Sprängsten i hagen

Tanten hatar dom ju också o säger att gubben ska sluta köpa den.
ALLA klagar hela tiden att det ligger fullt efter ridvägarna men ingenting händer..
Jag hade bara sagt att de får fixa och att det inte är aktuellt med så stora stenar på ytan i sjukhagen. Erbjud dig hjälpa till på något sätt kanske? Det får alltid fart på min stallägare när jag erbjuder mig att göra saker själv 😆
 
Inte alls ok underlag i en hage O_o Om tanken var att lägga mindre grus uppepå skulle det kunna bli bra, men med sprängsten är väl risk att hästen blir halt på flera ben.
 
Vet en som har liknande stenar men även större i sjukhagarna. Riktigt fint underlag efter ha gått med padda.
Har även det underlaget där vi har trakorer och redskap och har även haft tillfällig sjukhage där då underlaget varit så bra oavsätt väder, även det paddat.
 
Jag hade bara sagt att de får fixa och att det inte är aktuellt med så stora stenar på ytan i sjukhagen. Erbjud dig hjälpa till på något sätt kanske? Det får alltid fart på min stallägare när jag erbjuder mig att göra saker själv 😆

Typ hopplösa o prata med. Blir knäpp. Klagar jag på just domdär stenarna kommer han säkert säga " det går jättebra en hel flock sprang ju jättelångt på likadana stenar vid betessläpp " ( dom rymde) han har redan yttrat sig så om annat om sånna Sten.
Sen är jag konflikträdd så jättesvårt att prata med dom överhuvudtaget 🤯🤯
 
Inte alls ok underlag i en hage O_o Om tanken var att lägga mindre grus uppepå skulle det kunna bli bra, men med sprängsten är väl risk att hästen blir halt på flera ben.
Är typ sand i mitten. Men den grävs bort av hovarna så hanstår på stenar men dom är inte alls lika vassa men o knöliga men
 
Vet en som har liknande stenar men även större i sjukhagarna. Riktigt fint underlag efter ha gått med padda.
Har även det underlaget där vi har trakorer och redskap och har även haft tillfällig sjukhage där då underlaget varit så bra oavsätt väder, även det paddat.
Vad gör man om man har paddat
 
Om de har tillgång till sprängsten så förstår jag att de gärna använder det istället för att köpa in annat material.

Du kan ju erbjuda dig att köpa in eget material :)
 
Om de har tillgång till sprängsten så förstår jag att de gärna använder det istället för att köpa in annat material.

Du kan ju erbjuda dig att köpa in eget material :)

Hade jag betalt billigare hade jag kanske gjort det. Men för dom priserna har jag inte lust att lägga en krona på nått som egentligen är deras område.
 
Jag hade väl inte valt just sprängsten i en hage utan hellre vanlig singel men båda är bra som underlag vid gegga för att dränera hagen. Det kräver dock självklart att hagen först grävs ur, att sprängstenen paddas och att lager med grus sedan läggs ovanpå. Vill man ha det hållbart lägger man lager för lager och paddar emellan. Jag har själv en uppgrusad hage med singel underst. Singeln ligger ungefär 30 cm ner och kommer därmed aldrig upp till ytan. Vi la efter att ha grävt ur hagen singel först, sedan grövre grus, sedan stenmjöl och sist finare väggrus. I början fyllde vi på med stenmjöl men det blåser såpass här att det blåser bort så vi har gått över till finare väggrus enbart nu.

Sprängsten är såpass vasst att det faktiskt kan skada hovarna ordentligt så du borde kunna hänvisa till djurskyddslagen. Det är helt enkelt inte okej att ha underlag som kan skada hästen.
De la på sprängsten på en skogsväg här i närheten när de skulle avverka och trots att jag skodde hästarna med sulor gick det inte att rida där på närmare åtta år. Sprängstenen skar till och med sönder sulorna (jag använde sulor av gummi) så det är verkligen vasst.

Även om hästen i normalfallet kan gå barfota är det få som kan göra det i längden på grus. Grus sliter enormt mycket mer än gräs och jord.
 
Det finns många anledningar att skaffa egen gård och detta är en av dom.

Jag hade sagt att det helt enkelt inte kan se ut så och behövs mer grus. Vill markägaren inte ordna det hade jag föreslagit att göra det själv mot hyresavdrag.
Hade det inte varit ok hade jag gjort det på egen bekostnad och letat ny stallplats. Där mina hästar är ska deras behov komma först.
 
Det finns många anledningar att skaffa egen gård och detta är en av dom.

Jag hade sagt att det helt enkelt inte kan se ut så och behövs mer grus. Vill markägaren inte ordna det hade jag föreslagit att göra det själv mot hyresavdrag.
Hade det inte varit ok hade jag gjort det på egen bekostnad och letat ny stallplats. Där mina hästar är ska deras behov komma först.

Ja kännerlite så också. Men känns lite sådär om de bara är jag som överdrivet liksom. Men inte så många som verkar tyckaatt detta är ett bra underlag på sån liten yta hage.

Finns som inget bra alternativ heller då hade jag redan flyttat. Försöker hålla koll
 
Det samlades vatten som sjöar innan så dom ba ja men vi fyller på med grus så blir de ju bra.
Ja grus fine.. Men sprängsten?!
Tanten som äger tycker sprängsten är vansinne men gubben tycker om den.

Vet att det har använts runt ett skjul som byggdes nytt men då hade hästarna jättemycket hage utöver det så då kan man väl godkänna det men detta..
Jag hade inte velat ha hästen där, själv plockar jag regelbundet hagen på sten just för att hästen inte ska skada sig.
Man får ju ha i åtanke att hästen väger ganska många kilo mer än en bergsget 😅
 
Det grovt krossade materialet dränerar väl, men de skulle behöva fylla på med finare material ovanpå 😀. Det blir ju inte heller lika mycket. Det finns ingen möjlighet till det?
 
Det grovt krossade materialet dränerar väl, men de skulle behöva fylla på med finare material ovanpå 😀. Det blir ju inte heller lika mycket. Det finns ingen möjlighet till det?

Ja men dom har fyllt så mycket att det är rätt högt till staketet oså. Behövs ändå ett lager av något som inte grävs bort av hovarna 🤔
 
Det ser väldigt amatörmässigt gjort. Snart kommer leran upp igen. Att ha sprängsten så här utan förberedelse och dessutom i sjukhage är väldigt olyckligt.
Kolla om du får stängsla av någon annan hage istället och ha din häst på box om det går (såklart olika förutsättningar på olika stall men detta är inte ok).
 
"Sprängsten" är för mig något mycket större ....
SPRANGSTEN-555x414.jpg

På dina bilder ser jag makadam/bergkross (ganska grov fraktion) och stenmjöl. Egentligen inte så dumt (används på t ex ridbanor ibland). Under stenmjöl behövs något som dränerar och ger stadga, t ex makadam. Underst behöver man ett lager mellan leran och makadamen (eller om man hade använt singel) som hindrar att leran tränger upp/makadamen försvinner. Det kan vara en markduk eller samkross (en blandning av makadam i olika fraktioner och stenmjöl). Innan dess behöver man gräva ur och också ordna en ränna med makadam för att dränera bort det vatten som kommer samlas i botten. Ett arbete som få gör. Se bara på alla som lastar av ett lass med makadam vid grindar och sedan ser det lika dant ut igen efter ett par år.
Personligen så tycker jag att en sjukhage inte ska placeras på lera, men det är ju lättare sagt än gjort ibland att hitta en plats som ligger högre eller på bättre undergrund.
Din stallägare har tänkt rätt, men använt lite för stor makadam för högt upp och inte grävt ur och tillfört tillräckligt mycket material. Ett ganska stort och kostsamt projekt även för en sjukhage.
Singel som en del nämner undrar jag om det är tillåtet att använda för det här syftet (det är begränsad naturresurs som inte får användas hur som helst) och det är dessutom minst dubbelt så dyrt som makadam.
 
Jag hade väl inte valt just sprängsten i en hage utan hellre vanlig singel men båda är bra som underlag vid gegga för att dränera hagen. Det kräver dock självklart att hagen först grävs ur, att sprängstenen paddas och att lager med grus sedan läggs ovanpå. Vill man ha det hållbart lägger man lager för lager och paddar emellan. Jag har själv en uppgrusad hage med singel underst. Singeln ligger ungefär 30 cm ner och kommer därmed aldrig upp till ytan. Vi la efter att ha grävt ur hagen singel först, sedan grövre grus, sedan stenmjöl och sist finare väggrus. I början fyllde vi på med stenmjöl men det blåser såpass här att det blåser bort så vi har gått över till finare väggrus enbart nu.

Sprängsten är såpass vasst att det faktiskt kan skada hovarna ordentligt så du borde kunna hänvisa till djurskyddslagen. Det är helt enkelt inte okej att ha underlag som kan skada hästen.
De la på sprängsten på en skogsväg här i närheten när de skulle avverka och trots att jag skodde hästarna med sulor gick det inte att rida där på närmare åtta år. Sprängstenen skar till och med sönder sulorna (jag använde sulor av gummi) så det är verkligen vasst.

Även om hästen i normalfallet kan gå barfota är det få som kan göra det i längden på grus. Grus sliter enormt mycket mer än gräs och jord.
Är det fortfarande tillåtet att använda singel till sådant här? Jag trodde att det bara fick användas på "finytor" numera.
 
"Sprängsten" är för mig något mycket större ....
SPRANGSTEN-555x414.jpg

På dina bilder ser jag makadam/bergkross (ganska grov fraktion) och stenmjöl. Egentligen inte så dumt (används på t ex ridbanor ibland). Under stenmjöl behövs något som dränerar och ger stadga, t ex makadam. Underst behöver man ett lager mellan leran och makadamen (eller om man hade använt singel) som hindrar att leran tränger upp/makadamen försvinner. Det kan vara en markduk eller samkross (en blandning av makadam i olika fraktioner och stenmjöl). Innan dess behöver man gräva ur och också ordna en ränna med makadam för att dränera bort det vatten som kommer samlas i botten. Ett arbete som få gör. Se bara på alla som lastar av ett lass med makadam vid grindar och sedan ser det lika dant ut igen efter ett par år.
Personligen så tycker jag att en sjukhage inte ska placeras på lera, men det är ju lättare sagt än gjort ibland att hitta en plats som ligger högre eller på bättre undergrund.
Din stallägare har tänkt rätt, men använt lite för stor makadam för högt upp och inte grävt ur och tillfört tillräckligt mycket material. Ett ganska stort och kostsamt projekt även för en sjukhage.
Singel som en del nämner undrar jag om det är tillåtet att använda för det här syftet (det är begränsad naturresurs som inte får användas hur som helst) och det är dessutom minst dubbelt så dyrt som makadam.
Hur som helst är det stora vassa stenar som ligger framme och kommer fram. Till en 500kg tunghäst utan skor.
Som nydligen plockats av så hans hovar är känsliga.
Hade det vart bättre ovanpå hade jag nog inte brytt mig.
Men hade hellre valt lera än detta
 
Hur stor är hagen? Om du har ett sågverk i närheten borde du kunna få tag i sågspån eller barkflis. Ett hyfsat tjockt lager av detta borde kunna bli bra som en tillfällig lösning, och brukar inte kosta speciellt mycket heller jämfört med grus.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har precis flyttat till ett nytt stall. Flyttade främst för att ridmöjligheterna är större i det nya stallet än mitt förra och att...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: lil-sis
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 876
Anläggning Hej! Har läst massor med trådar om detta, men fattar ändå inte.. Hur ska man göra? Vi har på vissa ställen lera över halva...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 172
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp