Dmen jag vet inte varför... :confused:
Någon som har lust att förklara det för mig kanske??
Har aldrig direkt behövt rida med sporrar så jag är inte så insatt i det. :)
 
nu när jag tänker efter är det inte för att man ska slippa "peta upp hälen och skänkla" när man har sporren lågt ner och istället kunna utan några större rörelser trycka lätt med foten inåt?
do you get the point?
 
Japp I got the point och det låter rätt. Det verkar logiskt Tack :D
nu kan jag snart gå hem och sova och slipper fundera mer på detta. Lite pinsamt att man hållt på i så många år men inte kunde komma på en så simpel grej....skäms på mig. :p
 
jajemensan så är det. man ser ofta ryttare med sporrar som sitter nere vid sulan på skon/stöveln... har man dessutom långa ben måste man verkligen vinkla foten för att kunna använda sporren.
 
Sporren ska INTE ligga ovanpå "sporrklacken"!!!!
Därför att då kan sporren inte "fjädra" utan ligger stum.
En korrekt sporre SKA kunna "fjädra" lite så att trycket inte blir stumt och statiskt.
Hur högt du sätter den beror helt enkelt på hur långa dina underben är i förhållande till hästen kropp.
Är du som jag lite kortbent och rider ett vanligt halvblod så bör du sätta sporren nere vid klacken, ungefär.
Är du långbent och rider en tunn häst, behöver du däremot sätta den så högt du kan så du slipper höja hälen när du vill använda sporren.
Sporren blir ett riktigt tortyrinstrument om man sätter den ovanpå sporrklacken och låter den peka uppåt, och sedan med kraft kör in den i hästens sida..
Urk..
Är tyvärr ett mycket vanligt fenomen på ridskolor och små ryttare på både ponnyer och stora hästar.
 
Sporren blir inget tortyrredskap bara för att den ligger ovanpå "sporrhållaren". Om man inte drar åt remmen det värsta man kan, vilket det inte finns någon anledning att göra, så kan sporren ändå fjädra men samtidigt ligga stabilt och inte ramla av eller flytta sig för mycket. Det gör i alla fall mina och jag tror inte det är unikt. Att man rider med sporren på sporrhållaren är ingen garanti för att man "rider med sporren uppåtvänd och kör sporrarna hårt i sidan på hästen", sporren blir ett tortyrredskap i fel händer (på fel ben) oavsett var den sitter, lika mycket som den blir en bra extra hjälp i rätt händer oavsett var den sitter..
 
Som jag skrev så är det ofta förekommande att barn har sporren hårt åtspänd och vinklat uppåt liggandes på sporrhållare
Vid ett tillfället då jag jobbade som ridlärare tog jag konsekvent av alla sporrar som satt på detta vis.
Då visade det sej att nästan alla använde sporren som ett redskap för att hålla stöveln på foten.
Jag förstår att föräldrar köper stövlar som är lite förstora.
Men har absolut ingen förståelse att sporren används för att ungen inte ska tappa stövlarna.
Dessutom visade det sej att den oridnarie ridläraren hade tröttnat på att springa runt och plocka upp tappade stövlar, så därför red alla hennes elever med sporren på detta vis.
När jag sen några år senare var på en annan ridskola frågade jag igen varför sporren satt på detta fasansfulla vis.
Till svar fick jag att det hade ridläraren fått lära sej när hon gick sin utbildning...

Det finns många bra ridinstruktionsböcker där man kan både se och läsa sej till var sporren ska sitta när den är korrekt "inställd".
Sporren ska vara en förtydligande hjälp, en hjälp som ska verka med minsta möjliga tryck i hästens hud.
Inget tortyrinstrument för att ridläraren ska slippa röra på sej.
 
stackars hästar...jag rider med sporrar ibland om jag har stallets trögaste häst och då måste man nästan ha d...han har tyvärr blivit så avtrubbad att småryttare sitter och bankar i sidorna på honom så man måste förstärka hjälperna på ett skonsamt sätt istället för stt sitta och sparka i sidorna...då spänner jag de så hårt som jag behöver, så att de inte lossnar (dvs att jag knappt spänner den alls)
som sagt så blir sporren ett tortyrredskap om den sitter på fel par skor, men om rätt ryttare använder d så kan det faktiskt i vissa fall hjälpa mer än att skada
 
Ähh klart man kan sätta den ovanpå, man sitter väl iaf inte å hackar m sporrarna. Spelar väl ingen roll, å har man ingen koll på hur sporren ligger mot hästen när man använder den eller hur den ligger när d inte är meningenn att man ska använda den bör man väl inte rida m sporrar...
 
sporren ska spännas långt ner så den bara används när det behövs!
 
men...
på en korrekt vinklad fot spelar det väl ingen roll hur högt sporren sitter, eftersom den då inte petar in i hästens sida hela tiden, utan bara när man vill använda den?
så ska det väl vara i teorin iaf?
 
jag har sporren olika högt upp beroende på vilken häst jag rider, har du en känslig häst är det bättre att sätta sporren långt ner för annars finns det risk att den ligger imot hela tiden och stör hästen. Man kan ju undra varför man ska ha sporrar om man inte vill använda dem, men på vissa dressyrtävlingar (även fälttävlan) måste man ju ha dom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 907
Senast: valy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
853
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
7 8 9
Svar
172
· Visningar
6 185
Senast: Wille
·
Utrustning Jag försöker skärpa mig med vården av mina nya ridstövlar (deniro). Mina andra lite billigare stövlar brukade jag spola av i spolspiltan...
2
Svar
21
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp